Profiel Sindy Davidse

Je moet inloggen om een vraag te kunnen stellen.

  • lhoogerland, 15 maart 2019

    Dreumes eet geen vlees

    Beste Sindy, Onze zoon van 16 maanden eet al 5 maanden geen/ nauwelijks zijn warme maaltijd. We proberen het (bijna) dagelijks en zijn blij als hij een paar hapjes eet. Boterhammen eet hij gelukkig goed, maar lust hierop alleen iets van zoetigheid. Zijn lengte is iets bovengemiddeld en zijn gewicht iets onder gemiddeld. Ik vraag me af of hij met dit eet gedrag geen voedingsstoffen mist die voor hem noodzakelijk zijn. Vooral omdat hij geen vlees binnen krijgt. Op welke manier zou ik dit kunnen compenseren? Hartelijk dank voor uw reactie. Met vriendelijke groet, Lieneke

    Sindy Davidse, 21 maart 2019

    Hoi Lieneke, 

    Het eten met kinderen kan per periode best lastig en een uitdaging zijn. Gelukkig zijn er best oplossingen voor. De vraag is waarom hij geen vlees eet/ wil eten, is het de smaak of misschien de textuur van vlees: te hard/ te zacht/ draderig? Probeer daar ook eens in te varieren om te ontdekken wat hij evt. wel lust. 

    Je kunt ipv vlees ook wel kip, ei, vis of bonen (bruine/ witte/ linzen) geven. Misschien lust hij wel koud vlees en dan niet op brood, dus gewoon een stukje koude worst of vleeswaren? Eet hij wel kaas? Zorg voor voldoende zuivel, zodat hij wel voldoende eiwit (de bouwstof van het lichaam) krijgt. 

    Je zou ook eens iets van huzaren- of vleessalade op een broodje kunnen doen, ook levert pindakaas voedingsstoffen, vergelijkbaar met vlees. 

    Het lastige is wel dat vlees, naast veel eiwit ook de belangrijkste bron is van ijzer. Soms geven moeders nog een papsoort (bijv. dreumesmelk) verrijkt met ijzer. Mocht dit allemaal niet werken kun je een kindervitaminesupplement geven om tekorten aan te vullen. 

    Blijf varieren en proberen, dan gaat het waarschijnlijk vanzelf beter, mocht je twijfelen, vraag dan een keer een dietist in de buurt voor een goede berekening van het totaal van de voeding, als het niet beter wordt met de tijd. 

    Niet te veel aandacht geven aan het niet willen van het eten, belonen van wat hij wel eet en geef het goede voorbeeld ;) en vooral: Geniet van je peuter!

     

    groetjes Sindy

     

     

     

  • mylenenieuwland, 25 februari 2019

    Laxeertabletten

    Beste Sindy, Mijn vraag gaat over het gebruik van laxeertabletten (huismerk van de drogist) tijdens de zwangerschap. Sinds ik zwanger ben heb ik nogal last van obstipatie. Ik slik dan ongeveer 1 keer per week drie tabletten. Er staat niet duidelijk in de gebruiksaanwijzing of ze schadelijk zijn tijdens de zwangerschap, maar er wordt aangeraden dit aan een arts te vragen. Wellicht weet jij het ook? Met vriendelijke groet, Rosa

    Sindy Davidse, 21 maart 2019

    HOi Rosa, 

    vraag het nog maar even aan je arts, misschien is er ook op het advies van de arts een ander/ beter middel voor je. Maar als je het middel niet mag hebben tijdens de zwangerschap, staat het er echt wel op de verpakking. 

    Verder (misschien weet je het ook wel hoor, maar ik zet het er maar bij): 

    goed vezels gebruiken: zowel van groenten en fruit als van granen (volkoren brood/ muesli ed) 

    goed vocht gebruiken

    lekker bewegen, als dat nog lukt..;)

    Mocht je de voeding hierin kunnen verbeteren, probeer dat dan eerst!

     

    Sterkte, want het kan heel vervelend zijn. Geniet nog wel van je zwangerschap!

