Profiel Wendy Oude Lansink

Je moet inloggen om een vraag te kunnen stellen.

  • Rowe, 04 mei 2017

    Samen spelen

    Samen spelen met je kind wordt zeer aangeraden bij ons op het consultatiebureau. Maar ik betrap me er regelmatig op dat ik onze dochter van 3 alleen laat spelen, met name tijdens het huishouden etc. Is samenspelen altijd nodig? Groet M.

    Wendy Oude Lansink, 06 juni 2017

    Hallo, 

     

    Samen spelen is natuurlijk hartstikke leuk, een geniet moment voor beiden.

    Samen spelen bevorderd onder andere het contact tijdens het spel en kan bijvoorbeeld het spel van het kind verrijken. Maar een kind heeft ook zeer zeker de ruimte nodig om een eigen spel te kunnen spelen. Alleen spelen (en vervelen) is belangrijk om een eigen uniek spel te ontwikkelen. Een combinatie van beide is natuurlijk wenselijk. 

    Wat de beste balans is, is voor elk kind en ouders verschillend. 

     

    Veel speelplezier! 

     

    Groet Wendy 

  • Rowe, 02 mei 2017

    Veiligheid spelmateriaal

    Hallo, Wanneer is spelmateriaal veilig? We hebben hier veel badspeelgoed, maar dit slaat zwart uit. Is de materiaal wel goed om mee te spelen? Groet Jolien

    Wendy Oude Lansink, 02 mei 2017

    Hallo, 

     

    Veilig spelmateriaal wordt voor een deel bepaald door bepaalde eisen waar het aan moet voldoen. Wanneer spelmateriaal verkocht wordt, dient het onder andere een CE-keurmerk te hebben. Echter zeggen keurmerken over het algemeen enkel dat ze aan gestelde eisen voldoen, mits het spelmateriaal gebruikt wordt op de manier die wordt aangedragen op het bijgeleverde document.

    Badspeelgoed is getest om in water te kunnen gebruiken. Maar wanneer spelmateriaal langere tijd in vochtige ruimtes ligt of er loopt water in het speelgoed kan het schimmelvorming veroorzaken. Goed schoonmaken van het materiaal en na een spettermoment laten opdrogen kan dit voorkomen. 

    Spelmateriaal is altijd veilig tot een behaalde hoogte. Daarnaast ligt er altijd een verantwoordelijkheid bij de gebruiken of diegene die het aanbied. Kijk altijd goed of het materiaal niet kapot is en geschikt is voor het spelgedrag van je kind. 

    Veel speelplezier. Groet Wendy 

  • Lotj-958571, 20 januari 2016

    voorkeur voor blauw

    onze zoon is nu 14 maanden en speelt altijd met de kleur blauw. of hij houdt de blauwe potjes altijd in 1 hand vast. andere kleuren ziet en speelt hij ook mee, maar de voorkeur gaat naar blauwe potjes blokjes ect. is dit normaal?

    Wendy Oude Lansink, 27 januari 2016

    Hallo, 

     

    Kinderen kunnen in hun spel een duidelijke voorkeur hebben voor spelmaterialen. Kinderen in deze leeftijd vinden het vaak leuk om met iets rond te lopen, in en uit bakjes te halen of te verstoppen in kastjes. 

    Ik kan echter niet via deze vraag het spelgedrag van uw kind zien. U zou uw vraag bij het consulatiebureau neer kunnen leggen, om zeker te zijn dat het "normaal gedrag" is. 

    Veel succes! 

     

    Groet Wendy 

  • Rowe, 11 december 2015

    Spelen lukt niet...

    Hallo, Onze kinderen spelen bijna niet. Ze vinden weinig speelgoed leuk. Met sinterklaas hebben ze veel nieuw speelgoed gekregen, maar ook hier lijken ze al mee uitgespeeld. Heeft u tips? Groetjes Rowena

    Wendy Oude Lansink, 27 januari 2016

    Hallo Rowena, 

     

    Weinig spelinteresse in speelgoed kan veel redenen hebben. Het zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat het spelmateriaal niet aansluit bij de spelbeleving van uw kinderen. Welk spelmateriaal vinden ze wel leuk? U zou kunnen proberen om spelmaterialen te combineren. Wanneer ze bijvoorbeeld spelen met zand erg leuk vinden, dit in een bak doen gecombineerd met blokken. Op die manier ontstaan er nieuwe spelmogelijkheden. 

    Wilt u meer informatie en meer afgestemd op uw kinderen, dan mag u altijd contact opnemen (info@kijkopspel.nl). Dit is natuurlijk geheel vrijblijvend! 

