Maagzuur tijdens je zwangerschap

Maagzuur tijdens je zwangerschap

Ruim 70%* van alle zwangeren heeft last van een bekende zwangerschapskwaal: brandend maagzuur. Heel vervelend! Wat kun je doen?

Hoe herken je brandend maagzuur?

Een brandend gevoel in je maag, je slokdarm, of achter je borstbeen? Een zurige smaak in je keel? Dat is brandend maagzuur, dat vanuit je maag je slokdarm wordt ingeduwd. Het kan je op onverwachte momenten zomaar overkomen. Niet alleen direct na het eten.

Hoe ontstaat het?

Zodra je zwanger bent, verandert je hormoonhuishouding en daar moet je lijf aan wennen. Vandaar die misselijkheid en vermoeidheid. En brandend maagzuur!

Om de baby de ruimte te geven om te groeien en straks geboren te laten worden, zorgt het zwangerschapshormoon progesteron ervoor dat je spieren verslappen. Dat kan ook lastig zijn, bijvoorbeeld bij de sluitspier van je maag. Hierdoor kan het brandend maagzuur makkelijk weer naar boven. Als je lijf zich heeft ingesteld op de nieuwe situatie, worden de kwalen minder, maar ze kunnen nog steeds voorkomen.

Later in je zwangerschap komt brandend maagzuur ook heel regelmatig voor. Doordat je baby gestaag is doorgegroeid en steeds meer ruimte inneemt, komt je maag in de verdrukking. Het maagzuur kan hierdoor naar boven worden gedrukt en in je slokdarm en keel terechtkomen. Die oprispingen zijn onaangenaam.

De-proberen-waard-tips

Deze tips hebben bewezen te helpen om het brandende gevoel te verminderen. Probeer ze!

  • Eet liever kleinere maaltijden verdeeld over de dag in plaats van drie grote.
  • Vermijd scherpe kruiden en te veel vet.
  • Drink minder koolzuurhoudende dranken, koffie, thee en zure vruchten(sap).
  • Eet rustig en kauw goed: speeksel neutraliseert maagzuur.
  • Eet niet in de 3 uur voor je naar bed gaat.
  • Heb je vooral ’s nachts veel last, zorg dan dat je hoofd iets hoger ligt door een extra kussen te gebruiken of het hoofdeinde iets hoger te zetten.
  • Houd je bovenlichaam rechtop als je moet bukken.
  • Drink een paar slokken melk of eet een beetje yoghurt. Dit bindt het maagzuur.
  • Als je toch maagzuur voelt opkomen, probeer dan een glas lauwe melk of een paar lepels vanille vla.