Profiel Miranda Lindenhoff

Je moet inloggen om een vraag te kunnen stellen.

  • Emma123, 12 juni 2017

    Vervolg: pijnlijk stuitje na val van de trap

    Beste Miranda, Je vroeg me nog even te reageren na je antwoord op mijn vraag. Toen ik je antwoord had gelezen, heb ik contact gezocht met een bekkenbodemfysiotherapeut in onze stad. Vandaag ben ik bij haar geweest en mijn stuitje bleek scheef te staan sinds de val. Ze heeft hem recht gezet en over drie weken moet ik terug voor controle. Ik merk direct al verschil. Ik heb vandaag gefiets en de pijn die ik anders voelde, die is er nu niet meer! Wel voelt het allemaal nog een beetje beurs en voel ik volgens mij spieren onder in mijn rug.. Maar dat kan even duren vertelde ze mij. Hartelijk dank voor je antwoord iig! Het heeft mij dat zetje gegeven om er toch werk van te gaan maken!

    Miranda Lindenhoff, 14 juni 2017

    Beste Emma,

    Wat fijn te horen dat je nu minder last hebt en dat het je het laatste zetje heeft gegeven. Goed dat heb je vraag hebt gesteld. Nu lekker herstellen en genieten van de dingen die je steeds meer kunt doen :)

    Groeten,

     

    Miranda 

  • Alle-894425, 23 mei 2017

    Rusteloze benen

    Beste Miranda. Ik heb tijdens en na mijn zwangerschap ontzettend last gehad van rusteloze benen. Hoe komt dit en krijg ik het weer als ik weer zwanger word? Hiernaast heb ik nog steeds vlak voor mijn menstruatie veel bekkenklachten, vooral bij mijn si-gewrichten en schaambot. Moet ik nóg meer trainen op stabiliteit of kan het zijn dat ik de laatste beetje klachten niet meer wegkrijg? Mijn dochter is nu net 2 en ik sport twee soms drie keer per week, maar dus een week niet elke maand, vanwege de pijn. Ik ga nu aan de pil die ik zes weken door mag slikken. Mvg Karin.

    Miranda Lindenhoff, 28 mei 2017

    gbeste Karin,

    Rusteloze benen worden veelal veroorzaakt door een aantal factoren, te weten de verweking die in je zwangerschap plaats vindt, de spanning in de kuitspieren en je houding. De verwerking kun je niet remmen, maar de spanning in de kuiten en je houding kun je wel beïnvloeden. Dit door je lichaamsgewicht op de hielen te houden en je kuiten op te rekken en/of masseren. Hiermee kun je de klachten zo veel mogelijk voorkomen en verminderen. Het kan zijn dat je het dan bij een volgende zwangerschap hier geen klachten meer van ervaart of in mindere mate. 

    Qua bekkenklachten ben ik heel benieuwd welke buikspier oefeningen je doet en hoe vaak. Bij het gebruiken van je buikspieren is het namelijk belangrijk dat je alleen een van de buikspieren aanspant die meewerkt aan je stabiliteit. Het verkeerde aanspannen of niet van deze spier kan leiden tot jou klachten. Vaker trainen is dan niet altijd de juiste oplossing voor deze klachten. Maar coördinatie training wel. Ook al doe je stabikiteit training.,Zou je mij kunnen laten weten welke oefeningen je doet? Dan kan ik ze aanpassen als het nodig is. 

    Rondom je menstruatie gebeurt er veel en kan het zijn dat de spieren rondom je bekken reageren op de menstruatie. die zijn dan extra gevoelig. Als je er zo veel last van hebt zou ik er een bekkenoefentherapeut naar laten kijken om zeker te weten of je niet juist last hebt doordat je de spieren verkeerd gebruikt waardoor je juist in die periode last hebt. 

    Heel veel succes!

    Groeten,

    Miranda 

  • Emma123, 18 mei 2017

    Pijnlijk stuitje na val van de trap

    Beste Miranda, Op zaterdag 18 februari ben ik van de trap gevallen en ik heb flink last gehad van mijn stuitje. Nu is dat intussen al wel grotendeels weer genezen, maar ik blijf pijn houden na het zitten op bepaalde stoelen, de kerkbank, de autostoel en na het fietsen. Ik heb dan niet zozeer last als ik zit (alleen als ik beweeg of verzit), maar juist als ik ga opstaan of van de fiets afstap. Gaat dit met tijd weer over, of kan ik er beter toch een keer naar laten kijken? Ik vraag dit ook omdat ik net zwanger ben van ons derde kindje en niet weet of deze klachten invloed hebben op de zwangerschap/ bevalling. Alvast hartelijk dank!

