Gezonde levensstijl

Zwanger worden, gezonde levensstijl

Een gezonde levensstijl vergroot je vruchtbaarheid en daarmee je kansen om zwanger te worden. Voldoende beweging, een gezonde voeding en een gezond gewicht zorgen ervoor dat je lijf in optimale conditie is en je vruchtbaarheid toeneemt.

Beweging

Bewegen is gezond voor iedereen. Het houdt je conditie op peil en het vermindert stress. Vrouwen én mannen die nauwelijks bewegen, lopen het risico verminderd vruchtbaar te zijn. Zittend werk, met de auto in plaats van fietsen of tv-kijken zijn activiteiten waarbij je lichaam niet in beweging komt. Regelmatig de fiets pakken, een flinke wandeling of wat baantjes zwemmen zorgt ervoor dat je in een betere conditie bent om zwanger te worden. Topsport of heel fanatiek sporten kan echter een negatief effect op je vruchtbaarheid hebben. Als je zwanger wilt worden, is het verstandig om even wat rustiger aan te doen.

Veel zitten is voor mannen niet bevorderlijk voor de kwaliteit van hun sperma. Warmte is namelijk niet goed voor de zaadproductie. Boxershorts zijn dan ook beter dan strakke slips. En een bezoek aan de sauna kan ook beter even worden uitgesteld.

Gezond eten en drinken

Nu je zwanger wilt worden, is gezond eten en drinken extra belangrijk om je lichaam in goede conditie te houden of te krijgen. Een tekort aan bepaalde stoffen kan namelijk de kans op aangeboren afwijkingen vergroten. Een gezond menu bestaat uit drie maaltijden per dag met minimaal 200 gram verse groenten, twee stuks fruit en voldoende volkoren producten.


 

Uit onderzoek blijkt dat slechte voeding van invloed is op bepaalde organen van het ongeboren kind. De nieren zijn daar een voorbeeld van. Ook de kans op suikerziekte en hart- en vaatziektes in het latere leven van je kind lijkt toe te nemen als jij niet goed eet. Met een gezond en gevarieerd dagmenu weet je dat je genoeg vitaminen en voedingstoffen binnenkrijgt. Probeer gewichtstoename te voorkomen, want overgewicht heeft een negatieve invloed op de vruchtbaarheid. Meer informatie vind je op de website van het Voedingscentrum.

 

Vegetarisch

Eet je vegetarisch, houd dan vooral de eiwitten en vitamine B12 in de gaten. Een tekort aan deze vitamine verhoogt het risico op aangeboren afwijkingen bij je baby, waaronder een open ruggetje. Vitamine B12 zit in dierlijke producten als eieren, zuivel en kaas. Eiwitten kun je als vegetariër halen uit peulvruchten, bonen, sojaproducten, brood, rijst en pasta.

Drink voldoende

Veel water drinken is goed voor je lichaam. Je hebt 1,5-2 liter vocht nodig per dag. Pas op met cafeïne houdende dranken. Te veel cafeïne vermindert de vruchtbaarheid. Drink niet meer dan 2 of 3 koppen koffie als je zwanger wilt worden.

Alcohol

Alcohol heeft een negatief effect op de vruchtbaarheid van jou én van je man. Vruchtbaarheidsproblemen en menstruatiestoornissen kunnen optreden als je meer dan vier glazen alcohol per dag drinkt. Maar zelfs bij één glas per dag is het risico op schadelijke effecten al verhoogd. Ook de zaadproductie van mannen heeft te lijden van alcohol. Drinkt je man veel, dan neemt het aantal zaadcellen af en produceert hij bovendien veel meer afwijkende zaadcellen. Veel drinken kan zelfs impotentie veroorzaken. Zo’n drie maanden na het stoppen met drinken verbetert de kwaliteit van het zaad.

Mannen

Voor mannen met een kinderwens zijn de aandachtspunten zink en vitamine C. Een tekort aan zink kan de productie van sperma afremmen. Zink zit in volkoren brood, appelstroop, vlees, vis en eieren. Een tekort aan vitamine C zou de kwaliteit van de zaadcellen kunnen verminderen. Voldoende groente en fruit zijn dus ook voor mannen belangrijk.

Heb je vragen over gezonde voeding of verantwoord afvallen? Stel ze aan diëtist Sindy Davidse van het WIJ Deskundigenpanel.

Vlog Jay-Jay: Kritisch kijken naar je levensstijl