Hoeveel moet je kind drinken per dag?

 Hoeveel moet je kind drinken per dag?

Vanaf de leeftijd van 1 jaar heeft je kind op een dag ongeveer 6 tot 7 bekertjes drinken nodig. Drinken is belangrijk voor het vochtgehalte in het lichaam. Maar vocht krijg je niet alleen binnen door te drinken. Je vindt het ook in andere voedingsmiddelen, zoals fruit en groente. Sommige kinderen drinken meer, waardoor ze wat minder eten. Anderen drinken te weinig, waardoor de stoelgang problemen kan veroorzaken. Probeer hier balans te vinden.

Je kind heeft ca. 2 bekers melk en melkproducten nodig. Voor de overige 4 tot 5 bekers kun je kiezen uit andere drankjes.

Geschikte drankjes voor kinderen

  • Water
  • (Kruiden)thee
  • Vruchtensap
  • Limonade
  • Tomatensap 

Water en thee zonder suiker zijn de enige drankjes die de tandjes niet beschadigen. Het is dus goed om je kind aan te leren hiervoor te kiezen. Hij went dan ook niet te veel aan een zoete smaak. Geef daarom ook liever geen frisdrank. Beperk limonade en sappen, want daarin zitten veel calorieën. Je kunt overgewicht bij je kind voorkomen, door hierop te letten. Ook zijn zoete drankjes slecht voor het gebit. Je kind heeft nu nog melktandjes. Maar suikers kunnen nu ook al het blijvende gebit beschadigen.

Lust je kind geen melk of heeft hij een koemelkintolerantie of -allergie? Soyamelk met toegevoegde vitamine B12 en calcium is een goed alternatief. Soyamelk lijkt qua samenstelling het meeste op koemelk. Voor de afwisseling kun je natuurlijk best eens kiezen voor amandel-, haver- of rijstemelk.

Zwarte of groene thee is vaak te sterk voor kleintjes. Kies liever voor een lichte kruidenthee. Succes is verzekerd als je het samen drinkt uit een kinderserviesje.

Hoe zorg je dat je kind voldoende drinkt?

Soms wil je kind niet drinken, hoe pak je het dan aan? Vindt je kind bijvoorbeeld water te saai? Tip: doe er een ijsblokje in, eventueel met een vruchtje ingevroren van tevoren. Je kunt ook een kan water maken met naar keuze schijfjes komkommer, sinaasappel of appel erin. Voor een lekker en gezond smaakje. Of geef er een speciaal rietje erbij. Met datzelfde rietje kun je ook bubbels blazen; dat vindt elk kind leuk! Je kind vindt het ook vast leuk om een eigen speciaal flesje water te hebben, waaruit hij naar behoefte kan drinken.

Bij warm weer

Als het warm weer is, mag je kind zeker wat extra's drinken. Een goede tip om in de gaten te houden of hij voldoende vocht binnenkrijgt, is zijn luier te checken. De urine hoort niet te donker van kleur te zijn. Je kunt het beste kiezen voor water, zoals altijd. Maar vers fruit en een (zelfgemaakt) waterijsje zijn ook goede dorstlessers. Dit gedlt ook als je kind veel dingen heeft gedaan, zoals naar zwemes of peutergym, lekker buiten heeft gespeeld of met jou naar de winkel is gelopen. 

Als je kind ziek is

Is je kind ziek? Let er dan op dat hij niet uitdroogt. Dit kan gebeuren als hij koorts heeft. Maar ook doordat hij zich niet lekker voelt en weinig drinkt. Of doordat hij vocht verliest bij diarree. Hoe voorkom je uitdroging?

  • Drinkt je kind nog aan de borst? Drink dan zelf extra water.
  • Drinkt je kind uit een beker? Geef hem dan extra slokjes water. Dien het desnoods met een lepeltje toe: elke 5 minuten 1 tot 2 theelepels.
  • Geeft je baby of kind veel over of heeft hij dunne diarree? Haal ORS bij de drogisterij of apotheek. In dit middel zitten zouten en suiker om uitdroging te voorkomen.
  • Is je kind misselijk? Probeer dan een waterijsje.
  • Is je kind klam door de koorts? Zorg dat hij niet te veel kleding aan heeft. Ook is een katoenen lakentje voldoende.

Je neemt contact op met de huisarts als je kind:

  • een halve dag niet heeft geplast of futloos is. 
  • jonger is dan 2 jaar en langer dan 1 dag diarree heeft.
  • ouder is dan 2 jaar en 3 dagen diarree heeft.
  • langer dan 3 dagen hoge ( >38) koorts heeft. 

 

 

 

 

Reacties (3)

afbeelding van DELETED_emilie404
18 december 2013
het klinkt allemaal heel makkelijk.. mijn dochtertje is met eten en drinken een ramp..
ze heeft een operatie gehad, ik weet het is een uitzondering, maar het lijkt allemaal o makkelijk.. zoveel glazen per dag, maar mijn meisje krijgt er nog geen 2 binnen per dag. ook melk drinkt e niet, alleen zoete limonade gaat erin en fristi.. makkelijk om nu te zeggen o slecht slecht, maar e is onder behandeling van een dieetiste en die zegt ook we mogen blij zijn dat dit er iig in gaat, ze drinkt helaas zo weinig en ook met eten komt er niet genoeg in.. we blijven proberen maar ik ga er voor haar zeker geen drama van maken..
afbeelding van Annemiek89
21 augustus 2013
Helemaal eens met bovenstaande reactie.
Ik eet en drink low carb sinds mijn vorige bevalling, in 1e instantie om af te vallen en naderhand doorgegaan omdat ik geloof dat suikers en granen niet goed voor mijn lijf zijn en gebruikte daarbij veel zoetstoffen, en ook veel verschillende!
Nu ik weer zwanger ben laat ik de zoetstoffen ook staan, het is chemisch, ik ben geen wetenschapper, en doe mij maar puur natuur.
Ook geef ik mijn kind geen light frisdrank, ik geef mn uk gewoon helemaal geen frisdranken en ze heeft het tot nu toe niet gemist! natuurlijk krijgt ze heel af en toe iets van een ander, maar thuis houden we het gewoon bij water, melk, thee, sap en roosvicee en dat vind ze prima! ik geloof oprecht dat je als ouder de keuze hebt, ongeacht je budget of omgeving.
afbeelding van mire-73325
21 augustus 2013
"Alle zoetstoffen in light-dranken zijn veilig bevonden, ook in grote hoeveelheden. De enige uitzondering daarop is de zoetstof cyclamaat"

Er is veel te doen rondom de zoetstof Aspartaam (E951) en de effecten hiervan op het menselijk lichaam. Ik zou dit mijn kindje dus niet geven google maar eens bij interesse op "aspartaam vergiftiging" en je weet niet wat je leest.