Profiel Sindy Davidse

Je moet inloggen om een vraag te kunnen stellen.

  • paul-172129, 06 maart 2018

    Hoe verlaag ik mijn glucose waarden

    Hallo Sindy, Ik ben 29 weken 3d zwanger van mijn 2e kindje. Tijdens mijn eerste zwangerschap had ik GEEN last van zwangerschapssuiker maar nu moest ik laatst bij de gynaecoloog een OGT test doen. Ik had vanaf 8 uur voorafgaand aan de test niet meer gegeten of gedronken. Een uur na t innemen van de 50gr glucose is er bloed afgenomen en ik zat precies op de grens van 140. Nu moet ik binnenkort de test opnieuw doen omdat ik volgens mijn gyn leeftijdtechnisch gezien in een risicogroep zit. (ben 40) Wat kan ik t beste WEL eten en wat NIET? Gyn zei volkoren brood, maar ik zag dat mijn witbrood meer suiker bevat dan mijn volkoren brood... Moet ik gewoon alles dat veel suiker bevat achterwege laten en juist dingen met weinig suiker nuttigen? Bij voorbaat dank voor je antwoord!

    Sindy Davidse, 06 maart 2018

    Hoi 

    Eigenlijk moet je eten zoals je altijd doet, wel is het natuurlijk beter om standaard volkoren producten te gebruiken ;)

    Het gaat erom dat uit de test komt hoe gevoelig je bloedsuiker reageert op het nuttigen van koolhydraten. Vaak kunnen vrouwen, als de voeding goed verdeeld is over de dag, goed eten. Je wordt, als het goed is, ook begeleid door een dietist die verbonden is aan het ziekenhuis. 

    Kortom; eet goed!

    volkoren producten   * voldoende melkproducten  * fruit  * warme maaltijd; met aardappelen of volkoren pasta of zilvervlies rijst, stukje vlees of vleesvervanging en veel groenten  * onverzadigde vetten (zachte margarine of halvarine en vloeibaar vet om in te bakken, vis en noten  * verdeel de voeding over de dag  * gebruik vitamine D (dat heeft niets met de suiker/ glucosewaarden te maken, maar is wel belangrijk tijdens zwangerschap) en beweeg. 

    Soms lukt het niet om de glucosewaarde onder de 7 mmol /L te houden, dan wordt er gekeken of insuline nodig is, maar bij de meeste vrouwen is dit niet nodig. 

    Zelf werk ik in een ziekenhuis, waar we vrouwen, die gediagnosticeerd zijn met zwangerschapsdiabetes, op verwijzing van de diabetesverpleegkundige, een persoonlijk dieetadvies geven.  

    Dus mocht het zijn dat uit de test blijkt dat je na een piek koolhydraten een verhoogde glucosewaarde hebt, hoeft het zeker niet te betekenen dat je insuline nodig hebt. 

    Succes met het evt. puntjes op de i zetten van de voeding en geniet nog van je zwangerschap!

  • cm.g-999878, 06 februari 2018

    Kruiden

    Beste Sindy, Ik zit altijd zo te modderen met kruiden in gerechten. Is het nou wel schadelijk om bijv steranijs te eten in gerechten of niet? Bij normaal keukengebruik? Mijn partner kookt en vind het vervelend om Voortdurend te moeten vragen wat er in zit. Met vriendelijke groet, Christine

    Sindy Davidse, 12 februari 2018

    Hoi Christine, 

    Ja lastig he soms met eten, je moet al op zoveel letten qua voeding, voor de kruiden geldt inderdaad als het in kleine hoeveelheden wordt gebruikt kan het wel. 

    Via de link kom je op een lijst met de eigenschappen van kruiden en waar je mee op moet passen, voor allemaal geldt: kleine hoeveelheden. 

    http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/plantengifstoffen.aspx

    Liever geen of max. 2 kopjes gember of anijsthee, zoethoutthee liever helemaal niet. 

    Het belangrijkste is dat je geen kruidenpreperaten gebruikt, die kunnen hoge doses kruiden bevatten.