    Miranda Lindenhoff, 21 mei 2017

    Beste Emma,

    Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap. 

    Als je in februari bent gevallen en daar nu nog steeds in een bepaalde mate last van hebt, zou ik je sowieso willen adviseren langs de huisarts te gaan voor een controle. De klachten die je nu nog hebt kunnen het gevolg zijn van extra aanspanning van de bikspieren als gevolg van de last die je hebt gehad, maar er kunnen ook andere dingen aan de hand zijn die ten tijde van de val zijn ontstaan.  Al deze klachten kunnen de klachten tijdens je zwnagerschap zeker weten ten nadele beïnvloeden. Als duidelijk is waardoor de klachten worden veroorzaakt (spieren of andere oorzaken) dan kan ik je daarna een aantal adviezen en oefeningen geven waarmee je de klachten kunt verminderen en/of onder controle kan houden. 

    Groeten en wil je mij laten weten wat de huisarts zegt? 

    Miranda 

  • Linda91, 10 mei 2017

    Pijn rond vagina

    Hallo, Ik ben zwanger van mijn 1e en zit nu in de 29e week. Sinds een aantal weken heb ik last van het gedeelte rond mijn vagina, dit had ik meestal ook op de 1e dag van mijn menstruatie alleen minder heviger. Voor mijn gevoel zijn mijn schaamlippen soms wat opgezet en voel ik een druk. De pijn is lastig te omschrijven. Ik voel het vaak als ik te lang sta maar soms zit ik en begint het ineens op te spelen. Is dit bandenpijn of zijn dit de bekken? Groet, Linda

    Miranda Lindenhoff, 11 mei 2017

    Beste Linda,

    De klachten die je omschrijft kunnen diverse oorzaken hebben. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat de klachten je bekkenbodem betreffen (dit geeft vaak een zwaar gevoel in de bekkenbodem en gaat eventueel gepaard met enige problemen met het ophouden. van plas) maar het kan zijn dat de klachten komen door het misschien al indalen van jullie kindje (dit kan steekjes laag in je buik/bekkenbodem geven en is een soort van bandenpijn). 

    Klachten van je bekken zit veelal meer in de onderrug en bilrefio en soms op je schaambot maar niet regelmatig in je bekkenbodem (waar jouw klachten zich juist meer lijken te bevinden).

    Dat je schaamlippen wat opgezet zijn wordt veelal veroorzaakt door de extra hoeveelheid bloed in je lichaam en verdwijnt dan na de zwangerschap.

    Heb je verder geen extra last van onrustige benen, moeite je plas op te houden, lijkt het alsof er iets naar buiten komt zakken of iets dergelijks? 

    Gezien de duur van je zwangerschap vermoed ik dat je ergens volgende week op controle bij de verloskundige of gynaecoloog gaat (meestal in week 30). Ik zou je klachten dan zeker aangeven omdat ze dan goed kunnen beoordelen waar de klachten exact vandaan komen.

    Probeer sowieso als staan meer klachten geeft dit af te wisselen met zitten zodat je de klachten hiermee niet steeds provoceert. Dat komt niets ten goede.

    Veel succes met het laatste trimester en straks de bevalling en als je nog andere of aanvullende vragen hebt hoor ik ze graag.

    Groeten,

    Miranda 

  • Nieuwemamax, 03 april 2017

    Aanhoudende pijn rechts bij rib

    Hi , ik ben nu 26 weken zwanger van de 1e. Op de dagen dat ik niet werk neem ik rust en gaat het opzich redelijk. Werk ik wel dan lig ik gelijk de volgende dag helemaal plat. Kramp is voornamelijk als ik de volle 8 uur sta.. Het lopen met de hond is zelfs iets te intensief momenteel.

    Miranda Lindenhoff, 03 april 2017

    Hoi Nieuwemamax,

     

    Bedankt voor de aanvulling!

    De klachten die jij beschrijft kunnen een uiting zijn van een bepaalde dysbalans in de spieren rondom je bekken. Het zijn dan veelal de bilspieren en beenspieren (achter- en binnenkant) die samen een hoop functie overnemen maar daardoor overbelast raken en klachten gaan geven (zoals kramp of pijn).

