Conditie opbouwen

conditie opbouwen peuterkleuter

Je kind heeft al op jonge leeftijd genoeg lichaamsbeweging nodig. Daarmee traint hij onder andere zijn spieren, evenwicht en longinhoud. Het is dan ook belangrijk dat je in de gaten houdt dat je kleine niet te veel stilzit voor de televisie of computer. De volgende activiteiten houden de conditie van je kleine op een natuurlijke manier op peil.

Buitenspelen

De combinatie van lichaamsbeweging en frisse lucht doet wonderen. Zorg dat je kind regelmatig de kans krijgt om buiten uit te razen en uit te waaien, ook als het weer wat minder is. Buiten kan hij lekker rennen, klimmen, voetballen en schommelen. Al deze dingen zijn heel goed voor zijn conditie. Bovendien stimuleren ze de controle die hij over zijn lichaam heeft. Ga bijvoorbeeld eens naar een natuurspeeltuin.

Stoeien

Is het slecht weer? Stoei met je kind, zodat hij toch een flinke portie lichaamsbeweging krijgt. Hij vindt het waarschijnlijk heerlijk om met jou te ‘vechten’, het kan hem niet ruw genoeg! Het spreekt natuurlijk voor zich dat je dat het beste op een zachte ondergrond kunt doen, uit de buurt van tafels en stoelen, waaraan je kind zich lelijk kan bezeren.

Eropuit

Plan regelmatig dagjes uit: het strand, de dierentuin en het bos zijn allemaal plaatsen waar je kind zijn ogen uit zal kijken en lekker kan ravotten. Ook leuk: naar de speeltuin of de eendjes voeren in het park. Ook kun je je kleine meenemen naar het zwembad om lekker te spelen en te genieten. In het warme water gebruikt je kind zijn spieren heel anders dan op het droge.

Wandelen of fietsen

Om de conditie van je kleine te stimuleren en om zelf lekker in beweging te blijven, kun je je voornemen iedere dag een eindje met je kind te gaan wandelen of fietsen. Boodschappen doen of op visite? Wandel erheen of pak de fiets. Je hoeft niet eens ver weg te gaan om al een prima resultaat te boeken. Kan je kind nog niet fietsen? Denk eens aan een loopfiets. Je kind leert zijn evenwicht te bewaren en zijn beenspieren te gebruiken. Je hebt de keuze uit twee soorten loopfietsen:

  • De loopfiets met 4 wielen waar je kind op kan zitten. Deze is bedoeld voor kleintjes vanaf ca. 1 jaar. Ze kunnen zich hiermee voortbewegen. Een leuke uitdaging voor kinderen die pas net of nog niet kunnen lopen! Je kind is door de wielen altijd in evenwicht.
  • De ‘staande’ loopfiets: je kind zit wel, maar de benen zijn gestrekt. Het model heeft 2 wielen, zodat je kind zelf zijn evenwicht moet zien te behouden. Deze loopfiets is bedoeld voor kinderen die goed zelfstandig kunnen lopen: ca. 1 tot 3 jaar. Je begrijpt dat dit een voorloper is van een echt fietsje.

Voeding

Wat je kind eet en wanneer hij dat doet, heeft ook invloed op zijn conditie. Zorg voor een gezond, gevarieerd eetpatroon. Verse groenten, fruit, goede vetten en voldoende koolhydraten om zijn energie op peil te houden. Beperk suiker en ongezond vet. Veel vetten in combinatie met te weinig lichaamsbeweging kunnen ervoor zorgen dat de conditie van je kind achteruit gaat. Zorg er daarom voor dat je kind genoeg actieve momenten op een dag heeft en dat tussendoortjes worden gevolgd door lichaamsbeweging.

Geef het goede voorbeeld

Kinderen kopiëren het gedrag van hun ouders: goed voorbeeld doet goed volgen. Als jij gezond eet en voldoende beweegt, leert je kind dat van huis uit.