Mag ik op wintersport tijdens mijn zwangerschap?

Op wintersport?

Als je zwanger bent kun je op wintersport gaan, maar welke activiteiten je nog kunt doen is van een aantal factoren afhankelijk. Ook kun je je afvragen of je het zelf nog prettig vindt om te skiën of snowboarden met een zwangere buik. Ook als je een ervaren wintersporter bent, kun je betrokken raken bij ongevallen die anderen veroorzaken. Op de piste kun je hard vallen en dat is natuurlijk iets dat je liever wilt voorkomen.

Er zijn natuurlijk een hoop andere activiteiten die je kunt ondernemen in een wintersportgebied. Zo kun je bijvoorbeeld prachtige wandelingen maken. Sommige skiliften zijn ook geschikt voor wandelaars, op die manier kun je net zo goed genieten van het mooie landschap als wanneer je op de ski’s staat. Informeer ook eens bij de plaatselijke toeristeninfo voor andere activiteiten en excursies.

Hier let je op

  • Tot 12 weken zwangerschap kun je skiën en snowboarden, daarna eigenlijk niet meer
    Dit heeft te maken met het zwaartepunt in je lichaam. Na 12 weken zwangerschap verandert dit, ben je minder stabiel en sneller uit balans. Daarnaast zit tot de 11e zwangerschapsweek je baarmoeder achter het schaambeen. Na het eerste trimester kan je baarmoeder geraakt worden bij een val.
     
  • Ga niet skiën of snowboarden als je onervaren bent
    Als je niet eerder geskied of gesnowboard hebt sta je een stuk instabieler. Bovendien moet je het nog leren, wat nooit zonder slag of stoot gaat. Stel ski- of snowboardlessen dus maar even uit tot na je zwangerschap.
     
  • Ga niet skiën of snowboarden als je verloskundige of gynaecoloog het afraadt
    Het zou kunnen dat je je in het eerste trimester van je zwangerschap zeker genoeg voelt om te gaan skiën of snowboarden. Toch kan je het advies krijgen om dit niet te doen, afhankelijk van je medische situatie. Volg dit advies altijd op, ook als je al een ervaren wintersporter bent.
     
  • Vermijd skigebieden boven de 2150 meter hoogte
    Op grote hoogte zit er minder zuurstof in de lucht, waardoor je onregelmatiger gaat ademhalen of benauwd kan worden. Mocht je toch tijdelijk naar een plek boven de 2150 meter gaan om bijvoorbeeld af te dalen van een piste, zorg dan dat je hier niet te lang blijft. Ook je verblijfplaats is het beste onder de 2150 meter. Laat je lichaam sowieso altijd even wennen als je net bent aangekomen op een hoger gelegen bestemming, door de eerste dag rustig aan te doen.