     

    Groet Wendy oude Lansink

  • NoortjeM, 26 oktober 2015

    Babyzwemmen

    Ik wil graag gaan zwemmen met mijn dochtertje, nu 9 weken oud (4500gram). Op de websites van diverse zwembaden bij ons in de omgeving staan verschillende vereisten voor babyzwemmen, zoals 3 maanden oud terwijl bij een ander zwembad 16 weken staat en bij het volgende zwembad vind ik alleen dat ze zwaarder moet zijn dan zeven pond. Mijn vraag is dus, wanneer kan ik met mijn dochtertje gaan zwemmen? En waarom is het advies per bad verschillend? Groet Noortje

    Wendy Oude Lansink, 27 januari 2016

    Hallo Noortje, 

     

    Allereerst mijn excuss voor de zeer late reactie.Ik had je vraag gemist... 

     

    Inmiddels zul je vast antwoord hebben op je vraag. Vanuit de spelbeleving is de "waterervaring" geschikt vanaf dat kinderen geboren zijn. Ik verwacht dat ze bij babyzwemmen verwachten dat de kindjes al wat meer spierkracht hebben en wellicht allerter zijn. Wellicht zou je het zwembad kunnen bellen om te vragen wat de reden is? 

     

    Groet, 

    Wendy oude Lansink

     

  • IN81, 20 april 2015

    Spelen met geluid

    Onze kinderen (1 en 3 jaar) maken veel herrie tijdens het spelen (auto > broem broem). Daarnaast spelen ze bij voorkeur met speelgoed dat geluid maakt. Voor ons niet altijd prettig! Hoe kunnen we hiermee omgaan?

    Wendy Oude Lansink, 20 april 2015

    Geluid is een belangrijk element in het spel van een kind. Baby’s reageren al op geluiden in de box. Ook peuters en kleuters gebruiken graag verschillende geluiden. Zo maken ze zelf geluiden ter ondersteuning, ze ervaren geluiden van anderen en van speelgoed. Jonge kinderen worden vaak gestimuleerd door geluiden die verkregen worden door een speelactie. Als ze op een knopje drukken bjjvoorbeeld.  

    Toevoeging of stoorzender?
    Hoe hard een geluid klinkt, kan een toon zetten in het spel. Zo stimuleren zachte geluiden een rustiger (veelal ontspannender) spel en harde geluiden meer alertheid. Het gebruik kun je als ouder ook bewust sturen. Hoe luid staat bijvoorbeeld de radio? Voor het ene kind is een luid geluid tijdens het spel een toevoeging, voor de ander een stoorzender. Daarnaast kun je natuurlijk veel geluiden 'vervormen'. Spelmaterialen die veel geluid maken, kun je even wegleggen wanneer het niet uitkomt. Sommige geluiden klinken buiten of in een andere ruimte aangenamer, dus het veranderen van de speelomgeving kan ook een uitkomst zijn. Ook zou je kunnen kijken naar andere spelmaterialen die minder nadruk leggen op het gebruik van geluid. Denk aan zand, water, schuim, verf of klei. 

    Ondanks dat geluiden storend kunnen zijn, blijft het gebruiken ervan een belangrijk onderdeel van de spelontwikkeling. Zoals het actie-reactiespel (geluid verkrijgen na een bepaalde actie), het ervaren en maken van geluiden (ook belangrijk onderdeel van taalontwikkeling) en het spel met geluiden ondersteunen. 

    Zelf speelgoed maken met geluid
    Wanneer het gebruik van veel spelgeluiden mogelijk is, is het leuk zijn om zelf geluiden te creëren met spelmaterialen. Denk aan een drumstel van Duplo (bouw het zelf en gebruik eetstokjes op mee te drummen), een drumstel van pannen en lepels, plastic bakjes op de kop onder de douchestraal, flesjes gevuld met rijst of macaroni, doosjes met belletjes en het omgooien van een blokkentoren.

  • sandrafekete78, 03 januari 2013

    Luid spelen

    Beste Wendy, Onze zoon van 2 en half is een drukke jongen. Hij kan heel goed alleen spelen, maar ook samen met zijn zus van 4 jaar. Het probleem is dat hij zo luidruchtig is. Zijn auto maakt gigantische motor geluiden en hij maakt er tussendoor ook nog eens oerkreten bij. Als hij met zijn bal speelt dan gilt hij het uit van plezier. Als hij buiten speelt laten we hem gewoon zijn gang gaan, maar binnen is het toch wel erg vermoeiend. Ook heeft hij sinds 6 weken een zusje, die soms schrikt van zijn geschreeuw. Hij kan zich goed verbaal duidelijk maken, maar wij kunnen hem niet uitgelegd krijgen dat hij iets zachter moet doen. Ook willen wij hem niet constant storen in zijn spel..... Hoe kunnen wij hem hierbij helpen, zonder dat hij constant gestopt wordt in zijn fantasie( want zijn geschreeuw heeft altijd te maken met zijn spel). Met vriendelijke groet, sandra

    Wendy Oude Lansink, 04 januari 2013

    Hallo Sandra,

     

     

    Bedankt voor het stellen van je vraag. Het is lastig om een duidelijk en compleet antwoord te geven zonder een spelobservatie. Met de informatie die je geeft, probeer ik je wat tips te geven.