    Het nemen van pauzes (bv tussendoor gaan zitten of even liggen) en niet te lang in houdingen blijven staan die pijnlijk zijn is heel belangrijk om verdere toename te voorkomen. Bespreek eventuele mogelijkheden hiertoe met je werkgever.

     

    Het tussendoor oprekken van je bilspier (leg ik hieronder uit) zal je wel verlichting gaan geven, maar zal de klachten niet volledig gaan oplossen. Daar zou een geregistreerd bekkenoefentherapeut je verder mee kunnen helpen (zie vooor adressen bij jou in de buurt op www.vvocm.nl).

    Je bilspier rek je op door zittend de enkel van de pijnlijke zijde op je andere knie te leggen (bv rechts op links). Mocht dit heel erg rekken dan de (linker)knie strekken zodat deze hanteerbaar wordt. In ongeveer 30 sec moet de rek afnemen, anders de beweging minder ver uitvoeren. Voel je niets dan kun je met een zo recht mogelijke rug naar voren buigen totdat je hem licht voelt rekken in je bil en/of achterzijde bovenbeen. Als de andere zijde ook gevoelig is kan je de oefening ook herhalen met je andere been.

     

    De klachten van je rib kan ik nog niet helemaal thuisbrengen, omdat ik nog geen volledig beeld heb van het ontstaan van deze klachten. Het kan zijn dat je een verkeerde beweging heb gemaakt waardoor je een spiertje hebt verrekt, maar er kunnen ook andere dingen aan de hand zijn. Als het een verrekking is zal dit de komende dagen qua last moeten gaan afnemen. Zo niet mag je mij altijd een extra bericht sturen.

    Belangrijk is dat de klachten niet (verder) toenemen, je geen sterretjes gaat zien, je geen hoge bloeddruk krijgt/hebt en je geen band gevoel ontwikkeld. Als dit wel het geval is, wil je dat dan gelijk bij je verloskundige aangeven?

    Ik hoop dat je hier al wat mee kan. Mocht je extra informatie of overleg willen, dan kun je mij altijd bereiken via de contactgegevens (zie ook www.mensendiecklindenhoff.nl).

     

    Groeten,

     

    Miranda

     

  • Nieuwemamax, 02 april 2017

    Aanhoudende pijn rechts bij rib

    Hallo, Ik heb sinds een week last van hevige pijn rechts onder bij mijn rib. Soms heb ik het zowel rechts als links. (Ik werk in de winkel en kan niet zitten..) Af en toe heb ik ook kramp in mijn billen wat doorloopt naar mijn bovenbeen. Zodra ik thuis kom ben ik dan ook helemaal gesloopt en kan ik niet meer goed lopen , staan of liggen. Alle houdingen doen pijn, waardoor ik gewoon niet meer weet wat ik moet doen. Op verzoek vd verloskundige heb ik paracetamol geslikt. Hierdoor neemt de druk iets af maar de pijn blijft vrijwel. Als ik me erg inspan bijvoorbeeld als ik aan het werk ben gaat dit gepaard met misselijkheid en een vlaag van hitte alsof je bijna flauw gaat vallen. Het punt is alleen dat ik niet weet hoe dit kan. Ik neem af en toe wat zoute drop of druivensuiker. Eet kleine beetjes over de dag verdeeld. En toch wordt ik heel naar van dit allemaal bij elkaar. Verder hebben zowel mijn moeder en oma bekkeninstabiliteit gehad vroeger. Kan het hiermee iets te maken hebben?

    Miranda Lindenhoff, 03 april 2017

    Beste Nieuwemamax,

    Allereerst zou ik graag wat aanvullende dingen willen weten voordat ik je een goed advies en antwoord op je vragen kan geven.

    Hoe lang ben je op dit moment zwanger? Zijn er dingen die je hebt gedaan die de pijn rechts onder je rib en de last in je billen/bovenbenen zou kunnen verklaren (bv verkeerd getild, rare draai gemaakt of iets dergelijks)? Hoe lang is de kramp in je billen al aanwezig? Heb je nog normaal gevoel in je benen?En hoe gaat het op de dagen dat je niet aan het werk bent?

