Vegetarisch of veganistisch eten met kinderen

Vegetarisch of veganistisch eten met kinderen

Als je zelf vegetarisch of veganistisch eet, kies je er misschien voor om je kind ook zo op te voeden. Dat kan, maar je moet dan wel extra alert zijn op dat ze de juiste voedingsstoffen binnenkrijgen. Bij veganistisch eten kan het raadzaam zijn om advies van een diëtiste in te winnen.

Rondom je kinderen en voeding kunnen veel vragen zijn. Kun je ze wel of niet vegetarisch of veganistisch opvoeden? WIJ zocht het voor je uit. We maken een onderscheid tussen vegetarisch en veganistisch eten, omdat bij beide andere voedingsstoffen om aandacht vragen. 

Voedingsstoffen waar je op moet letten bij vegetarisch eten

Je kunt kinderen prima vegetarisch opvoeden, want ook zonder vlees kunnen ze via de Schijf van Vijf eten. Zelfs baby's kunnen vegetarisch leven. Toch dien je er wel op te letten dat ze onderstaande voedingsstoffen voldoende binnenkrijgen. 

  • Eiwit
  • Vitamine B12
  • IJzer

Het is belangrijk om het vlees goed te vervangen door bijvoorbeeld ei, tempé, tofu of peulvruchten, zoals bruine bonen, kikkererwten en linzen. Noten zijn ook prima, maar onder de 4 jaar liever niet. Dan kun je gaan voor pindakaas of notenpasta. Eet je kind wel vis? Geef dit dan een keer per week. Een kant-en-klare vleesvervanger is ook goed om een aantal keer per week te eten, maar let dan wel op de hoeveelheid zout die erin zit. 

Vleesvervangers

Tofu (tahoe) en tempé kennen we uit de Indische keuken. Helaas bevatten ze weinig ijzer. Kaas is een alternatief, maar bevat veel verzadigd vet en geen ijzer. Peulvruchten zijn goede eiwitleveranciers, zitten vol vezels, mineralen en B-vitamines (geen B12). Daarnaast zijn er kant-en-klare vleesvervangers zoals worstjes, schijven en 'gehakt'. Voor kinderen tot vier jaar wordt ca. 60-80 gram vleesvervanger per dag aangeraden.

Je kind veganistisch opvoeden 

Net als vegetarisch, kun je je kind ook veganistisch opvoeden. Maar, net als bij vleesvrij, is het belangrijk om te letten op de juiste voedingsstoffen. Als veganist krijg je er minder van binnen dan als vegetariër, dus daarom zijn de stoffen ook net even anders. Omdat je kind in de groei is, wil je natuurlijk tekorten voorkomen. Het is dan ook aan te raden om een diëtiste in te schakelen om je te helpen naar een veganistisch dieet van je kleine. 

Voedingsstoffen waar je op moet letten bij een veganistisch dieet  

  • Eiwtit
  • IJzer
  • Vitamine B1
  • Vitamine B2
  • Vitamine B12 
  • Calcium
  • Jodium
  • Vitamine D 

Bovenstaande producten zitten groendeels in dierlijke producten en die skip je met een veganistisch eetpatroon. Het kan dan lastig zijn om er toch voldoende van binnen te krijgen. Vitamine B12 is trouwens niet uit plantaardige producten te halen, dus daarvoor dien je supplementen te slikken.

Adviezen voor ouders die kinderen veganistisch opvoeden

  • Suppletie in de vorm van B12 is nodig, omdat je vitamine B12 niet uit plantaardige voeding kunt halen. Een vitamine D supplement is in principe niet nodig, behalve als ze jonger zijn dan 4 jaar, een donkere of getinte huid hebben of als ze weinig boter of bak-en braadvet binnen krijgen. 
  • Eet veel peulvruchten, zoals bruine bonen, kikkererwten en linzen. Maar ook tofu en tempé, noten, pinda's, pitten of zaden zijn goed om aan voedingsstoffen te komen. Tot 4 jaar kun je de noten het beste nog even overslaan en gaan voor notenpasta of pindakaas. 
  • Is je kind onder de 1 jaar? Dan heeft 'ie moedermelk, zuigelingenvoeding of opvolgmelk nodig. Is 'ie boven de 1? Dan kun je zuivelvervangers, zoals sojadrank met toegevoegd calcium en B12 geven. 
  • Om ijzer aan te vullen, kun je het beste gaan voor spinazie, andijvie, volkoren producten, seitan en aardappelen. Geef vooral ook volkorenbrood: hier zit jodium in. En het is goed om bij iedere maaltijd iets van groente of fruit te geven, want de vitamine C die daarin zit, zorgt ervoor dat het lichaam ijzer beter opneemt. 
  • In principe is een vitamine D-supplement niet nodig. 

 

Gerelateerde artikelen