Mag ik nog tillen, duwen en trekken als ik zwanger ben?

Tillen, duwen, trekken?

Gedurende je zwangerschap merk je dat lichamelijke inspanning steeds zwaarder wordt. Fysiek zwaar werk en grote lichamelijke inspanning kan nadelig zijn voor je zwangerschap en dus ook voor je baby. Toch kun je er soms niet helemaal omheen. Misschien werk je in de zorg of op een andere plek waar je lichamelijke inspanning moet leveren of heb je thuis een kind te verzorgen.

6x let hier goed op als je zwanger bent

Weet je niet zo goed waar je allemaal op moet letten nu je zwanger bent? We hebben een aantal punten voor je op een rij gezet. 

 

1. Aan het werk? Kijk naar de wettelijke arbeidsomstandigheden

Kijk voor de wettelijke arbeidsomstandigheden eens op rijksoverheid.nl. Luister altijd goed naar je lichaam, je merkt het snel genoeg als je te zwaar getild hebt of te zware inspanning hebt geleverd.

2. Beperk tillen, duwen of trekken tijdens je zwangerschap zoveel mogelijk

Door de groei van je baarmoeder worden de buikspieren uitgerekt. Hierdoor komt er meer aan op de rugspieren. Ook kan je uit balans raken door je groeiende buik, want je lichaam helt iets voorover waardoor er ook meer druk op je rug komt te staan. Daarnaast zijn je gewrichtsbanden soepeler onder invloed van zwangerschapshormonen.

3. Neem een maximum aantal kilo’s in acht

Als je dan toch moet tillen, doe het dan in één handeling en niet meer dan 10 kilo. Na je 20e week til je niet meer dan 10 keer per dag maximaal 5 kilo en na de 30e week niet meer dan 5 keer per dag maximaal 5 kilo. Dit zijn uiteraard richtlijnen, maar probeer het zoveel mogelijk op te volgen.

4. Let goed op je houding

Zak altijd door je knieën en til vanuit je benen, niet vanuit je rug en heupen. Til zoveel mogelijk vanuit een rechte houding. Probeer zijwaartse bewegingen terwijl je iets zwaars in je handen hebt te voorkomen.

5. Zet je kinderen niet op één heup bij het tillen

Als je al kinderen hebt, probeer ze dan zoveel mogelijk zelf te laten doen. Verdeel bij het optillen van je kind het gewicht symmetrisch, niet op één heup en zo dicht mogelijk op je lichaam.

6. Rust voldoende uit

Pak tussendoor je rust door even op de bank te liggen of een dutje te doen. Vooral als je merkt dat je pijnklachten krijgt is het een signaal van je lichaam om pas op de plaats te doen. Blijf wel regelmatig bewegen, fietsen en zwemmen zijn zeer geschikt om voldoende beweging te krijgen tijdens je zwangerschap.