Slaapproblemen

Slaapproblemen

Zodra je zwanger bent, gaat je lichaam alles in werking stellen om de ontwikkeling van je baby zo optimaal mogelijk te laten verlopen. Je zult al snel merken dat je vermoeider bent dan normaal en meer slaap nodig hebt. Hoe ontwikkelt zich dat per trimester? En wat als je niet kunt slapen?

1e trimester

Die moeheid in de begintijd van je zwangerschap is heel goed te verklaren. Allereerst vinden er enorme veranderingen in je hormoonhuishouding plaats. Zowel de hoeveelheid oestrogeen als progesteron blijft de gehele zwangerschap toenemen. Gelukkig blijven de meeste vrouwen niet hun hele zwangerschap zo moe als in de eerste drie maanden.

Zowel de structuur als de functie van vrijwel elk orgaan verandert als je zwanger bent. De hoeveelheid en samenstelling van je bloed, je spijsvertering en stofwisseling, je longen en ademhaling, en je nieren en urinewegen veranderen allemaal onder invloed van de zwangerschapshormonen.

Ook psychisch gebeurt er veel. Ook als je zwangerschap gepland en gewenst is, moet je je ineens gaan instellen op een compleet ander leven. De onzekerheid dat er iets mis kan gaan in de eerste maanden kost veel energie. Misschien wil je nog even wachten met het vertellen van het grote nieuws, terwijl je ondertussen zelf aan niets anders kunt denken. Ook dat is vermoeiend.

Je bent wat emotioneler en labieler als je net zwanger bent. Het beste wat je in deze maanden kunt doen, is toegeven aan je moeheid. Houd je niet groot, maar slaap lekker uit wanneer het kan, las middagdutjes in en ga vroeg naar bed.

2e trimester

De kans is groot dat je je na drie maanden weer wat energieker voelt. Maar als je ook na de eerste drie maanden steeds doodmoe bent, kan het zijn dat je een tekort aan ijzer hebt. Je verloskundige of de huisarts kan dat vaststellen en je eventueel staalpillen meegeven. Ook ijzerrijke voeding (groene groenten, volkorenbrood, peulvruchten, vlees en appelstroop) kan een handje helpen. Drink je bij het eten een glaasje sinaasappelsap, dan helpt de vitamine C daaruit de ijzeropname in je lichaam. Als het ijzertekort verdwenen is, zal je merken dat je je weer fitter voelt.

Het lijkt wel of je veel meer ligt te draaien en woelen dan anders. Meestal is dat niet zo. Omdat je lichter slaapt en je je meer bewust bent van je lichaam en je buik, voelt het alsof je meer draait en woelt. Bovendien ben je ‘s nachts vaker wakker, bijvoorbeeld om naar het toilet te gaan. Je blaas wordt door de groeiende baarmoeder uit het bekken omhoog geduwd. Daardoor worden de blaasbodem en -hals enigszins gestrekt en heb je eerder aandrang om te plassen.

Een ander typisch zwangerschapsverschijnsel zijn levendige en vreemde dromen. Soms lijkt het ook of je veel meer droomt dan anders. Over zulke vreemde dromen hoef je je geen zorgen te maken. Er zijn zelfs psychologen die beweren dat vrouwen die tijdens hun zwangerschap vaak nare dromen hadden, vlotter bevallen. Zij zouden namelijk al hun angsten al in hun dromen verwerkt hebben en zich tijdens de bevalling beter kunnen ontspannen!

Tamara: “Ik was standaard iedere nacht 2 uur wakker. Dan ging ik maar lezen tot ik weer moe werd. Volgens mij is het een voorbereiding op de gebroken nachten straks.”

3e trimester

Je baarmoeder is inmiddels flink gegroeid en kan een goede doorstroming van je bloed belemmeren als je te lang in één houding ligt. Daardoor kun je last hebben van tintelende benen of kramp krijgen. Het is nu niet meer zo makkelijk om van houding te veranderen in bed; het valt niet mee die dikke buik de andere kant op te zwiepen.

Om kramp en tintelingen te voorkomen, kun je proberen de doorbloeding te stimuleren. Dat kan met veel frisse lucht (slaap als het kan met de ramen open), voldoende beweging en een warme douche vlak voor het slapen gaan. Je benen omhoog leggen kun je beter niet doen; dan stroomt het bloed nog moeilijker naar je voeten. Dit heeft wel zin als je veel vocht vasthoudt; je benen iets hoger leggen geeft dan verlichting.

Ook de baby in je buik kan je wakker houden. Juist als jij ontspannen gaat liggen kan je baby actief worden. Door bijvoorbeeld met je handen rustig op je buik te liggen, kun je je kleintje proberen te kalmeren. Lukt dat niet, geniet dan van het gespartel zolang je zwangerschap nog duurt. Nog een reden om minder te piekeren ‘s nachts: sommige deskundigen menen dat als jij rustig inslaapt tijdens de laatste drie maanden, je kind dat straks ook doet in zijn nieuwe omgeving.

Blijf je last houden van ernstige slaapproblemen? Overleg dan even met je huisarts. Misschien is er iets anders aan de hand of kan hij je geschikte slaapmiddelen voorschrijven.

Tips voor een goede nachtrust

  • Creëer een avondritueel.
  • Doe geen verwarming aan in je slaapkamer.
  • Luister liever naar rustgevende muziek dan dat je intensieve televisieprogramma’s bekijkt.
  • Gebruik kussentjes om je zware buik te ondersteunen of koop alvast een voedingskussen; deze kan je tussen je benen leggen voor ondersteuning.
  • Drink ‘s avonds geen koffie, thee of cola, maar liever kruidenthee of warme melk met honing.

Heb je vragen over slapeloosheid of andere zwangerschapskwaaltjes? Stel ze aan verloskundige Sanne Bokkers van het WIJ Deskundigenpanel.