Vaker plassen

Tijdens je zwangerschap zal je merken dat je vaker moet plassen dan normaal. Dat komt doordat je blaas onder druk komt te staan door je groeiende baarmoeder. Je lichaam produceert meer vloeistoffen tijdens je zwangerschap, waardoor je nieren en blaas veel harder moeten werken.

Ook spelen zwangerschapshormonen een rol; je bekkenbodemspieren en de sluitspier van je blaas worden slapper. Het is moeilijker om je plas op te houden. Zeker als je moet niezen, hoesten of tillen kan het gebeuren dat je ongewild wat urine verliest. Blijf echter wel genoeg drinken, dat voorkomt dat je een infectie oploopt. Als je last hebt van slaapproblemen doordat je regelmatig naar het toilet moet ‘s nachts, drink dan voor het slapengaan wat minder.

Zo train je je bekkenbodemspieren

  • Span je bekkenbodemspieren aan en hou dat 10 seconden vol. Dat doe je door je spieren in te trekken alsof je je plas ophoudt.
  • Trek je spieren daarna nog kort drie of vier keer goed aan en laat weer los.
  • Herhaal dit 10x.
  • Plas goed uit en maak je blaas helemaal leeg als je naar het toilet gaat.
  • Gebruik eventueel een inlegkruisje om ongewenst urineverlies op te vangen.

Blaasontsteking

Tijdens de zwangerschap komt blaasontsteking vaker voor dan anders. Je hebt medicijnen nodig om het te verhelpen. Symptomen zijn: aandrang en pijn bij het plassen terwijl er slechts enkele druppels komen, sterk ruikende, troebele urine of bloed bij de urine. Ook als je deze klachten niet hebt, kun je een blaasontsteking hebben. Je voelt dan pijn in de onderbuik en hebt last van harde buiken.

Je kunt blaasontsteking proberen te voorkomen door veel te drinken. Bacteriën krijgen zo geen kans om in je blaas achter te blijven, omdat je vaak gaat plassen. Plas ook voor het slapengaan en na het vrijen. Heb je een blaasontsteking, dan schrijft de arts je een antibioticumkuur voor. 

Heb je vragen over vaker plassen, urineverlies of over je bekkenbodem? Stel ze aan bekkentherapeut Miranda Lindenhoff van het WIJ Deskundigenpanel.