Gezonde en lekkere tussendoortjes voor je kind

Gezonde en lekkere tussendoortjes voor je kind

Groente, fruit, volkoren graanproducten, vis, peulvruchten, eieren: allemaal voorbeelden van gezonde producten die je kind helpen om goed te groeien. Als je kind gevarieerd eet volgens de Schijf van Vijf, weet je zeker dat hij de voedingsstoffen binnenkrijgt die nodig zijn, zoals eiwitten, koolhydraten, vetten, vitamines en mineralen. Voor tussendoortjes geldt dat net zo. Benieuwd welke tussendoortjes lekker Ć©n gezond zijn? Een overzicht!

Iris Groenenberg

Wijze raad van

Iris Groenenberg

Expert Voeding & Gezondheid

Wat geef je tussendoor?

Geef je peuter of kleuter tussendoor liefst alleen producten uit de Schijf van Vijf zoals (een klein handje gedroogd) fruit of wat snackgroente. Een volkoren boterham met margarine is ook een prima tussendoortje! Of kijk in de Kies Ik Gezond?- app van het Voedingscentrum welke volkoren crackers er bijvoorbeeld in de Schijf van Vijf staan. Deze kun je ook prima als tussendoortje aan je kind geven. Besmeer een volkoren cracker eventueel met wat margarine en een gezonde soort broodbeleg, denk aan geprakt fruit (zoals banaan of aardbei), groenten zoals avocado, 100% notenpasta of 30+ kaas.

Er is een groot aanbod aan kinderkoekjes, snoepjes of sapjes voor tussendoor. De meeste van deze tussendoortjes voor kinderen zijn niet gezond. En het is al snel veel te veel voor een jong kind. Zelfs de producten die op kinderen gericht zijn, zoals speciale kinderkoekjes. Ook al staat hierop dat het speciaal voor kinderen is: snoepen hoeft niet! Geef snoep, koek of een ijsje eerder ƩƩn keer in de week dan ƩƩn keer per dag. Bijvoorbeeld op zondag iets te snoepen. En wanneer je iets geeft: houd het dan klein. Een goede richtlijn is minder dan 75 kilocalorieƫn (kcal). En geef het goede voorbeeld door zelf gezond te eten en beloon je kind met aandacht, niet met snoep.

TIP! Met de Schijf van Vijf voor jou-tool van het Voedingscentrum zie je hoeveel je kind ongeveer nodig heeft op een dag.

Overzicht geschikte tussendoortjes voor je kind

Overzicht gezonde en ongezonde tussendoortjes voor je kind

Bron: Voedingscentrum

Kinderportie

Een volwassen portie koek, chips of frisdrank is erg groot voor een klein kind. Als je je kind iets extra’s geeft, dan is het beter om een kleine portie te geven. Onderstaande video van het Voedingscentrum laat op een eenvoudige manier zien wat een geschikt kinderportie is.

Hoeveel tussendoortjes geef je een kind?

Geef je kind niet steeds eten tussen de maaltijden door. Hij heeft minder trek bij de volgende maaltijd als zijn buikje al gevuld is met iets anders. Geef maximaal zeven keer per dag iets te eten of te drinken. Dat houdt in: maximaal vier keer iets tussendoor naast ontbijt, lunch en avondeten. Want elk eet- of drinkmoment geeft een zuuraanval die het tandglazuur beschadigt. Daardoor kunnen gaatjes ontstaan. Door niet de hele dag door te eten en te drinken, krijgt het tandglazuur de tijd om te herstellen. Als je eten en drinken combineert, is dit Ć©Ć©n moment. Water en thee zonder suiker tellen niet mee als drinkmoment.

Voorbeelden van een gezonde eetdag

Meer weten? Bekijk via onderstaande voorbeeldmenu’s van het Voedingscentrum hoe een gezonde eetdag eruitziet voor je kind.

Beeld: iStock.com