Emoties tijdens de zwangerschap: zo ga je om met stemmingswisselingen

Emoties tijdens de zwangerschap: zo ga je om met stemmingswisselingen

Stemmingswisselingen tijdens de zwangerschap komen heel vaak voor. Door de hormonale veranderingen kun je emotioneler reageren dan normaal. De ene zwangere vrouw heeft er meer last van dan de andere. Je kunt je chagrijnig en verdrietig voelen en onverklaarbare huilbuien hebben. Soms kun je het gevoel hebben dat je geen controle meer hebt over je eigen emoties. Een lastige, maar veelvoorkomende zwangerschapskwaal.

Waarom ben je emotioneel tijdens de zwangerschap?

De emoties van een zwangere vrouw kunnen alle kanten op gaan. Op het ene moment ben je ontzettend vrolijk en iets later barst je onverklaarbaar in huilen uit. Het is vast herkenbaar. Je emotionele toestand verandert constant door hormonale veranderingen. De stijging van oestrogeen en progesteron zijn daar verantwoordelijk voor. Maar hormonen zijn niet de enige boosdoeners voor je stemmingswisselingen. Er komt veel op je af als je zwanger bent en dat kan voor de nodige onzekerheid zorgen. Ook door andere zwangerschapskwaaltjes zoals slaapproblemen en misselijkheid kun je als zwangere vrouw minder goed in je vel zitten en meer emoties ervaren.

Kun je stemmingswisselingen krijgen van een zwangerschap?

Ja, een zwangerschap kan zorgen voor veranderende emoties en stemmingswisselingen. Je hebt de meeste kans op stemmingswisselingen als je in het eerste trimester zit. Vooral tot de tiende zwangerschapsweek kun je last krijgen van emoties en moodswings. Daarna is je lichaam beter in staat om zich aan te passen aan de veranderde hoeveelheid hormonen. Na een relatief rustig tweede trimester stijgt de kans op stemmingswisselingen weer naarmate je het einde nadert. Je krijgt meer last van lichamelijke ongemakken en je lichaam maakt zich klaar voor de bevalling.

Wat te doen tegen stemmingswisselingen tijdens zwangerschap?

Het kan soms lastig zijn om je stemmingswisselingen onder controle te houden. Ook je partner kan het flink te verduren krijgen na de zoveelste woede-uitbarsting. Er zijn een aantal manieren om je emoties zo goed mogelijk onder controle te houden en om te gaan met moodswings.

  • Relativeer je eigen gedrag

Stemmingswisselingen horen er gewoon bij als je zwanger bent. Schaam je niet, praat erover, lach erom en geef de hormonen de schuld. Door te relativeren haal je de druk eraf en dit helpt bij het ontladen van de spanning. Door je verhaal met iemand te delen, zul je merken dat je niet de enige zwangere vrouw bent die last heeft van haar emoties.

  • Bereid je partner voor

Je partner heeft het vaak zwaar te verduren en vraagt zich vast af waarom een zwangere vrouw zich zo gedraagt. Praat met je partner over het feit dat je last hebt van je emoties en minder stabiel bent dan normaal. Hij zal jouw emotionele uitbarsting dan makkelijker begrijpen en hiermee om kunnen gaan en jij hoeft je minder schuldig te voelen.

  • Ga iets leuks doen

Als je chagrijnig bent, kun je het gevoel hebben dat je er niets aan kunt doen. Dat niets leuk is. Verleg je gedachten door juist wat leuks te ondernemen met je partner, vrienden of familie. Ga naar de bioscoop, uiteten of plan een date night in met je partner. Daar word je vrolijk van en dat verkleint weer de kans op negatieve gedachten.

  • Vermijd stress

Door stress kun je last krijgen van stemmingswisselingen. Stress tijdens de zwangerschap is niet fijn. Niet voor jou, maar ook niet voor je ongeboren baby. Kortdurende stress tijdens de zwangerschap heeft vaak geen gevolgen voor de ongeboren baby. Probeer het rustig aan te doen en regelmatig te ontspannen. Een zwangerschapsmassage kan je hierbij helpen. Heb je over een langere periode last van stress bespreek dit dan met je verloskundige of huisarts.

  • Leef gezond

Door gezond te eten, genoeg te slapen en voldoende te bewegen voel je je vaak al een stuk beter. En wanneer je beter in je vel zit, heb je minder last van stemmingswisselingen.

Heb je negatieve of depressieve gevoelens?

Als je langdurig neerslachtig bent, veel negatieve gedachtes ervaart of je gestresst voelt, is er misschien meer aan de hand. Trek op tijd aan de bel en bespreek je gevoelens en emoties met je huisarts of verloskundige. Te lang doorlopen met depressieve gevoelens vergroot de kans op een vroeggeboorte of een prenatale depressie.