    Geniet nog van je zwangerschap!

    groetjes Sindy

  • Kim Peeters, 05 februari 2018

    Pizza tonijn

    Hallo Sindy, Ik heb zin in een pizza tonijn maar ik lees dat tonijn niet altijd gezond is. Kan ik deze zonder zorgen eten bij de pizzeria of een diepvries pizza uit de supermarkt? Groetjes, Kim

    Sindy Davidse, 12 februari 2018

    Hoi Kim, 

    ha ha ha, je kunt zo echt je voorkeuren hebben he tijdens de zwangerschap. 

    Ja hoor, als de pizza goed verhit is/ geweest is, dan kun je het prima eten. 

    Tonijn mag je zeker een keer per week eten, bij voorkeur uit een blikje (dat is jonge tonijn) of van de soorten Skipjack of witte tonijn. De reden hiervoor is dat tonijn kwik bevat, dat is bij jonge vissen en de eerder genoemde soorten veel minder. 

    Mocht je toch twijfelen, je kunt heel goed zelf pizza maken met pizza deeg, tomaat, ui, tonijn uit blik evt. nog meer groenten en kaas, beetje pizza kuiden erover....dat is ook nog heel lekker ook!

    groetjes Sindy

     

     

     

  • s_me-1177839, 11 januari 2018

    Zwangerschapsdiabetes

    Beste Sindy, Ik ben nu voor de twee keer zwanger en tijdens mijn eerste zwangerschap had ik last van zwangerschapsdiabetes. Nu ik weet dat ik weer zwanger ben, ben ik gelijk weer begonnen met het meten van mijn bloedsuiker. Helaas krijg ik mijn suikergehalte in de ochtend (1,5) uur na het ontbijt niet onder de 7. Meestal zit hij zo rond de 8. Ik eet dan bijv. 2 volkomen crackers met kipfilet of de light smeerkaas. Of ik eet 2 rijstwafels met een plakje kaas of kalkoenfilet. Wanneer ik hetzelfde eet als lunch test ik daarna rond de 5,5. Dus het ligt denk ik voornamelijk aan het tijdstip. Heb jij tips hoe ik het ontbijt beter kan doen? En hoe bezwaarlijk is het om enkel bij het ontbijt max. een uitschieter te hebben naar 8,5? Alvast bedankt. Gr. Susanna

    Sindy Davidse, 14 januari 2018

    Hoi Susanna, 

    ik begrijp dat jouw insulinespiegel mn in de ochtend laag is. De normen voor glucosewaarden onder de 7,0 mmol/L post prandiaal (na het eten) zijn er niet voor niets en 8,5 is niet een klein beetje te hoog...

    Ik ben zelf helemaal geen fan van crackers en rijstwafels; levert zo weinig voedingswaarde. Probeer toch een sneetje brood te eten. Je kunt in de ochtend koolhydraatarm brood (volkoren) proberen, met margarine of halvarine en hartig beleg. Het kan zijn dat door meer complexe koolhydraten te gebruiken met eiwit, vet en vezels, dat de glucose veel regelmatiger in het bloed komt en je dus ook niet zo'n piek krijgt in de bloedsuiker + ga even wandelen of doe een aantal spieroefeningen in de ochtend (soms helpt het al de trap een paar keer te nemen). Eet bij de lunch ook meer (dan hoeft het ook niet per se koolhydraatarm brood te zijn), daar kun je het blijkbaar goed hebben, verdeel de voeding verder goed over de dag en probeer wel goed, fruit, melkproducten en alle onderdelen van de warme maaltijd te gebruiken. 

    Bij aanvullende vragen, laat het gerust weten!

    Geniet nog van je zwangerschap, groetjes Sindy

  • mira-1298918, 07 november 2017

    Gewicht

    Beste Sindy, Ik ben nu 28w5d zwanger en nog maar 2,5 kilo aangekomen. Mijn bmi is 30 en dus aan de hoge kant. Ik snap dat ik niet heel veel mag aankomen maar maak mezelf toch wel zorgen. In het begin van mijn zwangerschap ben ik 3 kilo afgevallen vanwege misselijkheid en slechte eetlust. Deze kilo's zitten er inmiddels al weer aan + 2,5. Nu ben ik 2 weken geleden op vakantie geweest en heb ik daar best veel gegeten. Normaal gesproken zou je dit gelijk op de weegschaal zien maar dat is nu absoluut niet het geval. Mijn vk zegt er niet veel over omdat ik denk dat ze zich meer zorgen maakt over mijn BMI. Moet ik mezelf zorgen maken? Ik heb echt het gevoel alsof de baby mij opeet omdat ik wel een behoorlijke buik heb. Alvast bedankt. Groetjes Mireille