     

    groetjes Sindy

     

  • l.gu-1417261, 18 januari 2019

    Suiker

    Beste Sindy, 3 dagen na kerst (na veel slecht eten) heb ik een algeheel bloedonderzoek gedaan. Gisteren ben ik op controle geweest bij de verloskundige en is mijn suiker (NIET NUCHTER) 6.7. Ze gaf aan dat ik me nuchter moest laten prikken om zaken uit te sluiten. Moet ik me zorgen maken? Groet, Loes

    Sindy Davidse, 03 februari 2019

    Hoi Loes, 

    sorry voor het late antwoord, je hebt je bloedsuiker (gucosewaarde) waarschijnlijk al laten meten. 

    Op zich is een bloedsuiker van 6,7 mmol/L niet nuchter wel goed hoor. Het streven is dat de glucose na een maaltijd (zo'n 1,5 uur erna) onder de 7 mmol/ L blijft. Het is wel goed om te weten of je (erg) gevoelig bent voor maaltijden en of tussendoortjes rijk aan koolhydraten, dan kun je er rekening mee houden, zodat de bloedsuiker over de hele dag goed blijft. Mocht de bloedsuiker toch te hoog zijn, zul je je voeding meer over de dag moeten verdelen, zodat de koolhydraatpiek per eetmoment lager wordt. Het allerbelangrijkste is dat je voldoende en volwaardig (gezond) blijft eten, vraag evt. een dietist bij jou in de buurt om even mee te denken met hoe je de voeding het beste kunt verdelen. 

    Geniet nog van je zwangerschap!

    groet Sindy

     

     

  • lisa-1403560, 08 januari 2019

    Tonijn gegeten

    Hoi, Ik heb gebakken tonijnmoot gehad en ik kwam er later achter dat ik dit niet mocht en ik ben 25 weken zwanger! Ik maak me best wel zorgen, er zit namelijk veel kwik in tonijn, wat schadelijk is voor de baby! Ik let verder zo goed op elke keer en nu net dit! Is het heel ernstig 1x geelvintonijn? Kan het heel schadelijk zijn voor de baby? Ik ben heel erg benieuwd! Groet, L

    Sindy Davidse, 15 januari 2019

    Hoi L, 

    gefeliciteerd met je zwangerschap!

    Het is niet aan te raden tonijn te eten, maar de kans dat je echt te veel schadelijke stoffen hebt binnen gekregen is klein. Vis eten is wel gunstig, ga lekker over op 1 x per week gebakken zalm bijvoorbeeld. 

    Geniet van je zwangerschap en ff geen roofvis meer;)

    Groet Sindy 

  • paul-172129, 06 maart 2018

    Hoe verlaag ik mijn glucose waarden

    Hallo Sindy, Ik ben 29 weken 3d zwanger van mijn 2e kindje. Tijdens mijn eerste zwangerschap had ik GEEN last van zwangerschapssuiker maar nu moest ik laatst bij de gynaecoloog een OGT test doen. Ik had vanaf 8 uur voorafgaand aan de test niet meer gegeten of gedronken. Een uur na t innemen van de 50gr glucose is er bloed afgenomen en ik zat precies op de grens van 140. Nu moet ik binnenkort de test opnieuw doen omdat ik volgens mijn gyn leeftijdtechnisch gezien in een risicogroep zit. (ben 40) Wat kan ik t beste WEL eten en wat NIET? Gyn zei volkoren brood, maar ik zag dat mijn witbrood meer suiker bevat dan mijn volkoren brood... Moet ik gewoon alles dat veel suiker bevat achterwege laten en juist dingen met weinig suiker nuttigen? Bij voorbaat dank voor je antwoord!

    Sindy Davidse, 06 maart 2018

    Hoi 

    Eigenlijk moet je eten zoals je altijd doet, wel is het natuurlijk beter om standaard volkoren producten te gebruiken ;)

    Het gaat erom dat uit de test komt hoe gevoelig je bloedsuiker reageert op het nuttigen van koolhydraten. Vaak kunnen vrouwen, als de voeding goed verdeeld is over de dag, goed eten. Je wordt, als het goed is, ook begeleid door een dietist die verbonden is aan het ziekenhuis. 

    Kortom; eet goed!

    volkoren producten   * voldoende melkproducten  * fruit  * warme maaltijd; met aardappelen of volkoren pasta of zilvervlies rijst, stukje vlees of vleesvervanging en veel groenten  * onverzadigde vetten (zachte margarine of halvarine en vloeibaar vet om in te bakken, vis en noten  * verdeel de voeding over de dag  * gebruik vitamine D (dat heeft niets met de suiker/ glucosewaarden te maken, maar is wel belangrijk tijdens zwangerschap) en beweeg. 