    Geef het goede voorbeeld: Meng je in het spel van je zoon en laat zien dat een auto ook zachte 'stoere' geluiden kan maken.

    Begrens het spel wanneer het te luid is en de aandacht meer uitgaat naar het schreeuwen dan het spel op zich.

     

    Ik hoop dat u wat aan de tips heeft, ook al zijn ze sumier.

     

    Mocht je nog vragen hebben, neemt u vooral contact op.

     

    Met vriendelijke groeten,

    Wendy oude Lansink

     

    www.kijkopspel.nl

  • Chrissie09, 18 oktober 2012

    loopstoeltje

    Hallo, Ik heb een dochtertje van 6,5 maand. Wij hebben een pittige tante, die lekker speelt, maar ook veel wil ondernemen. Ze is helemaal gek van het loopstoeltje... als het aan haar lag dan zou ze uren in dat ding rondwandelen. Ze kraait van plezier, gaat de hele kamer door.. Ze is nog jong en we willen haar niet al te veel in dat ding zetten, wat we ook niet doen hoor, maar is dit speeltje ok? Ik hoor/zie veel wisselende dingen omtrent de ontwikkeling van kinderen. Wat kunt u mij hierover vertellen? Groet, Christine

    Wendy Oude Lansink, 20 oktober 2012

    Hallo Christine,

     

    Bedankt voor het stellen van uw vraag. Helaas kan ik u hier geen antwoord opgeven. Het gebruik maken van een loopstoeltje heeft voornamelijk invloed op de lichamelijke ontwikkeling. Naar mijn mening kunt u het best contact zoeken met een kinderoefentherapeut of fysiotherapeut. Zij kunnen u wellicht antwoord geven op deze vraag.

     

    Met vriendelijke groeten,

    Wendy oude Lansink

     

     

  • suus1234, 21 september 2012

    voorlezen

    Beste Wendy Ik heb zojuist met veel interesse de algemene wij mail gelezen met als onderwerp; (voor)lezen. Ik hou zelf ontzettend veel van lezen en zou mijn zoontje ontzettend graag voorlezen, maar dit lukt helaas niet. Hij vindt boekjes ook erg leuk en interessant, maar het 'probleem' is dat hij alles in zijn mond stopt (hij is 10 maanden) wat hij te pakken kan krijgen. Ik weet wat de 'functie' hiervan is, maar daardoor kan ik hem niet voorlezen. Hij wil meteen mijn boek uit mijn handen pakken, om vervolgens ruw aan het papier te trekken en in zijn mond te stoppen. Ik heb het verschillende keren geprobeerd, maar iedere keer eindigt het dat hij toch een stukje papier heeft opgegeten. Nu heb ik ook kartonnen boekjes, wat hij heel leuk vindt, maar hij heeft nu 2 dagen een boekje en de hoekjes zijn er allemaal af vanaf gebeten (en die stukjes eet hij op!) Dus heb nu de boekjes maar weer weggedaan. Wat eigenlijk wel jammer is. Ook heb ik geprobeerd om buiten zijn bereik voor te lezen, maar dat boeit hem helemaal niet. Mijn vraag nu; kan het zowieso kwaad dat hij stukjes papier/ karton heeft gegeten? Heb je tips hoe hiermee om te gaan? Kan ik dan voorlopig hem dan toch maar beter geen boekjes geven? En hoelang zal deze fase gemiddeld nog duren dat alles in de mond moet? Alvast bedankt voor de reactie. Groet Susanne

    Wendy Oude Lansink, 24 september 2012

    Hallo Susanne,

     

    Leuk om te lezen dat u graag uw zoontje voorleest. Met de informatie die ik van u gekregen heb, kan ik moeilijk een compleet antwoord geven. Er zijn veel factoren die mee kunnen spelen hoe het samen lezen van een boekje verloopt. Bijvoorbeeld de ontwikkeling van uw kind, de algehele spelinteresse en de situatie.

