Mag ik nog vliegen als ik zwanger ben?

Vliegen

Tijdens je zwangerschap is het perfecte moment om nog even weg te gaan met z’n tweeën voordat je baby er is. In de eerste maanden van je zwangerschap (in principe tot 28 weken) kun je zonder problemen vliegen. Na de 36e week staan de meeste luchtvaartmaatschappijen zwangere vrouwen niet meer toe op een vlucht. Dit is vanwege het risico op een bevalling in de lucht. Bij een meerling is deze grens vastgesteld op 34 weken zwangerschap. Check vooraf je luchtvaartmaatschappij om te kijken welke regels zij hanteren.

Welke periode?

Je kunt het beste in het tweede trimester van je zwangerschap met het vliegtuig op vakantie gaan. De meeste zwangerschapskwaaltjes zijn dan verdwenen en je bent nog mobiel genoeg om er tijdens je vakantie op uit te gaan. Daarnaast is de kans op een bevalling in deze periode nihil. Als je een verhoogd risico loopt op complicaties, vraag dan eerst om advies bij je verloskundige of arts. Indien er geen bezwaren zijn om te vliegen, is het wel verstandig om een doktersverklaring mee te nemen. Mocht je onderweg medische hulp nodig hebben, dan heeft de lokale arts informatie over hoe hij je moet behandelen.

 

 

6 tips als je zwanger gaat vliegen

Als je wilt vliegen tijdens je zwangerschap let dan goed op de volgende zaken. Ze zullen je vlucht een stuk aangenamer maken. 
 

1. Neem je zwangerschapsverklaring mee

Een zwangerschapsverklaring is altijd handig om bij je te hebben. Vanaf ongeveer 28 weken zwangerschap vragen de meeste luchtvaartmaatschappijen ook om een zwangerschapsverklaring met daarop je uitgerekende datum. Zo’n verklaring kun je eenvoudig opvragen en laten ondertekenen door je verloskundige of huisarts. Let op, deze mag meestal niet ouder zijn dan 5 dagen.

 

 

 

2. Probeer een stoel te regelen op een handige plek

Bij veel luchtvaartmaatschappijen kun je van tevoren online inchecken. Vaak kun je daarbij je stoel kiezen. Kijk of je een stoel kunt krijgen met extra beenruimte, zoals vooraan in het vliegtuig of bij de nooduitgang. Ook is een stoel bij het gangpad fijn als je vaak naar de wc moet of even je benen wilt strekken.

3. Kies voor comfortabele loszittende kleding

Vooral tijdens lange vluchten kan strakke kleding gaan knellen. Maak het jezelf gemakkelijk door loszittende kleding te dragen zoals een joggingbroek.

4. Drink voldoende tijdens de vlucht

In het vliegtuig is de lucht droger dan normaal waardoor je sneller uitdroogt. Veel drinken helpt ook tegen vocht vasthouden, waardoor je gezwollen benen kunt voorkomen.

5. Loop regelmatig een stukje

Maak af en toe een wandelingetje door het vliegtuig om je benen te strekken. Daardoor hou je het zitten langer vol en het is goed voor je doorbloeding. Voel je niet bezwaard om regelmatig op te staan!

6. Ontspan

Probeer een dutje te doen of je in elk geval even je ogen dicht te doen. Door te slapen tijdens je vliegreis ben je veel sneller op je eindbestemming en heb je gelijk de nodige rust meegepakt.

Reacties (1)

afbeelding van tanj-1340421
26 november 2017
Geen stoel naast de nooduitgang boeken! Dit is niet toegestaan vanwegen veiligheidsvoorschriften