    Soms lukt het niet om de glucosewaarde onder de 7 mmol /L te houden, dan wordt er gekeken of insuline nodig is, maar bij de meeste vrouwen is dit niet nodig. 

    Zelf werk ik in een ziekenhuis, waar we vrouwen, die gediagnosticeerd zijn met zwangerschapsdiabetes, op verwijzing van de diabetesverpleegkundige, een persoonlijk dieetadvies geven.  

    Dus mocht het zijn dat uit de test blijkt dat je na een piek koolhydraten een verhoogde glucosewaarde hebt, hoeft het zeker niet te betekenen dat je insuline nodig hebt. 

    Succes met het evt. puntjes op de i zetten van de voeding en geniet nog van je zwangerschap!

  • cm.g-999878, 06 februari 2018

    Kruiden

    Beste Sindy, Ik zit altijd zo te modderen met kruiden in gerechten. Is het nou wel schadelijk om bijv steranijs te eten in gerechten of niet? Bij normaal keukengebruik? Mijn partner kookt en vind het vervelend om Voortdurend te moeten vragen wat er in zit. Met vriendelijke groet, Christine

    Sindy Davidse, 12 februari 2018

    Hoi Christine, 

    Ja lastig he soms met eten, je moet al op zoveel letten qua voeding, voor de kruiden geldt inderdaad als het in kleine hoeveelheden wordt gebruikt kan het wel. 

    Via de link kom je op een lijst met de eigenschappen van kruiden en waar je mee op moet passen, voor allemaal geldt: kleine hoeveelheden. 

    http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/plantengifstoffen.aspx

    Liever geen of max. 2 kopjes gember of anijsthee, zoethoutthee liever helemaal niet. 

    Het belangrijkste is dat je geen kruidenpreperaten gebruikt, die kunnen hoge doses kruiden bevatten.

    Geniet nog van je zwangerschap!

    groetjes Sindy

  • Kim Peeters, 05 februari 2018

    Pizza tonijn

    Hallo Sindy, Ik heb zin in een pizza tonijn maar ik lees dat tonijn niet altijd gezond is. Kan ik deze zonder zorgen eten bij de pizzeria of een diepvries pizza uit de supermarkt? Groetjes, Kim

    Sindy Davidse, 12 februari 2018

    Hoi Kim, 

    ha ha ha, je kunt zo echt je voorkeuren hebben he tijdens de zwangerschap. 

    Ja hoor, als de pizza goed verhit is/ geweest is, dan kun je het prima eten. 

    Tonijn mag je zeker een keer per week eten, bij voorkeur uit een blikje (dat is jonge tonijn) of van de soorten Skipjack of witte tonijn. De reden hiervoor is dat tonijn kwik bevat, dat is bij jonge vissen en de eerder genoemde soorten veel minder. 

    Mocht je toch twijfelen, je kunt heel goed zelf pizza maken met pizza deeg, tomaat, ui, tonijn uit blik evt. nog meer groenten en kaas, beetje pizza kuiden erover....dat is ook nog heel lekker ook!

    groetjes Sindy

     

     

     

  • s_me-1177839, 11 januari 2018

    Zwangerschapsdiabetes

    Beste Sindy, Ik ben nu voor de twee keer zwanger en tijdens mijn eerste zwangerschap had ik last van zwangerschapsdiabetes. Nu ik weet dat ik weer zwanger ben, ben ik gelijk weer begonnen met het meten van mijn bloedsuiker. Helaas krijg ik mijn suikergehalte in de ochtend (1,5) uur na het ontbijt niet onder de 7. Meestal zit hij zo rond de 8. Ik eet dan bijv. 2 volkomen crackers met kipfilet of de light smeerkaas. Of ik eet 2 rijstwafels met een plakje kaas of kalkoenfilet. Wanneer ik hetzelfde eet als lunch test ik daarna rond de 5,5. Dus het ligt denk ik voornamelijk aan het tijdstip. Heb jij tips hoe ik het ontbijt beter kan doen? En hoe bezwaarlijk is het om enkel bij het ontbijt max. een uitschieter te hebben naar 8,5? Alvast bedankt. Gr. Susanna

    Sindy Davidse, 14 januari 2018

    Hoi Susanna, 

    ik begrijp dat jouw insulinespiegel mn in de ochtend laag is. De normen voor glucosewaarden onder de 7,0 mmol/L post prandiaal (na het eten) zijn er niet voor niets en 8,5 is niet een klein beetje te hoog...