    Daarnaast zijn er veel verschillende manieren hoe u een boekje kunt aanbieden. Echter is hierin de algehele (spel)ontwikkeling en spelbeleving van uw zoontje erg belangrijk. Natuurlijk kunt u verhaaltje voorlezen (zonder de verwachting dat uw kindje meekijkt) of bijvoorbeeld samen lezen en uw kind iets te spelen geven in zijn handjes.  

    Wilt u graag een duidelijk antwoord, passend bij de spelontwikkeling van uw kind, kunt u contact zoeken via mijn site; www.kijkopspel.nl  

     

    Met vriendelijke groeten,

    Wendy oude Lansink

     

     

  • lind-623563, 23 juli 2012

    zelf spelen

    Beste Wendy, Onze zoon is 10,5 maand en hij kan lastig zelf spelen. Hij vind het leuk om de speetjes overal op te tikken, te slaan. Dingen is zijn mond stoppen en aan alles zitten wat niet mag (afstandbedieningen, snoeren, pennen e.d.). Welk speelgoed/spelletjes is voor hem nu goed geschikt? gr Linda

    Wendy Oude Lansink, 30 juli 2012

    Hoi Linda,

     

    Het is voor mij lastig antwoord geven op uw vraag. Via deze informatie kan ik lastig in schatten of uw vraag te maken heeft met zijn spelontwikkeling of algehele ontwikkeling. Kinderen laten in hun spelontwikkeling veel verschillende manieren van spelen zien. Soms kan het combineren van spelmaterialen, en het opzoeken van grenzen hierin, een spelfase zijn.

    Het bouwen en omgooien van houten blokkentorens kan nu goed aansluiten bij zijn spelontwikkeling. Ook actie - reactie materialen zullen zijn interesse wekken, zoals bijvoorbeeld een interactieve ballenbaan.

    Wanneer u meer informatie wenst en wellicht geintereseerd bent in een consult, kunt u vrijblijvend contact zoeken via mijn site;  www.kijkopspel.nl

     

    Met vriendelijke groeten,

    Wendy Oude Lansink

Pagina's

januari 2016: Spelideeen voor de Nationale Voorleesdagen

Spelideeën voor de nationale voorleesdagen 2016!    

Van 27 januari tot en met 7 februari zijn de Nationale Voorleesdagen. Het prentenboek van het jaar 2016 is 'We hebben er een geitje bij'' . Geschreven door Marjet Huiberts en geïllustreerd door Iris Deppe.  

Boeken kunnen ook gebruikt worden als ondersteuning in het spelverhaal (bijvoorbeeld ter inspiratie). Spelmaterialen kunnen een verhaal uit een boek ondersteunen. Een boek met bijpassende spelmaterialen zorgt voor een extra belevenis!  

Ervaar 'de echte wereld'

Door samen met de kinderen de kinderboerderij te gaan bezoeken, worden veel woorden uit het boek tastbaar. Gebruik al je zintuigen en ervaar! Denk aan de dieren uit het boek. Het eten van de dieren, de slaapplekken, de boerderij en de hekken. “Wat is een geit? Welke geluid maakt een geit? Hoe ruikt een geit? Hoe voelt een geit?” 

Spelmaterialen 'functioneel spel'

Kinderen vanaf ongeveer 2 jaar laten functioneel spel zien. Ze spelen met de spelmaterialen het spel dat 'verwacht' wordt. Bijvoorbeeld; rijden met een autootje en dieren neerzetten. Het inzetten van een 'boerderij met dieren' tijdens het vertellen van het verhaal geeft een beeld bij de woorden. Het spel kun je afstemmen op de kinderen die het verhaal beluisteren.   

Je kunt bijvoorbeeld een spelopzet maken. Creëer een speelwereld. Bij dit boek zou je bijvoorbeeld een kinderboerderij kunnen klaarzetten. De dieren kun je in een bak leggen.               Door samen te kijken naar de platen en de kinderen te vragen naar de dieren, wordt het een interactief verhaal! “Kun jij het dier in de wei zetten?” “Leg jij het geitje in het hooi?” Voor extra beleving leg hooi in de stal, gras in de wei en brokken in de voerbakken! Denk ook aan de geluiden, bijvoorbeeld door middel van een geluidsboxje. 