     

    Groeten,

    Miranda Lindenhoff

  • patr-1243981, 01 april 2017

    Bekken

    Hoi, Ik ben zwanger van me vierde kindje. Bij de eerdere zwangerschappen heb ik veel last gehad van me bekken. Bij de jongste ben ik al met 18 weken moeten stoppen met werken. Ik ben nu 16 weken en werk in de zorg. Dit valt me al heel zwaar en heb veel last van me bekken en heupen. Wat helpt het beste? Rust momenten zijn er in de ochtend helaas niet. Een bekken band kan ik die nu al gebruiken of is dit al erg vroeg? Wil proberen zo lang mogelijk door te werken want doe het werk heel graag. Groetjes Patricia

    Miranda Lindenhoff, 02 april 2017

    Hoi Patricia,

     

    Alleereerst gefeliciteerd met je vierde zwangerschap!

    Ik kan mij goed voorstellen dat je zo lang mogelijk door wilt blijven werken. Veelal zijn er per beroep een aantal aanpassingen mogelijk die er voor kunnen zorgen dat je zo lang mogelijk aan het werk kunt blijven. Hiervoor zou je je klachten met je baas bespreekbaar moeten maken en kijken welke aanpassingen er bij jou op werk mogelijk zijn.

    Een bekkenband zou ik je niet direct willen adviseren te gebruiken. Dit is een extern middel, die ondanks dat hij wel vaak wel een gevoel van meer stabiliteit geeft, het probleem niet oplost, maar vaak indirect verergering in de hand werkt. Dat betekent dat de klachten er zijn en blijven, maar je voor zover het lukt verbloemd met de bekkenband. Daarnaast heb je een grote kans dat je de band steeds vaker gaat dragen omdat je de spieren die je juist zouden moeten helpen de klachten te verminderen lui maakt om het maar zo te noemen waardoor de behoefte om de band te gaan dragen steeds groter wordt (lees uiteindelijk de hele dag ermee rond zult willen gaan lopen). Een bekkenband gebruiken wordt om deze reden alleen ingezet als uiterst redmiddel.

    Wat ik vermoed is dat de spieren rondom je bekken niet goed samenwerken waardoor je, naast het fysiek zware deel van je werk, te veel belasting hebt op je bekken en je rug waardoor je deze klachten hebt. Mogelijk dat deze klachten ook gepaard gaan met bekkenbodemproblemen (zoals incontinentie).

    Nu heb ik geen idee waar je woonachtig bent, maar als je in de buurt van Den Haag woont, waar ik werk, kan ik voor je kijken op welke wijze je de spieren weer op de juiste manier samen kunt gaan laten werken zodat je met zo min mogelijk klachten je resterende zwangerschap door kunt. Indien dit te ver is, kan het raadzaam zijn een bekkenoefentherapeut in de buurt te raadplegen om te kijken hoe je de klachten controleerbaar kunt houden.

    Heel veel succes en als je nog aanvullende of andere vragen hebt, dan hoor ik deze natuurlijk graag!

     

    Groeten,

     

    Miranda Lindenhoff

  • marj-1263470, 08 maart 2017

    Yoga tijdens zwangerschap

    Beste Miranda, Voor mijn zwangerschap heb ik een jaar lang twee keer in de week yoga beoefend. Dit ging heel erg goed en ik ben er veel leniger en sterker door geworden. Nu ik zwanger ben ( 20 weken) doe ik dit nog steeds, alleen dan met aangepaste oefeningen. De buikspier-oefeningen sla ik over een ook oefeningen waarbij ik op mijn buik moet liggen. Nu is er één oefening die ik heerlijk vind, ik krijg er enorm veel energie van. Namelijk Wheel-pose. Dit doe ik langzaam vanuit een liggende positie, waarbij ik eerst mijn voeten in de mat zet, dan mijn heupen naar boven doe en door daarna mijn armen boven mijn hoofd te zetten en mijzelf omhoog te drukken. Deze beweging gaat prima en ik ervaar geen pijn of iets dergelijks. Wel vraag ik me af of de rekking aan de voorzijde van mijn lichaam en de druk op mijn buik niet te hevig is in deze positie. Ik heb al naar antwoord gezocht op internet hierover, maar zonder resultaat. Ook mijn yoga instructeur kan hier geen goed antwoord op geven. Heb jij enig idee of ik deze oefening nog kan blijven doen? Groetjes! Marre

    Miranda Lindenhoff, 09 maart 2017

    Beste Marre,

    Goed dat je deze vraag stelt!

    Het is sowieso heel goed dat je een aantal oefeningen niet meer of aangepast doet nu je zwanger bent. In je zwangerschap en zeker wanneer je buik gaat groeien is het niet verstandig oefeningen te doen die (te veel) druk op je buik zetten. Dit vanwege het hormoon relaxine die alles in je lijf flexibeler maakt en de druk op de baarmoeder en dus je kindje. Om deze reden is het dan ook, helaas, niet verstandig de Wheel-pose te blijven doen gedurende de rest van je zwangerschap.

