17 weken zwanger

17 weken zwanger

Je bent alweer 17 weken zwanger! Het geslacht van je baby kun je nu goed zien. Misschien heb je het vorige week al ontdekt tijdens een pretecho of laat je het juist lekker voor wat het is. Dat is helemaal aan jou natuurlijk. Je baby wordt steeds completer en hoort van alles in je buik: het kloppen van je hart, het geruis van je bloed en het rommelen van je darmen.

Je baby vanaf 17 weken zwangerschap

Je baby is nu rond de 18 centimeter groot. Je kleintje weegt nu zo’n 190 gram en wordt steeds completer. Hij kan ook geluiden van buitenaf horen en behoorlijk schrikken van een plotseling hard geluid als een dichtklappende deur of muziek dat op de maximale volume wordt gezet. De oogleden van je baby zijn nog dicht, maar licht van donker kan hij wel al onderscheiden. En je kleintje heeft zelfs al wimpers en wenkbrauwen!

En het wordt …

Sinds vorige week kun je het geslacht van je baby op een echo goed zien. Misschien wil je het helemaal niet weten of stond je juist als eerste in de rij voor een geslachtsbepalingsecho (pretecho). Als je dat laatste hebt gedaan (of nog gaat doen): hier vind je tips voor een feestelijke onthulling aan familie en vrienden, oftewel een gender reveal.

TIP! Nu je kleintje steeds completer wordt en je het geslacht misschien al weet, is het leuk om je alvast te oriënteren op een naam. Onze babynamen top 100 is een goed startpunt. Je vindt hier alle soorten namen en kunt per naam ook de betekenis lezen.

Genoeg bouwstoffen voor je baby

Je baby is nu druk bezig met het bouwen van zijn skelet. Daarvoor heeft je kleintje veel calcium nodig en daar moet jij hem van voorzien. Dagelijks heb je zo’n 1.000 milligram calcium nodig als je zwanger bent. Eet en drink daarom genoeg zuivel. Het is ook aan te raden om dagelijks 10 mcg vitamine D te slikken, dit helpt je lichaam om calcium uit voedsel op te nemen.

Als je een multivitamine voor zwangeren slikt, zit je qua vitamine D inname vaak goed. Red je het niet om voldoende calcium binnen te krijgen, dan kun je met je verloskundige overleggen of het nodig is om dit extra bij te slikken. Teveel calcium is ook weer niet goed, de bovengrens ligt rond de 2.500 milligram per dag.

Calcium zit o.a. in zuivel, zoals kaas, yoghurt, melk, kwark, maar ook in groenten. Groenten die de meeste calcium bevatten vind je hieronder.

Hoeveelheid calcium per 100 gram

  • Rucola (271 mg)
  • Boerenkool (231 mg)
  • Chinese kool (125 mg)
  • Spinazie (125 mg)
  • Radijs (125 mg)
  • Broccoli (80 mg)
  • Sperziebonen (60 gram)

Door 100 gram rucola te eten, zit je dus al op 34% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid.

Meer zin in seks?

Er zijn vrouwen die tijdens hun zwangerschap veel meer zin in seks hebben dan normaal. Vooral in deze weken, omdat je vaak minder moe bent en je buik nog niet in de weg zit. Dat je meer in de mood bent, komt omdat je doorbloeding in je lichaam beter is. Dat zorgt ervoor dat je vagina sneller opzwelt, wat een lekker gevoel geeft.

Welkom bij de club

Zwangerschapscursussen

Nu je zwanger bent, gaat er een deur voor je open wat betreft speciale activiteiten en cursussen. Heb jij al nagedacht of je een zwangerschapscursus wilt volgen of misschien een sportieve activiteit speciaal gericht op zwangeren wilt doen? Leuk om eens te proberen en tegelijkertijd dé plek om andere zwangeren te ontmoeten. Wat je zoal kunt doen? Denk aan o.a. ZwangerFit, zwangerschapsyoga, zwangerschapszwemmen, Hypnobirthing of misschien een bootcamp voor zwangere vrouwen?

TIP! Check dit overzicht met zwangerschapscursusssen en ontdek wat het best bij jou past.

Zeg buik, waar blijf je nou?

En … zie je al wat? De kans is groot dat het nog wel even duurt voordat je buik echt zichtbaar wordt. Helemaal als dit je eerste zwangerschap is. Wanneer je een buik krijgt, verschilt erg per vrouw. Heb geduld, het komt vanzelf. Ook kan het trouwens best wennen zijn dat je lichaam verandert en ‘dikker’ wordt. Ontdek wat je zo ongeveer nog meer kunt verwachten van je veranderde lichaam.

Wist je dat … je baarmoeder 500 keer groter en 10 keer zwaarder wordt tijdens je zwangerschap?

Vervelende down under kwaaltjes Je hebt het misschien al gemerkt, maar daar beneden verandert er van alles. Je moet vaker plassen en je lichaam produceert veel meer vaginale afscheiding. De geur, kleur, dikte en hoeveelheid afscheiding kunnen veranderen. Vind het erg vervelend? Weet dan dat dit voor een goed doel is. De afscheiding beschermt je vagina tegen ziektekiemen en het geboortekanaal tegen mogelijke infecties.

Veel zwangere vrouwen krijgen last van verstopte darmen, oftewel obstipatie. Dat is op zich al vervelend genoeg. Maar liefst 85% van de vrouwen krijgt ook te maken met aambeien tijdens de zwangerschap of na de bevalling. Dit kan ook erg vervelend zijn. Net als bij obstipatie geldt: neem de tijd op het toilet, probeer niet te veel te persen, eet veel fruit en drink veel. Heb je erg veel last? Overleg met je verloskundige of huisarts. Een goede zalf kan veel verlichting bieden.

Eerlijke verhalen van aanstaande moeders

Benieuwd naar ervaringen van andere zwangeren? Bij blogs over zwanger zijn vind je eerlijke verhalen van aanstaande moeders over allerlei onderwerpen. Wil je ook graag een verhaal over je zwangerschap delen? Dat kan (ook anoniem)! Stuur je verhaal op naar redactie@wij.nl o.v.v. Mijn verhaal. Meer weten? Lees hier wat we van een ingezonden blog verwachten. Toch nog een vraag? Mail ons gerust.