Spelmaterialen uitgebouwd 

Kinderen die al meer een voorstelling kunnen maken van het verhaal, kunnen ook zelf op zoek gaan naar spelmaterialen. Kinderen rond de 3 - 4 jaar kun je helpen door de beginsituatie klaar te zetten. Laat kinderen eerst zelf bedenken en ontdekken wat ze nodig hebben. Komen kinderen niet tot spel, dan kan het helpen met ze mee te denken. “Welke dieren zien we in het verhaal?” “Kunnen we die vinden?” “Wat eten de dieren?”  “Hoe zien de stallen eruit?” Kinderen vanaf ongeveer 4 - 5 jaar hebben al meer een eigen beleving bij een verhaal. Het uitspelen van het verhaal zal elk kind op zijn of haar eigen manier doen. Sluit je aan bij het spel van het kind en beleef het spelverhaal door de ogen van het kind. 

Een eigen rol 

Door kinderen een masker of 'speeloren' te geven, kunnen ze eenvoudig een rol vertalen uit het spel. Je kunt dit uitbouwen op verschillende manieren. Samen het verhaal bespreken en naspelen. Of het verhaal vertellen terwijl een aantal kinderen een dierenrol hebben. Of een vertaling via een spelfiguur. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het uitdelen van spelfiguren voor het verhaal. Laat kinderen een toevoeging geven wanneer hun dier aan de beurt is. Het combineren van speelfiguren, handpoppen en maskers is een extra spelbeleving.

Vertaald door de kinderen 

Door het spel te vertalen met handpoppen wordt het spel levendig. Je kunt als ouder, begeleider of leerkracht zelf de handpoppen gebruiken. Het geven van de handpoppen aan de kinderen doet onder andere een beroep op hun spelvaardigheden. 

Ook met handpoppen kan het spel goed uitgebouwd worden. Gebruik ze eerst als handpop, later als speelfiguur. Bouw samen een boerderij van dozen, maak slaapplekken met natuurlijke materialen en speel het verhaal! Wie wil welk dier zijn?  

Een eigen spel 

Een verhaal uit een boek kan een goede inspiratie zijn voor het spel. Wanneer kinderen een eigen spel kunnen opzetten naar aanleiding van inspiratie, helpt dit de spelontwikkeling te stimuleren. Kinderen kunnen dit individueel doen of samen met andere kinderen. Natuurlijk kan dit met bestaande materialen. Maar ook zelf de spelmaterialen maken is een aanrader (ongeveer vanaf 5 jaar). Als ouder, begeleider of leerkracht zet je de lijnen uit. Welke materialen mogen ze gebruiken? Waar mogen ze spelen?  

Laat de fantasie van de kinderen het spel leiden! Wellicht zullen er kinderen zijn die een boerderij creëren met slangen en draken of prinsessen ... En ook daar kun je heel veel beleven!

oktober 2015: Sinterklaas: speelideeën met je kind

Door te spelen in een thema ervaren kinderen meer spelmogelijkheden. Het eigen spel wordt versterkt. Natuurlijk kan je kind helpen bij het bedenken van een ruimte of spelmogelijkheid. Een klein stukje van het huis omtoveren tot inpakkamer, kantoor van Sinterklaas, stal van het paard, de pakjesboot, Pietenhuis of haven. Laat jullie fantasie maar gaan. 

Pakjes inpakken voor peuters
Voor heel jonge kinderen is het erg leuk om verschillende geluiden, structuren en kleuren te ervaren. Maak bijvoorbeeld verschillende 'pakjes'. Het ene met een belletje, het andere met een rammeltje. Je kunt ze inpakken in papier, knisperfolie of stof. Maak grote strikken van lint, touw of schoenveters. Veel peuters vinden het leuk om te helpen met inpakken. Verzamel doosjes, papier en plakband, en het inpakwerk kan beginnen! Kleuters helpen Sinterklaas onder andere met het beantwoorden van brieven en tekeningen.

Spelideeën

  • Kantoor van Sinterklaas; verkleedspullen Sinterklaas, schilderijen aan de muur, schrijftafel, inkt, stempels
  • Pakjesboot; verkleedspullen of speelfiguren, vlaggetjes, pakjes,
  • Inpakhuis; verkleedspullen Piet, doosjes (of kleine cadeautjes), papier (verschillende soorten), linten, plakband,  juten zak
  • Haven: 'uitkijktoren', verrekijker, kleine bootjes
  • Stal van het paard; verkleedspullen Piet of paard, speelfiguren, stro, brokken, water, wortelen ... 

 Inspiratie nodig? Kijk op kijkopspel.nl.

maart 2015: Spelen met geluid

“Onze kinderen  (1 en 3 jaar) maken veel herrie tijdens het spele (auto > broem broem). Daarnaast spelen ze bij voorkeur met speelgoed dat geluid maakt. Voor ons niet altijd prettig! Hoe kunnen we hiermee omgaan?“

Geluid is een belangrijk element in het spel van een kind. Baby’s reageren al op geluiden in de box. Ook peuters en kleuters gebruiken graag verschillende geluiden. Zo maken ze zelf geluiden ter ondersteuning, ze ervaren geluiden van anderen en van speelgoed. Jonge kinderen worden vaak gestimuleerd door geluiden die verkregen worden door een speelactie. Als ze op een knopje drukken bjjvoorbeeld.  

