Vitamine B12 en zwangerschap

Vitamine B12 en zwangerschap

Van foliumzuur is bekend dat je dit gaat slikken als je zwanger wilt worden. Je neemt dit tot je 3 maanden zwanger bent om de kans op o.a. spina bifida te verkleinen. Het is verstandig om ook te kijken of je voldoende vitamine B12 binnenkrijgt of dat een supplement beter is. Vitamine B12 zit in dierlijke producten. Suppletie is alleen nodig als je geen of weinig melk/yoghurt/kwark/ei/vlees/vis eet.

Vitamine B12 helpt bij het voorkomen van neurologische problemen, achterstand en schade in de ontwikkeling van de hersenen bij de baby. Heb je een vitamine B12 tekort, dan kan zich dit tijdens je zwangerschap o.a. uiten in:

  • vermoeidheid
  • tintelingen
  • geheugenverlies
  • depressiviteit
  • misselijkheid

Multivitamine voor zwangeren

Als je kiest voor een speciale multivitaminecomplex voor zwangeren, dan voorzie je in de juiste behoefte van vitamine B12 en foliumzuur.

Meer lezen? Bij het Voedingscentrum vind je meer over gezond zwanger worden.

Vitamine B12 en borstvoeding

Vitamine B12 en foliumzuur komen via de moedermelk bij je baby terecht. Vitamine B12 zit van nature alleen in dierlijke producten. Als je helemaal geen dierlijke producten neemt is het advies om een vitamine B12-supplement te slikken. Ook met vitamine B12 verrijkte producten kunnen helpen om genoeg vitamine B12 binnen te krijgen. Denk aan sojadrank met toegevoegd vitamine B12 en kant-en-klare veganistische producten met vitamine B12.