    Sindy Davidse, 08 november 2017

    HOi Mireille, 

    de gewichtstoename is bij veel vrouwen anders, de een komt heel veel aan (wat echt niet nodig is) en de ander komt heel weinig aan in gewicht. Als jij goed en volwaardig (voldoende energie, bouwstoffen, vitamines, mineralen, vezels) kunt eten en je kindje groeit goed (dus niet te hard, want dan zou je je bloedsuiker eens (extra) kunnen laten prikken), dan zou ik me er echt geen zorgen over maken. Het laatste deel van de zwangerschap komt er vast nog wel gewicht bij;)

    Geniet er nog van!

    groetjes Sindy

  • anne-1332072, 03 november 2017

    Ingevroren vlees en kiprollade

    Beste Sindy, Hoelang kun je ingevroren vlees invriezen? Ik heb altijd een voorraad in de vriezer, maar nu ik zwanger ben twijfel ik aan de datum dat ik het heb ingevroren. Kan het bederven? En, als je het goed verhit, maakt de invriestijd dan nog uit? Kan je ziek worden/de baby schade hebben van een ingevroren kipsnitzel van 6 maanden die je daarna goed bakt? En, ik heb kiprollade (vleeswaren) gekocht bij de Hema, Nu staat er op de allergenen: bevat ei. Is dit rauw ei? Groeten Anne

    Sindy Davidse, 05 november 2017

    Hoi Anne, dit soort vragen horen eigenlijk niet zo bij een dietist. Wat ik voor je heb gevonden: 

    Invriezen 

    Je kunt rauwe kip invriezen. De kip blijft dan zo’n 9 maanden goed. Bereide kip en vleeswaren van kip blijven zo’n 3 maanden goed in de vriezer. Bij ingevroren kip komen minder ziekteverwekkers voor. Maar ook dan is het belangrijk de kip door en door te verhitten.  (bron voedingscentrum)

    als de rollade als vleeswaren te koop is lijkt me er geen rauw ei in zitten, maar ik ben geen hygienist, als je erg twijfelt, bel anders de fabrikant. 

    groet Sindy

  • anne-1332072, 26 oktober 2017

    Koud kliekje gegeten, PANIEK

    Beste deskundige, Ik voel me erg paniekerig en schaam me, maar wil toch iets vragen. Ik heb gisteravond en vanmorgen (..) een koud kliekje gegeten uit de vriezer. Macaroni met gehakt, en nasi met kip. Niet 2 hele borden maar wel goede happen. Ik kan niet veel eten vanwege HG. Dit was het enige dat ik zag zitten. Maar nu heb ik paniek. Ik had het moeten verhitten tegen de bacteriën. Wat nu? Ik ben zó bang.. Groeten Anne

    Sindy Davidse, 05 november 2017

    Hoi Anne, 

    Het eten was niet eerst bereid voordat het in de vriezer ging? (een kliekje is over van een andere maaltijd toch? dan was het al bereid en zou er niets aan de hand zijn)

    Heb je last gekregen? Ga evt. langs de huisarts. 

    Als je nog wilt overleggen, stuur dan een persoonlijk bericht: info@voedingsadviesvitalia.nl

    sterkte! 

    groet Sindy

  • Ruth-1316709, 23 augustus 2017

    Listeria bacterie op aangesneden rauwe groenten en fruit

    Beste Sindy, Ik heb begrepen dat op aangesneden rauwe groenten (en fruit) de listeria bacterie voor kan komen. Nu vraag ik me af of de bacterie alleen op de snijranden kan voorkomen of door de gehele groente. Kan ik bijvoorbeeld een aangesneden komkommer of paprika na een dag/ paar dagen nog rauw eten als ik de randjes eraf snij, of niet? Alvast bedankt voor je reactie. Ruth

    Sindy Davidse, 01 september 2017

    Hoi Ruth, 

    sorry dit is meer een vraag voor een bacterioloog of hygienist. 

