Zwanger en snel moe? 6 tips tegen vermoeidheid

Zwanger en snel moe? 6 tips tegen vermoeidheid

Als je zwanger bent, bestaat er een grote kans dat je sneller moe bent dan normaal. Vermoeidheid komt veel voor tijdens een zwangerschap, vooral de eerste 12 weken. Je lichaam stelt alles in werking om de ontwikkeling van je baby zo optimaal mogelijk te laten verlopen.

6 tips tegen vermoeidheid als je zwanger bent

Meestal is de ergste vermoeidheid na drie maanden over: in het tweede semester van je zwangerschap heeft je lichaam zich grotendeels aangepast aan alle veranderingen. Veel vrouwen voelen zich dan weer een stuk energieker.

  • Pas je leefpatroon aan naar je zwangerschap. Geef toe aan je vermoeidheid.
  • Probeer korte rustmomenten te pakken.
  • Ga op tijd naar bed.
  • CreĆ«er een avondritueel.
  • Gebruik kussentjes om je zware buik te ondersteunen of koop alvast een voedingskussen; deze kan je tussen je benen leggen voor ondersteuning.
  • Kijk eens kritisch naar je voeding. Voedsel met veel suiker kan ook deels je vermoeidheid veroorzaken.
  • Neem powerfood, dit geeft je energielevel een boost.

Slaap je anders en veel wakker?

Je slaappatroon zal gedurende je zwangerschap anders blijven dan voorheen. Vooral de laatste drie maanden kan je nachtrust verstoord raken. Je baby drukt op je blaas waardoor je vaker moet plassen en met een dikke buik valt het niet mee om van houding te veranderen.

Tips voor een betere nachtrust

  • De beste slaaphouding als je zwanger bent is op je zij, met Ć©Ć©n been opgetrokken boven het andere been. Een kussen onder je knie en eventueel je buik ligt ook prettig.
  • Een bad of warme douche en een beker warme melk voor het slapengaan zorgen voor ontspanning. Dat zorgt ervoor dat je sneller in een diepe slaap valt.
  • Beperk schermtijd voor het slapengaan; door het felle licht van je tablet of telefoon maak je minder of geen slaaphormonen aan. Weg met die telefoon dus!

Kun je moeilijk ontspannen?

Vind je het moeilijk om te ontspannen? Misschien biedt zwangerschapsmassage uitkomst. Ook tijdens een zwangerschapscursus leer je op je ademhaling te letten en daarmee de rust in je lijf te bewaren. Het kan best lastig zijn, maar probeer energie te sparen en zorg dat je uitgerust aan je bevalling begint. Als ā€™s nachts niet lukt om te slapen, probeer dan overdag een dutje te doen. Luister goed naar je lichaam en gun jezelf voldoende rust. Blijf je last houden van ernstige vermoeidheid? Overleg dan even met je huisarts.