Zwangerschapszwemmen

Zwangerschapszwemmen

Als je zwanger bent en je buik begint te groeien, wordt de belasting op je lichaam steeds groter. Veel bewegingen zijn minder prettig. In het water kun je de meeste bewegingen probleemloos maken. Dit heeft te maken met de opwaartse kracht van het water. Je voelt je bijna gewichtsloos en dat werkt heel ontspannend. De meeste zwembaden hebben speciale uren ingesteld voor zwangerschapszwemmen. Tijdens die uren kun je, vaak onder professionele begeleiding, genieten van de ontspannende werking van het water.

Vaak wordt het water tijdens zwangerschapszwemmen extra verwarmd, wat een gunstige uitwerking op je bloedsomloop heeft. Daardoor is er een verhoogde opname van zuurstof uit je bloed, wat belangrijk is voor jou en je kind. Het water ondersteunt je gewrichten, voorkomt blessures en beschermt je tegen oververhitting.

De schoolslag is de meest comfortabele zwemslag tijdens je zwangerschap. Het vergt weinig inspanning en je hoeft je torso niet te draaien. Ook zorgt het ervoor dat de druk op je rug verminderd wordt. De schoolslag verlengd je spieren en verminderd de spanning op bepaalde delen van je lichaam. Ook de rugslag is goed te doen tijdens je zwangerschap. In tegenstelling tot rugligging op het droge, wordt je bloedsomloop niet afgekneld.

Marieke: “Ik vond zwangerschapszwemmen altijd heerlijk: én een work-out én ontspanning en soms nog wat gezelligheid.”

De begeleider van zwangerschapszwemmen leert je een aantal oefeningen om je spieren losser te maken. Ook leer je meestal een aantal ontspanningsoefeningen. Verder kun je lekker badderen of gewoon wat baantjes trekken, wat je wilt. Al met al is zwemmen tijdens de zwangerschap een goede aanvulling op de andere zwangerschapscursussen. Informeer eens naar deze speciale uurtjes bij het zwembad bij jou in de buurt.