Podcast: hoe creëer je rust en ontspanning tijdens je zwangerschap?

Hoe creëer je rust en ontspanning tijdens je zwangerschap?

‘Mag ik heel even een momentje voor mezelf?’ Herken je dat gevoel? Vast wel. WIJ ontwikkelde samen met lichaamscoach Esther Janssen een betoverende podcast die je meeneemt op een verkennende reis en antwoord geeft op de vraag: wat heb ík nu nodig?

Beluister direct de podcast

Hoe pak je voldoende rust tijdens je zwangerschap?

Rust, reinheid, regelmaat. Een heilige drie-eenheid. Nou ja heilig ... Als je eenmaal moeder bent, voel je vaak zelf goed aan wat je kind nodig heeft. Daar mag je best op vertrouwen. Toch is het niet alleen belangrijk voor je kind, ook voor jou als zwangere of net bevallen jonge moeder is voldoende rust, reinheid en regelmaat in je plotseling super drukke leventje een ‘must’. Je kent het principe van het zuurstofmasker in het vliegtuig. Eerst zet je ‘m bij jezelf op en pas daarna bij je kind. Kortom, alleen als jij je goed voelt, kun je er 100% voor je kind zijn.

Wat hebben ik en mijn kind nodig?

Een mooie manier om tijdens je zwangerschap en zeker ook de eerste maanden na de bevalling die welverdiende rust te pakken, is de oefening van lichaamscoach Esther Jansen. “Een arts heeft mij ooit gezegd: ‘Voor een zwangere vrouw is het belangrijkste ontspannen.’ Als jij een ontspannen lijf hebt, is er letterlijk meer ruimte in je lijf en heeft je baby het beter.”

Door deze oefening krijg je intens contact met je lijf, voel je waar je kunt ontspannen én krijg je verbinding met je kind. Het geeft je antwoord op de belangrijkste vraag in deze periode van je leven: wat hebben ik en mijn kind nodig? Wat kan ik nu even voor mezelf doen om het goed te hebben. Als je merkt dat je het fijn vindt, dan ga je het jezelf ook vaker geven en hoeft ‘t niet weer een taak erbij te zijn. Want dat ontspant nooit zo lekker :-)

Deze oefening kan je op vier momenten doen

  • Tijdens de zwangerschap: alleen, een moment voor jezelf.
  • Tijdens de zwangerschap: samen met je partner, zijn hand op jouw buik of op een plek waar je pijn voelt.
  • Na de zwangerschap: een moment van rust voor jou en je baby. Leg je baby – huid tegen huid – op je buik en beleef dit gevoel (heel goed voor de hechting!).
  • Na de zwangerschap: een moment voor jullie samen als gezin, ervaar het grote geluk van zo samen kunnen zijn.

Beluister gratis de podcast waarin Esther met haar betoverende stem je mee neemt op reis.