Stemmingswisselingen

Op het ene moment ben je ontzettend vrolijk en iets later barst je onverklaarbaar in huilen uit. Als woede-uitbarstingen zich regelmatig afwisselen met de slappe lach kun je er van uit gaan dat je last hebt van stemmingswisselingen. Je emotionele toestand verandert constant door hormonale veranderingen. De stijging van oestrogeen en progesteron zijn daar verantwoordelijk voor. Soms kan je het gevoel hebben dat je geen controle meer hebt over je eigen emoties. Een lastige, maar veelvoorkomende zwangerschapskwaal!

De hormonen zijn niet de enige boosdoeners voor je stemmingswisselingen. Er komt veel op je af als je zwanger bent en dat kan voor de nodige onzekerheid zorgen. Ook door andere zwangerschapskwaaltjes zoals slaapproblemen en misselijkheid kun je minder goed in je vel zitten.

Je hebt de meeste kans op stemmingswisselingen als je in het eerste trimester zit. Vooral tot de tiende zwangerschapsweek kun je last krijgen van ‘moodswings’. Daarna is je lichaam beter in staat om zich aan te passen aan de veranderde hoeveelheid hormonen. Na een relatief rustig tweede trimester stijgt de kans op stemmingswisselingen weer naarmate je het einde nadert. Je krijgt meer last van lichamelijke ongemakken en je lichaam maakt zich klaar voor de bevalling.

Omgaan met stemmingswisselingen

Het kan soms lastig zijn om je stemmingswisselingen onder controle te houden. Ook je partner kan het flink te verduren krijgen na de zoveelste woede-uitbarsting. Er zijn een aantal manieren om je emoties zo goed mogelijk onder controle te houden.

  • Relativeer je eigen gedrag
    Stemmingswisselingen horen er gewoon bij. Schaam je niet, lach erom en geef de hormonen de schuld.
  • Bereid je partner voor
    Praat met je partner over het feit dat je minder stabiel bent dan normaal. Hij zal jouw emotionele uitbarsting dan makkelijker kunnen opvangen en jij hoeft je minder schuldig te voelen.
  • Ga iets leuks doen
    Verleg je gedachten door wat leuks te ondernemen met je partner, vrienden of familie. Daar word je vrolijk van en dat verkleint weer de kans op negatieve gedachten.
  • Vermijd stress
    Stress is een echte trigger voor stemmingswisselingen. Probeer het rustig aan te doen en regelmatig te ontspannen. Een zwangerschapsmassage kan je hierbij helpen.
  • Leef gezond
    Door een gezond voedingspatroon, een goed slaapritme en voldoende beweging voel je je vaak al een stuk beter.

Chantal: “Mijn hele zwangerschap lang was ik niet te genieten. Ik had constant huilbuien, maar gelukkig heb ik een lieve vriend die me er doorheen heeft gesleept.”

Als je langdurig neerslachtig bent of moeilijk uit een negatieve gedachtestroom kunt komen, is er misschien wat meer aan de hand. Trek op tijd aan de bel en bespreek je gevoelens met je huisarts of verloskundige. Te lang doorlopen met depressieve gevoelens vergroot de kans op een vroeggeboorte of een prenatale depressie.

Heb je vragen over stemmingswisselingen of andere zwangerschapskwaaltjes? Stel ze aan verloskundige Sanne Bokkers van het WIJ Deskundigenpanel.