Toevoeging of stoorzender?
Hoe hard een geluid klinkt, kan een toon zetten in het spel. Zo stimuleren zachte geluiden een rustiger (veelal ontspannender) spel en harde geluiden meer alertheid. Het gebruik kun je als ouder ook bewust sturen. Hoe luid staat bijvoorbeeld de radio? Voor het ene kind is een luid geluid tijdens het spel een toevoeging, voor de ander een stoorzender. Daarnaast kun je natuurlijk veel geluiden 'vervormen'. Spelmaterialen die veel geluid maken, kun je even wegleggen wanneer het niet uitkomt. Sommige geluiden klinken buiten of in een andere ruimte aangenamer, dus het veranderen van de speelomgeving kan ook een uitkomst zijn. Ook zou je kunnen kijken naar andere spelmaterialen die minder nadruk leggen op het gebruik van geluid. Denk aan zand, water, schuim, verf of klei. 

Ondanks dat geluiden storend kunnen zijn, blijft het gebruiken ervan een belangrijk onderdeel van de spelontwikkeling. Zoals het actie-reactiespel (geluid verkrijgen na een bepaalde actie), het ervaren en maken van geluiden (ook belangrijk onderdeel van taalontwikkeling) en het spel met geluiden ondersteunen. 

Zelf speelgoed maken met geluid
Wanneer het gebruik van veel spelgeluiden mogelijk is, is het leuk zijn om zelf geluiden te creëren met spelmaterialen. Denk aan een drumstel van Duplo (bouw het zelf en gebruik eetstokjes op mee te drummen), een drumstel van pannen en lepels, plastic bakjes op de kop onder de douchestraal, flesjes gevuld met rijst of macaroni, doosjes met belletjes en het omgooien van een blokkentoren.

februari 2015: Spelontwikkeling en speltraining

"Mikayla (11 maanden) heeft blokken gekregen, maar bouwt geen bouwwerk. Ze tikt de blokken voornamelijk tegen elkaar en geniet van het geluid. Kan ik iets doen?”

Wat is spel? Wanneer kan je kind begeleiding in de spelsituaties gebruiken? Door inzicht te hebben in zijn spelniveau vkun je beter bij het spel aansluiten en geschikte spelmaterialen aanbieden.

Op mijn site vind je een overzicht van de verschillende spelniveaus die een kind in zijn spelontwikkeling onbewust doorloopt.Wanneer de spelontwikkeling stagneert, kan spelbegeleiding of -training helpen de ontwikkeling te stimuleren. In bovenstaande voorbeeld lijkt het spelmateriaal geschikt voor Mikayla, ze beleeft plezier en speelt haar eigen spel. Echter zijn de verwachtingen van de ouder niet realistisch. 

Spelbegeleiding
Spelbegeleiding is een methodische vorm van hulpverlening aan kinderen, die stagneren in hun spelontwikkeling en -ontplooiing. Door begeleiding wordt de sensomotorische, cognitieve, sociale en / of emotionele ontwikkeling extra ondersteund. Wanneer spelbegeleiding geboden wordt, zal er ook gekeken worden of de spelomgeving en het -aanbod aansluit bij zijn ontwikkeling. Kinderen die plezier beleven in het spelen en een goede spelontwikkeling hebben, staan vaak zelfverzekerder in de wereld.

In het artikel van mei 2013 vind u een overzicht van de verschillende spelniveaus. Het overzicht is globaal en algemeen, natuurlijk is het verloop van de spelontwikkeling bij elk kind uniek. Heb je vragen over de spelontwikkeling van je kind, laat het weten! Wanneer de spelontwikkeling stagneert, kan spelbegeleiding of speltraining helpen de spelontwikkeling te stimuleren.

Speltraining 
Tijdens speltraining wordt een kind getraind in spelen. Training wordt veelal gegeven aan kinderen met een Autisme Spectrum Stoornis. Kinderen of volwassenen met deze stoornis laten vaak eenzijdig herhalend spelgedrag zien. Door speltraining aan te bieden, wordt er ruimte gecreëerd voor het zowel begeleid als individueel ontdekken van verschillende materialen. Op deze manier wordt de spelontwikkeling gestimuleerd, evenals de algehele ontwikkeling.

januari 2015: Spiegeltje, spiegeltje aan de wand

Spiegels zijn geweldige voorwerpen om te betrekken in het spel van jonge kinderen. Op allerlei manieren zijn ze veelzijdig in te zetten. Houd rekening met de veiligheid. Gebruik ook ‘veilige’ spiegels (bij voorkeur een niet-brekende spiegelplaat).

