'Vreetbuien' tijdens je zwangerschap

'Vreetbuien' tijdens je zwangerschap

Tijdens je zwangerschap kun je opeens stevige trek krijgen en voor je het weet ben je midden in een vreetbui belandt. Deze 'cravings' komen het meeste voor aan het begin van je zwangerschap en hebben eigenlijk een hele logische oorsprong. Er gebeurt van alles in je lichaam en je baby heeft extra voedingsstoffen nodig om zich goed te kunnen ontwikkelen. Toch moet je hier een beetje mee oppassen.

Je hebt tijdens je zwangerschap maar 200 tot 300 extra calorieën nodig en na een halve pot augurken met slagroom zit je daar echt wel aan. Het is dus verstandig om niet te snel toe te geven aan je cravings en gezond te blijven eten.

De oorzaak van je vreetbuien

Waarschijnlijk is de combinatie van hormonen, hevige emoties tijdens je zwangerschap en een verbeterde smaak- en reukzin de oorzaak van je vreetbuien. Ook kan je lichaam tijdens de zwangerschap tijdelijk bepaalde voedingsstoffen missen. Daardoor laat je lichaam je verlangen naar specifieke producten. Dat uit zich soms in de meest vreemde combinaties, die je normaal nooit zou eten. Bijna elke zwangere vrouw krijgt trek in dingen die ze daarvoor nooit at. Wel heeft iedereen weer andere behoeften, dus als jij graag broccoli met chocoladesaus eet kan een andere zwangere vrouw misselijk worden bij de gedachte alleen al.

Sanne: “Mijn favoriete snack was appel met plakjes kaas! Dat verraadde ook mijn zwangerschap bij een collega die om half 8 binnen kwam terwijl ik appel met kaas aan het eten was.”

Pica

Als je opeens trek krijgt in oneetbare dingen zoals aarde, zand, klei, munten of verfschilfers heb je misschien last van Pica. Dit ontstaat als er een sprake is van een ijzer- of calciumtekort of bij grote stress. Meestal is Pica goed op te lossen door aanvullende voedingssupplementen te gebruiken.

Zo voorkom je vreetbuien

  • Drink veel water
    Je lichaam herkent niet altijd de verschillen tussen honger en dorst. Tijdens je zwangerschap heb je meer behoefte aan vocht, bedenk dus goed of je echt wel honger hebt. Daarnaast ben je vaak minder hongerig als je een groot glas water op hebt.
     
  • Regelmatige voeding
    Als je op vaste momenten eet en gezonde tussendoortjes pakt, heb je minder snel de neiging om los te gaan op ongezonde snacks. Door regelmatig kleine porties te eten blijf je verzadigd zonder flauw te worden.
     
  • Zorg voor afleiding
    Een lichte trek kan uitmonden in een ware vreetbui als je verder niet zoveel voor handen hebt. Zorg dus voor afleiding op momenten dat je gevoelig bent voor vreetbuien. Als je ’s avonds vermoeid op de bank zit te Netflixen, zet dan een schaaltje komkommer of paprika in de buurt. Zo heb je je ergste trek al gezond weggegeten voordat er een ongezonde vreetbui kan ontstaan.
     
  • Hou je cravings buiten de deur
    Als je geen ongezonde verleidingen in huis hebt, kan je ze ook niet eten. Doe geen boodschappen als je honger hebt, want dan kom je gegarandeerd thuis met je favoriete snacks. Vraag aan je partner om geen vreetbui-gevoelige producten in huis te halen, zo kom je ook niet in de verleiding.

Heb je vragen over voeding tijdens je zwangerschap? Stel ze aan diëtist Sindy Davidse van het WIJ Deskundigenpanel.