    Er zijn wel alternatieven die je zou kunnen doen die een enigszins vergelijkbaar, maar minder heftig, effect hebben en waarbij je buik meer wordt ontzien. Je yoga-docent kan je daar waarschijnlijk wel opties voor geven en anders hoor ik het graag van je.

    Groeten,

    Miranda

  • ...mama..., 04 februari 2017

    Nog een kleine aanvulling

    Het gevoel in mn benen is niet anders dan eerder. Ik zit weinig met gekruiste benen, probeer daar altijd op te Letten.

    Miranda Lindenhoff, 05 februari 2017

    Hoi mama,

    Bedankt voor de aanvulling! Omdat wij als therapeuten geen diagnoses mogen vaststellen kan ik geen vaste naam aan je klachten geven.

    Maar je klachten klinken heel bekend. Bijna altijd ontstaan deze klachten gedurende de zwangerschap en kunnen na de bevalling aanhouden of gelukkig weggaan (zoals bij de vorige twee zwangerschappen). Wat er gebeurt in je zwangerschap is dat door de verwerking van de banden (ter voorbereiding op de bevalling) de spieren rondom je bekken en onderrug meer zullen moeten gaan doen. Als deze niet goed genoeg samenwerken dan gaan onder andere de bilspieren helpen om dit probleem op te kunnen vangen. Hierdoor kan je last van je bil, bekken en uitstraling naar je been ervaren, net zoals jij dat hebt. 

    Wat belangrijk is, wat je gelukkig ook niet doet, is niet met je benen over elkaar zitten, je bilspieren oprekken en je onderste buikspieren meer versterken en bovenal ook gedurende je dagelijks leven gebruiken. Een goede houding is hier wel bij van belang. 

    De betrokken bilspier kan je oprekken door de enkel van je pijnlijke been op de andere knie te leggen. Indien je niets voelt rekken in je bil kun je met een vrij rechte rug naar voren buigen totdat je wat voelt. Terwijl je de rek vasthoudt moet deze afnemen, anders moet je iets minder ver gaan. Deze oefening moet je bilklachten en als het goed is ook je beenklachten al gaan verminderen. Ook kun je je bil masseren door een tennisbal tussen je bil en de muur te leggen en dan heen en weer te bewegen (links/rechts of boven/beneden).

    Hoe je het beste je onderste buikspier kan versterken en hoe je je houding het beste kan optimaliseren dat kan een oefentherapeut bij jou in de buurt je heel goed uitleggen. 

    Ik hoop dat je hier iets mee kunt en als je vragen heb met hoor ik het graag! Veel succes! 

    Groeten,

    Miranda Lindenhoff 

  • ...mama..., 04 februari 2017

    antwoord op uw aanvullende vragen

    Bedankt voor uw snelle antwoord. Excuus voor mijn late reactie, maar ik heb geen bericht ontvangen dat u heeft gereageerd. Ik weet niet goed hoe ik u een privé bericht kan sturen, daarom probeer ik het maar zo. De klachten zijn al in de zwangerschap ontstaan. Al in mn voorgaande zwangerschappen, maar dan verdwenen ze na de bevalling. Mn bevallingen zijn zonder al teveel noemenswaardigheden verlopen, geen klagen. ;) Ontlasting ophouden gaat prima, urine wat minder, maar ervaar dat zelf niet als zijnde een probleem ofzo. De pijn zit met name in de achterkant van mn bovenbeen, iets naar de zijkant. Dit straat uit tot ongeveer mn knie, maar de 'felste ' pijn voel ik hoger, echt in mn bovenbeen, uitstralend in mn bil. Dat voel ik een soort midden over mn bil lopen, in een schuine lijn vanaf mn bovenbeen. Last van een soort zeurderige pijn in mn onder rug heb ik dan ook. Ik hoop dat u met deze aanvullende info uit de voeten kunt! Bedankt alvast!

    Miranda Lindenhoff, 05 februari 2017

    Voor je onderrug kun je liggend op je rug de beide knieën naar de buik trekken tot rek in je rug. Ook deze rek hou je even vast totdat deze afneemt. 

    Ook liggend de beide gebogen knieën opzij laten vallen is bij spanning in de rug vaak een hele prettige oefeningen. Ook deze voer je uit tot lichte rek welke afneemt als je hem vast houdt. 

Pagina's