Welke zwangerschapscursus past bij mij?

Tijdens je zwangerschap ga je een periode door vol met veranderingen. Er komt een hoop op je af en er is veel uit te zoeken en te regelen. Om je op weg te helpen is er een groot aanbod van zwangerschapscursussen die je ondersteunen tijdens je zwangerschap en voorbereiden op de bevalling en de komst van je baby. Hoe weet je welke zwangerschapscursus het beste bij je past?

Waar heb je behoefte aan?

Een goede eerste stap is het bedenken wat je nodig hebt. Zoek je een cursus waarmee je vooral oefeningen doet om je lichaam fit te houden, dan kan je waarschijnlijk het beste zwangerschapsgym doen. Ben je meer op zoek naar rust en ontspanning? Dan is zwangerschapsyoga meer wat voor jou. En als je meer balans zoekt tussen lichaam en geest kun je terecht bij HypnoBirthing.

Hoeveel tijd wil of kan je vrijmaken?

Als je graag je hele zwangerschap ondersteuning wilt door middel van een cursus, zijn zwangerschapspilates of zwangerschapszwemmen wellicht goede opties. Een korte cursus of online zwangerschapscursus zijn geschikt als je minder tijd hebt of eraan wilt besteden. Mindfulness is prettig als je zo nu en dan wilt onthaasten en meer aandacht wilt besteden aan je lichaam.

Met of zonder partner?

Heeft je partner behoefte aan een zwangerschapscursus of is een enkele keer mee naar een partneravond voldoende? De meeste zwangerschapscursussen bieden een partneravond aan, maar bij bijvoorbeeld zwangerschapshaptonomie is het de bedoeling dat jullie hier samen aan deelnemen. Veel mannen doen er een beetje lacherig over, maar vinden het vaak toch wel prettig om de meest essentiële informatie een keer gehoord te hebben.

Groepslessen of liever individueel?

De meeste zwangerschapscursussen hebben 10 tot 12 deelnemers. Iets kleinere groepen kan ook. Veel vrouwen vinden het prettig om informatie en ervaringen uit te wisselen met andere zwangeren, wat een belangrijk argument is om groepslessen te volgen. Als je daar niet op zit te wachten of specifieke begeleiding nodig hebt, is het aan te raden om een individuele cursus te volgen. Het aantal deelnemers staat meestal aangegeven op de betreffende website.

Wanneer wil je de cursus volgen?

Het is aan te raden om je al vroeg in je zwangerschap te oriënteren op zwangerschapscursussen, omdat er vaak wachtlijsten zijn. Hou er rekening mee dat je je het fitst voelt in het tweede trimester. Sommige cursussen zijn echter weer meer geschikt aan het einde van je zwangerschap, omdat je dan mogelijk meer last krijgt van klachten zoals rug- en bekkenpijn.

Is er een proefles?

Het is aan te raden om van tevoren een les mee te doen om te kijken of de zwangerschapscursus wat voor je is. Is de yoga niet te zweverig en de pilates niet te inspannend? Voel je een klik met de cursusleider?

Wil je 1 cursus volgen of meerdere?

Het kan zijn dat je behoefte aan begeleiding gedurende je zwangerschap veranderd. In het begin van je zwangerschap wil je misschien lekker fit blijven, maar richting de bevalling meer weten over weeën opvangen. Je kunt meerdere cursussen met elkaar combineren om zo aan voldoende informatie en/of ontspanning te komen. Let er wel op dat het niet te druk wordt, volg ze bij voorkeur na elkaar.

Reacties (1)

afbeelding van Moreenn1991
26 september 2017
Ik zou heel graag iets willen doen,, alleen dat word dan zonder partner want mijn vriend is zzper en werkt veel en werkt regelmatig over..
wat kan/zouden jullie mij aanraden... zelf dacht ik iets aan zwangerschapszwemmen?!?!?!?

Groetjes Morena