    Wat is wel kan zeggen is: 

    Het beste is de rauwkost (kant en klaar) max 1 dag gekoeld te bewaren (onder de 7 graden C, liever nog bij 4 graden C), 

    bij verhitting overleeft de Listeria niet, dus bij roerbakgroenten goed door en door verhitten geeft geen risico. Of de bacterie alleen op de snij rand zit, weet ik niet. 

    Groetjes Sindy

     

     

     

     

  • marl-1305731, 04 juli 2017

    Rauwkost tijdens zwangerschap

    Hallo Sindy, Ik vind het erg lastig wat ik wel en niet mag eten tijdens mijn zwangerschap. Vaak twijfel ik of dressings/sauzen in eetgelegenheden zijn gemaakt van rauwe eieren en of rauwkost wel goed gewassen is. Zou je me hier meer informatie over kunnen geven? Zo heb ik onlangs bij de groenteboer een bakje rauwkostsalade gekocht. Toen we het hadden gegeten vroeg ik me af of ik dit wel mocht hebben in verband met de dressing en de kans op toxoplasmose. Ik heb het gegeten op de dag van aankoop en de dag erna. Gr. Marloes

    Sindy Davidse, 01 september 2017

    Hoi Marlous, 

    sauzen waarbij je twijfelt; niet doen of vragen naar de ingredienten bij de ober. 

    Rauwkost die je zelf kant en klaar koopt/ bereid max 1 dag bewaren, 

    in een restaurant is dat wel heel lastig, maar over het algemeen is dat natuurlijk ook heel vers, anders zie je dat met het oog al wel dat het er niet super fris uitziet. Maar als je je zorgen maakt, neem dan gekookte groenten en gaar vlees/ vis ed. 

    Conclusie: je hebt het helemaal goed gedaan! Geniet nog van je zwangerschap. 

    groetjes Sindy

  • MaartjedJ, 07 februari 2017

    Zwangerschapsmisselijkheid

    Hoi Sindy, Ik zit nu in de 16de week van mijn zwangerschap. Sinds de 4de week heb ik last van misselijkheid en overgeven. Sommige dagen hield ik niets binnen. Ik heb hiervoor inmiddels medicijnen. Ik ben bijna 10 kilo afgevallen. (ik ben nu 61 kg en 1.73 cm) Het overgeven is minder geworden, als ik maar rust neem. Eten is nog steeds lastig. Ik eet meerdere kleine porties op een dag. Maar hoe kan ik er voor zorgen dat ik weer wat aankom? Wat voor producten zijn goed? Er zijn veel producten die ik echt niet kan binnenhouden. Ik merk dat ik nu echt te weinig energie heb, ik kan mezelf nauwelijks warm houden. Alvast bedankt!

    Sindy Davidse, 13 februari 2017

    Hallo, 

    Tja dit is een heel vervelend probleem; hyperemesis, het komt regelmatig voor bij zwangeren, soms neemt de misselijkheid af na de 16e week, maar bij jou dus niet? Hier is niet zo makkelijk antwoord op te geven, zoals je al aangaf; je wilt wel, maar het lukt niet. Probeer zo goed mogelijk melkproducten te blijven gebruiken, deze zijn eiwitrijk en  hebben oa B vitaminen, calcium, kalium en nartrium. Vaker op de dag eten is goed, zorg voor vit. D suppletie evt via zwangerschaps vitaminesupplement. Meestal is vocht tekort een trigger voor spugen, als je nog voldoende kunt drinken gaat het ook wel om kleine beetjes te eten. Mocht dit niet meer lukken dan moet je naar de verloskunduge of gynaecoloog! Zij zullen dan een dietist in consult roepen voor aanvullende voeding. Bij verschillende vrouwen is sondevoeding de enige optie om gevoed te blijven (druppels gewijs komt er continue voeding in je maag, waardoor je weer aan kunt sterken...

    Conclusie; alles is goed wat je eet, de voorkeur is gezonde voeding, maar als dat echt niet lukt is wat vaker chips/ noten, toetjes, moesjes ed ook goed, als je maar eet en drinkt. Wacht niet te lang, vraag om hulp van een dietist die met je meedenkt als je nog niet wordt verwezen. 

    Hopelijk kun je snel weer meer genieten van je zwangerschap!

    groetjes Sindy

     

Pagina's