Naar de sauna als je zwanger bent?

Naar de sauna als je zwanger bent?

De sauna is een heerlijke plek om te ontspannen. Juist tijdens je zwangerschap kun je extra behoefte hebben om de rust en warmte van een sauna op te zoeken. Daarnaast heeft de sauna ook het voordeel dat je vocht verliest door de hitte en daardoor minder vocht gaat vasthouden.

Bedenk echter goed dat niet iedereen en niet elk moment in je zwangerschap geschikt is voor een saunabezoek. Als algemeen advies geldt dat je de signalen van je lichaam goed in de gaten moet houden. Voel je je niet lekker, ben je duizelig of kortademig? Ga dan direct weg uit de sauna. Door de warmte verwijden je bloedvaten wat ervoor kan zorgen dat je bloeddruk daalt.

Hier let je op

  • Vermijd de sauna tijdens de eerste drie maanden van je zwangerschap
    Je lichaamstemperatuur kan tot enkele graden stijgen als je in de sauna bent. Hoeveel je temperatuur stijgt verschilt per persoon en is afhankelijk van hoelang je in de sauna bent. Deze verhoogde lichaamstemperatuur in het eerste trimester van je zwangerschap geeft een iets grotere kans op aangeboren afwijkingen bij je baby. Neem dus geen risico en vermijd de sauna de eerste drie maanden.
     
  • Vermijd de sauna je gehele zwangerschap als je er nog niet (vaak) bent geweest
    Als je lichaam niet eerder of nog niet vaak is blootgesteld aan de extreme hitte van een sauna, kun je de sauna beter links laten liggen tijdens je zwangerschap. Je lichaam krijgt het dan namelijk te zwaar; de vele hormonale veranderingen én de hitte zijn iets teveel aanpassingen voor je lijf.
     
  • Vermijd de sauna in de laatste 4 tot 6 weken voor je bevalling
    Naast het feit dat de hitte waarschijnlijk niet prettig meer aanvoelt, kun je in de laatste weken voor je bevalling al wat ontsluiting hebben. Als je dan in een bubbel- of kruidenbad gaat zitten heb je meer kans op een infectie.
     
  • Ga met mate naar de sauna tijdens je zwangerschap als je een regelmatige bezoeker bent
    Als je lichaam al regelmatig is blootgesteld aan de hitte van een sauna, kun je de sauna in principe gewoon blijven bezoeken. Doe dit wel met mate en niet te lang. Ga niet meer dan tien minuten in de sauna zitten, zo voorkom je dat je lichaamstemperatuur teveel stijgt. Ga altijd samen met iemand anders voor het geval je je niet goed voelt. Koel jezelf regelmatig, maar duik niet gelijk in een ijskoud dompelbad. De overgang van heet naar koud is dan te groot.
     
  • Vermijd een infraroodsauna tijdens je zwangerschap
    Een infraroodsauna heeft een dieptewerking waardoor je lichaam naar binnen toe opwarmt. De straling is niet goed voor je ongeboren baby. Vermijd de infraroodsauna dus, ook als je een regelmatige bezoeker bent.
     
  • Luister goed naar je lichaam tijdens een saunabezoek
    Let goed op de signalen die je lichaam geeft als je in de sauna bent. Bij duizeligheid of kortademigheid verlaat je direct de sauna en zoek je verkoeling op.