Harde buiken

Harde buiken

Vanaf het tweede semester van je zwangerschap kun je te maken krijgen met harde buiken, ook wel Braxton Hicks genoemd. Er zijn verschillende oorzaken voor harde buiken. Meestal zijn ze onschuldig, maar soms is het een signaal om wat gas terug te nemen en het rustiger aan te doen. Bij harde buiken trekken de spieren van je baarmoeder samen om zich voor te bereiden op de weeën tijdens je bevalling. Tijdens deze oefenweeën voelt je buik strak en hard aan.

De eerste samentrekkingen doen zich al voor in de vierde maand van je zwangerschap. Je baarmoeder wordt dan opgerekt, zodat hij groot genoeg blijft voor je groeiende baby. De meeste vrouwen merken weinig tot niets van deze zogenaamde zwangerschapsweeën.

Kramp bij harde buiken

Tijdens de 6e maand kun je voor het eerst een echte harde buik krijgen. De spieren van je baarmoeder trekken korte tijd samen, alsof je kramp hebt. Dit doet geen pijn, maar het voelt niet prettig. Het begint bovenaan je buik en trekt langzaam, als een korte, warme golf naar beneden. Na enige tijd voel je dat je baarmoeder zich weer ontspant.

Je kunt je eerste oefenweeën goed voelen, wanneer je tijdens een samentrekking je hand op je buik legt. Onder je hand wordt je baarmoeder dan zo hard als een leren voetbal. Later herken je het gevoel steeds beter. Je zult merken dat je later in je zwangerschap ook steeds vaker harde buiken krijgt. De golven tijdens zo’n harde buik worden heftiger en pijnlijker en lijken daardoor steeds meer op echte weeën.

Ademhalingsoefeningen bij harde buiken

Tijdens een harde buik blijven je baarmoederspieren gemiddeld 30 seconden gespannen. In die tijd kun je de ademhalingsoefeningen doen die je tijdens je zwangerschapscursus hebt geleerd. In de laatste weken van je zwangerschap kan het echter wat langer duren voordat je buik zich weer ontspant. Soms blijven je spieren dan wel een paar minuten achter elkaar gespannen.

Indalingsweeën

De oefenweeën die je tussen de 32 en 36 weken zwangerschap hebt, worden ook wel indalingsweeën genoemd. Deze weeën zorgen er voor dat je baby met zijn hoofdje onder in je baarmoeder komt te liggen, zodat hij klaarligt voor de geboorte. Tijdens de indalingsweeën voel je - naast de golvende beweging van je spieren - een pijnlijk, trekkend gevoel in je onderbuik.

Hoe weet je nu of je echte weeën hebt (en de bevalling dus is begonnen) of dat het alleen maar oefenweeën zijn? Voorweeën komen veel minder regelmatig dan echte weeën. Bovendien zit er veel meer tijd tussen twee harde buiken. Zolang de weeën dus onregelmatig komen met grote tussenpozen, zijn het waarschijnlijk nog oefenweeën en geen ontsluitingsweeën. Je baby heeft overigens geen last van de samentrekkingen van je baarmoeder. Ze voelen voor hem als een warme omhelzing. Je spieren trekken ruim om je kind samen, waardoor er nog genoeg ruimte overblijft.

Pijnlijke harde buiken

De eerste harde buiken lijken vanzelf te ontstaan. Het zijn dan ook reflexen van je baarmoederspieren. Later kun je ontdekken dat ze soms ook ontstaan in reactie op een bepaalde gebeurtenis. Zo kun je een harde buik krijgen omdat je baby tegen de baarmoederwand schopt of wanneer iemand je buik aanraakt. Als je regelmatig harde buiken hebt die ook erg pijnlijk zijn, is het verstandig om contact op te nemen met je huisarts of verloskundige. Waarschijnlijk zal zij je adviseren om wat meer te rusten. Harde buiken ontstaan namelijk ook wanneer je veel beweegt. Alsof je lichaam te kennen geeft dat je eigenlijk te actief bent.

Net als de echte weeën tijdens de bevalling kun je de oefenweeën tijdens de zwangerschap maar het beste gewoon over je heen laten komen. Hoewel ze niet sterk genoeg zijn om de bevalling zelf in gang te zetten, zorgen de samentrekkingen er wel voor dat je baarmoeder en je baby straks klaar zijn voor de bevalling.

Heb je vragen over harde buiken of heb je twijfels over de mate waarin je ze krijgt? Stel ze aan verloskundige Sanne Bokkers van het WIJ Deskundigenpanel.