Op de grond
Wanneer je een spiegelplaat op de grond legt, is het geweldig hier materialen overheen te rollen of op te zetten. Leg er een doek overheen of schijn met een lamp. Beleef en ervaar de verschillende effecten.

Onder de douche
Bevestig een spiegelplaat aan de muur onder de douche. Speel met water en schuim op de spiegel of speel kiekeboe. Als je de spiegelplaat laag bij de grond plaatst, dit extra speelmogelijkheden.

In de box of naast commode
Door een spiegel in de box of naast de commode te plaatsen, geef je een andere betekenis aan de muur. Het spelen van een kiekeboe-spelletje, lachen of zwaaien naar zichzelf wordt vereenvoudigd!

Een spiegel kan zeer activerend werken, maar soms ook een prikkel te veel zijn. Zorg ervoor dat je goed kijkt naar het gedrag van je kind. Plezierbeleving is een must!

december 2014: Kerstballen, slingers, lichtjes en groen

Nog een paar dagen en de eerste kerstbomen worden opgetogen. Laat je kind helpen! Laat hem bijvoorbeeld plastic kerstballen op een mooie (spiegel)schaal leggen. Gecombineerd met een lichtjesstreng geeft dit fantastische effecten. Het voelen van de slingers, het rinkelen van de bellen of het bekijken van de lichtjes: ervaringsmomenten die kinderen op hun eigen manier kunnen beleven!

Glitters lijken rondom de feestdagen extra mooi te zijn. Verzamel verschillende (veilige) kerstmaterialen in een bak en laat je kind ze bekijken. Speel met lichteffecten voor extra ervaringsmomenten.

Spelen met kerstgroen lijkt een geheel ander spel. Een paar takjes combineren met duplo, dieren of de autootjes. Je kind kan het op zijn eigen manier in het spel voegen. Speel mee en beleef samen!

Extra spelideeën? Kijk op: spelenkunjeleren.nl/spelideeen/spelidee-n-thema/feestdagen/kerst.html. 

november 2014: Veelzijdige speelmogelijkheden

De feestdagen zijn in aantocht. Vaak krijgen kinderen rond deze periode veel extra speelgoed. Maar welk speelgoed is geschikt? Sluit aan bij de ontwikkeling van jonge kinderen? En heeft in meerwaarde in het spel met spelmaterialen die thuis aanwezig zijn? Je kunt altijd vrijblijvend jevraag stellen via info@kijkopspel.nl.

Combineren, knisperen of ringelen
Ring o`Links (speelringen) zijn zeer geschikt voor zeer jonge kinderen. Enkel de ringen zijn voor de meeste baby`s al een spelmateriaal. Door het formaat en de vorm zijn ze zeer goed vast te houden en over te pakken. Daarnaast zijn te bevestigen aan veel verschillende spelmaterialen (ook aan de maxi-cosi, speelboog of box) waardoor spelmaterialen met elkaar te combineren zijn.

Vaak hebben baby`s een rammelaar of knuffeltjes in de box liggen. Door een knisperpapiertje of belletje aan het spelmateriaal te bevestigen, krijgt het spelmateriaal een geheel nieuwe uitdaging. Houd de veiligheid goed in de gaten en laat je kind niet zonder toezicht met deze materialen spelen!

Verstoppen, zoeken en beleven
Bakjes (bijvoorbeeld stapeltoren) zijn voor jonge kinderen een must have! Samen een verstopspelletje spelen (kiekeboe), vasthouden en overpakken, bouwen en omgooien, vullen en legen ... Oneindig veel spelmogelijkheden voor jonge kinderen. Door zo nu en dan nieuwe spelmaterialen toe te voegen, blijft het een verassend spelmateriaal. Poppetjes, dieren en blokjes zijn een leuke aanvulling.

Spelmaterialen opruimen en ordenen
Nieuwe spelmaterialen geven vaak ook een goede kans om de kasten op te ruimen en spelmaterialen schoon te maken. Orden spelmaterialen en gooi incomplete en/of kapotte spelmaterialen weg. Betrek je kinderen bij het schoonmaken van het spelmateriaal. Waterbestendige spelmaterialen kunnen bijvoorbeeld worden meegenomen onder de douche of in bad. Door zo nu en dan spelmaterialen weg te zetten, kan op een later tijdstip  extra interesse worden gewekt.

