ZwangerFit

Zwangerfit

Een zwangerschap vraagt veel van je lichaam. Zwangere vrouwen die genoeg bewegen hebben minder last van zwangerschapskwaaltjes, zijn beter voorbereid op de bevalling en herstellen sneller. De cursus ZwangerFit is ontwikkeld door fysio- en oefentherapeuten en bedoeld voor zwangere vrouwen en jonge moeders. Je krijgt informatie over je zwangerschap, de bevalling en het aankomende moederschap.

De informatie in dit artikel is mogelijk niet of minder van toepassing door de coronacrisis. Lees hier alles over het coronavirus en je zwangerschap.

In conditie blijven is belangrijk tijdens je zwangerschap. Rustig sporten in een gezonde zwangerschap kan absoluut geen kwaad voor jezelf of je baby. Regelmatige inspanning in je zwangerschap verbetert juist je conditie, is goed voor je hart- en longfunctie en helpt ter voorkoming van zwangerschapsdiabetes. Met regelmatig bewegen houd je je spieren en conditie beter op peil, wat weer van belang is voor je bevalling en een vlot herstel daarna. ZwangerFit is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek ter voorkoming of vermindering van klachten tijdens of na je zwangerschap. 

Wat leer je tijdens de zwangerschapscursus ZwangerFit?

Tijdens ZwangerFit leer je hoe je je eigen kracht kunt inzetten om zelfbewust de bevalling in te gaan. Je krijgt ademhalings- en ontspanningsoefeningen. Zo leer je loslaten en voorkom je onnodige angst. Daarnaast wordt aandacht besteed aan fysieke training. Het accent van ZwangerFit ligt vooral op het trainen en fit blijven tijdens en na je zwangerschap. Een optimale conditie zorgt voor een betere gezondheid, voorkomen of beperken van rugklachten, bekkenproblematiek en incontinentie. Ook herstel je straks sneller na je bevalling. 

De eerste lessen richten zich meestal vooral op de zwangerschap. Je leert wat een goede houding is, hoe je bekken en rug op de juiste manier belast en krijgt oefeningen mee. Tijdens latere lessen komt de bevalling aan bod en leer je wat er in je lichaam gebeurt tijdens de bevalling, hoe je kunt ontspannen en wat je kunt doen om beter met de pijn om te gaan. Meestal krijg je ook ontspanningsoefeningen. Een cursus ZwangerFit bestaat meestal uit 10-15 wekelijkse lessen in groepsverband. 

Wat komt er aan bod tijdens ZwangerFit?

  • Veranderingen van je lichaam tijdens de zwangerschap
  • Je houding en beweging
  • Oefeningen ter voorkoming van of vermindering van bekken- en rugpijn
  • Fases van de bevalling en bevallingshoudingen
  • Ademhalingsoefeningen die je helpen bij het opvangen van de weeën
  • De rol van je partner bij de bevalling.
  • Herstellen na de bevalling.

Wanneer kun je starten met ZwangerFit?

Met ZwangerFit kun je al vroeg in de zwangerschap beginnen. Zo blijf je fit om klachten te voorkomen. De training gaat na de bevalling door totdat je je eigen sport of beweging weer oppakt. De aandacht is gericht op conditie, spierversterking, coördinatie en stabilisatie. Na de bevalling wordt gekeken hoe je je dagelijkse activiteiten het beste kunt oppakken, aangepast aan je eigen mogelijkheden.