    Ik ben zelf helemaal geen fan van crackers en rijstwafels; levert zo weinig voedingswaarde. Probeer toch een sneetje brood te eten. Je kunt in de ochtend koolhydraatarm brood (volkoren) proberen, met margarine of halvarine en hartig beleg. Het kan zijn dat door meer complexe koolhydraten te gebruiken met eiwit, vet en vezels, dat de glucose veel regelmatiger in het bloed komt en je dus ook niet zo'n piek krijgt in de bloedsuiker + ga even wandelen of doe een aantal spieroefeningen in de ochtend (soms helpt het al de trap een paar keer te nemen). Eet bij de lunch ook meer (dan hoeft het ook niet per se koolhydraatarm brood te zijn), daar kun je het blijkbaar goed hebben, verdeel de voeding verder goed over de dag en probeer wel goed, fruit, melkproducten en alle onderdelen van de warme maaltijd te gebruiken. 

    Bij aanvullende vragen, laat het gerust weten!

    Geniet nog van je zwangerschap, groetjes Sindy

  • mira-1298918, 07 november 2017

    Gewicht

    Beste Sindy, Ik ben nu 28w5d zwanger en nog maar 2,5 kilo aangekomen. Mijn bmi is 30 en dus aan de hoge kant. Ik snap dat ik niet heel veel mag aankomen maar maak mezelf toch wel zorgen. In het begin van mijn zwangerschap ben ik 3 kilo afgevallen vanwege misselijkheid en slechte eetlust. Deze kilo's zitten er inmiddels al weer aan + 2,5. Nu ben ik 2 weken geleden op vakantie geweest en heb ik daar best veel gegeten. Normaal gesproken zou je dit gelijk op de weegschaal zien maar dat is nu absoluut niet het geval. Mijn vk zegt er niet veel over omdat ik denk dat ze zich meer zorgen maakt over mijn BMI. Moet ik mezelf zorgen maken? Ik heb echt het gevoel alsof de baby mij opeet omdat ik wel een behoorlijke buik heb. Alvast bedankt. Groetjes Mireille

    Sindy Davidse, 08 november 2017

    HOi Mireille, 

    de gewichtstoename is bij veel vrouwen anders, de een komt heel veel aan (wat echt niet nodig is) en de ander komt heel weinig aan in gewicht. Als jij goed en volwaardig (voldoende energie, bouwstoffen, vitamines, mineralen, vezels) kunt eten en je kindje groeit goed (dus niet te hard, want dan zou je je bloedsuiker eens (extra) kunnen laten prikken), dan zou ik me er echt geen zorgen over maken. Het laatste deel van de zwangerschap komt er vast nog wel gewicht bij;)

    Geniet er nog van!

    groetjes Sindy

  • anne-1332072, 03 november 2017

    Ingevroren vlees en kiprollade

    Beste Sindy, Hoelang kun je ingevroren vlees invriezen? Ik heb altijd een voorraad in de vriezer, maar nu ik zwanger ben twijfel ik aan de datum dat ik het heb ingevroren. Kan het bederven? En, als je het goed verhit, maakt de invriestijd dan nog uit? Kan je ziek worden/de baby schade hebben van een ingevroren kipsnitzel van 6 maanden die je daarna goed bakt? En, ik heb kiprollade (vleeswaren) gekocht bij de Hema, Nu staat er op de allergenen: bevat ei. Is dit rauw ei? Groeten Anne

    Sindy Davidse, 05 november 2017

    Hoi Anne, dit soort vragen horen eigenlijk niet zo bij een dietist. Wat ik voor je heb gevonden: 

    Invriezen 

    Je kunt rauwe kip invriezen. De kip blijft dan zo’n 9 maanden goed. Bereide kip en vleeswaren van kip blijven zo’n 3 maanden goed in de vriezer. Bij ingevroren kip komen minder ziekteverwekkers voor. Maar ook dan is het belangrijk de kip door en door te verhitten.  (bron voedingscentrum)

    als de rollade als vleeswaren te koop is lijkt me er geen rauw ei in zitten, maar ik ben geen hygienist, als je erg twijfelt, bel anders de fabrikant. 

    groet Sindy

Pagina's