Zwangerschapsyoga

Tijdens zwangerschapsyoga leer je om je zwangerschap en je bevalling zo bewust en zo ontspannen mogelijk te beleven. Dit doe je met behulp van ademhalingstechnieken en lichamelijke oefeningen. In een cursus zwangerschapsyoga leer je om je te concentreren op je lichaam en op de processen die zich in je lichaam voltrekken.

De lichamelijke oefeningen zijn vooral bedoeld om klachten als rug- en bandenpijn of slapeloosheid te verminderen. Ook leren ontspannen speelt een grote rol. Daarnaast leer je om de weeën op te vangen en methoden om te persen.

Het is de bedoeling dat je je tijdens de zwangerschapsyoga bewuster wordt van je lichaam en de baby in je baarmoeder. Je leert om vertrouwen te hebben in je eigen lijf en om de signalen die je lichaam geeft op te volgen. Hierdoor ontstaat er een vertrouwensband tussen jezelf en je lichaam, waardoor je tijdens de bevalling beter weet wat je moet doen en minder snel in paniek raakt. Dit bewustzijn bouw je op met behulp van meditatieoefeningen en ademhalingstechnieken. Tijdens de les leer je een juiste houding en ontdek je de flexibiliteit en de kracht van je lichaam, je mentale gesteldheid en je uithoudingsvermogen. 

Yoga is niet alleen iets wat je tijdens je zwangerschap kunt doen. De oefeningen en technieken die je tijdens zwangerschapsyoga leert, zijn onderdeel van een heel systeem van oefeningen met een achterliggende filosofie. Juist omdat yoga eigenlijk een vorm van bewustwording is, heeft de cursus tijdens de zwangerschap het meeste effect bij vrouwen die al eerder aan yoga hebben gedaan. Toch is het voor een cursus zwangerschapsyoga niet noodzakelijk om al ervaring te hebben.

Lilian: “Door het ademen elke week te oefenen, onthoudt je lichaam het en kun je het in het heetst van de strijd toepassen.”

Zwangerschapsyoga kan individueel en in een groep worden gevolgd. Meestal kan je partner ook deelnemen aan de cursus. Als je dat wilt, kun je na de bevalling de cursus voortzetten. Tijdens de lessen na de geboorte leer je onder meer hoe je je kind kunt masseren. Het kan ook zijn dat deze massagetechnieken al in de lessen voor de bevalling aanbod komen. Vaak leer je dan ook hoe je jezelf kunt masseren.

Is een cursus of groepsles niet echt iets voor jou, maar ben je wel geïnteresseerd in zwangerschapsyoga? In het boek Mindful Zwanger Zijn incl. geluidsfragmenten vind je allerlei rustgevende oefeningen om mindful met je zwangerschap om te gaan. De tips zijn ook handig voor wanneer de kleine er is!

Reacties (1)

afbeelding van NadiaNikolski
7 februari 2014
Heerlijk!! De ademhalingsoefeningen zijn zo fijn, helpen mij niet alleen straks, maar ook nu al met ontspannen...