Meer informatie over spelmaterialen? Kijk in de Webshop van Kijk op Spel

oktober 2014: Herrfstspelletjes

Kastanjes, eikels, bladeren, takken, beukennootjes, dennenappels, hazelnoten en veertjes … Allemaal te vinden in het bos. Ontdek sporen, maak huisjes van de takken of tekens op de paden met bijvoorbeeld de noten.

Maak thuis een herfstbak en de ontdekkingsreis kan herhaald worden. Hoe voelt alles, kan het uit elkaar? Kun je de materialen laten rollen? Houd de veiligheid goed in de gaten en laat jonge kinderen alleen onder toezicht hiermee spelen. Voel samen hoe een veertje voelt of hoor hoe de bladeren knisperen.

Knutselen met deze materialen is voor veel kinderen een leuke bezigheid. Maak dieren van de eikels en kastanjes of vlindertjes van de eikel- en hazelnootdoppen. Dennenappels zijn een mooie basis voor het maken van een poppetje, gebruik het bijvoorbeeld als buik. Met een paar touwtjes kun je gemakkelijk materialen aan de dennenappel vast maken. ‘Knutselen’ met deze materialen, bijvoorbeeld gecombineerd met touw, rietjes, doekjes en knisperpapier levert veel plezier. Vaak zul je merken dat de kinderen niet enkel bezig zijn met het eindresultaat, maar genieten van het spel met de verschillende materialen.

Meer spelideeën? Kijk op spelenkunjeleren.nl.

september 2014: Spelen met rage-artikelen

Rage-artikelen zijn er in allerlei uitvoeringen. Vaak vinden de (wat oudere) kinderen het geweldig om te krijgen, ouders daarentegen lijken niet te weten hoeveel ze ermee kunnen doen.

Artikelen die je tijdelijk ontvangt bij supermarkten, zoals veertjes, diertjes, poppetjes, wiebelstenen en boekjes, kun je zien als zeer leuke (tijdelijke) aanvulling op het aanwezige speelgoed. Mede gezien het feit de artikelen gratis  zijn, kun je wellicht je kinde meer ruimte geven om spelvariaties uit te proberen. Ontdek hoe veertjes voelen, wat kun je ermee in de wind, onder de douche of tijdens het verven? Ontdek en beleef!  Hoe geweldig is het om poppetjes in allerlei verschillende bakjes of doosjes te verstoppen, in een wc-rol, onder kleedjes of in het schuim! Creëer een bak met allerlei verschillende speeltjes en laat kinderen op hun eigen manier hiermee spelen.

Samen met een basis aan algemene spelmaterialen, zoals bijvoorbeeld blokjes, bakjes, autootjes, zand, schuim en water, kun je vrijwel voor alle ‘tijdelijke’ spelmaterialen meerdere spelmogelijkheden creëren! Vaak zijn rage-artikelen niet geschikt om jonge kinderen alleen mee te laten spelen. Houd dus altijd toezicht op het spel van je kind. 

juli 2014: Spelen met schuim

Schuim is een spelmateriaal waarmee veel kinderen graag spelen. Echter hoor ik vaak van ouders dat ze het beperken doordat het veel tijd zou kosten om het op te ruimen … Jammer, want het is een geweldig spelmateriaal, dat kinderen stimuleert in hun spelontwikkeling.

Binnen spelen met schuim
Geef de kinderen een bakje (scheer)schuim wanneer ze onder de douche gaan. Laat ontdekken, ervaren en beleven wat ze ermee kunnen. Geef ze de ruimte om het te smeren op zichzelf, de wand of een plastic spiegel. Na het douchen even afspoelen en weg is het!

Met schuim kun je ook erg goed spelen op tafel. Doe je kind eventueel een verfschort aan en het smeren kan beginnen! Combineer eventueel met vingerverf of glitters voor extra effecten.

Daarnaast is schuim zeer geschikt om aan te bieden in een bak (zoals ook een zandwater-tafel). Wanneer kinderen moeizaam tot een spel komen, kun je daarnaast een ander spelmateriaal aanbieden. Geef ze bijvoorbeeld een paar balletjes, blokjes of dieren.

Buiten spelen met schuim
Wanneer het mooi weer is, is het maken van een schuimbad of schuimbaan een leuke bezigheid. Een beetje schuim in een zwembad geeft al veel spelmogelijkheden, eventueel in combinatie met water. En schuim op een stuk zeil kan fungeren als schuimbaan! Glijden en kruipen of spelen op het zeil met andere spelmaterialen, zoals autootjes. En natuurlijk mogen ouders ook meedoen.

Pagina's