10 tips om grip te houden op het mediagebruik van je kind

Mediaopvoeding: 10 tips om grip te houden op het mediagebruik van je kind

In deze tijd zitten we meer thuis met onze kinderen. Dat is een uitdaging, want ook je werkende leven (en die van je partner) gaat door. Hoe houd je dan alles goed in balans en zorg je ervoor dat je kind niet te vaak en te lang achter een beeldscherm zit? WIJ heeft tien tips voor je!

1. Zorg voor een dagindeling en maak afspraken

In deze gekke tijden is de normale structuur helemaal in de war. Voor kinderen is juist die structuur heel erg belangrijk. Gelukkig kun je zelf ook voor structuur zorgen. Maak bijvoorbeeld een dagindeling, zet die op papier en bespreek die uitgebreid met je kind(eren). Voeg er bijvoorbeeld ook start- en stoptijden aan toe. Maak het zo duidelijk mogelijk, want dat geeft iedereen in huis structuur en automatisch meer rust.

2. Neem schermtijd op in de dagindeling

Neem dus ook schermtijd op in de dagindeling. Had je al een regel over de maximale schermtijd per dag? Kijk of daar ook de schermtijd voor televisiekijken of een spelletje spelen op de tablet bij staat. Spreek bijvoorbeeld af: geen vermaak op internet op de tijden dat ze gewoonlijk naar school of de kinderopvang zouden gaan.

3. Maak bij schermtijd onderscheid tussen spelen en leren

Er is natuurlijk een verschil tussen spelen en leren. De tijd die jouw kind online besteedt aan onderwijs hoef je niet bij ‘de maximale schermtijd’ te rekenen. Hier lees je wat de maximale schermtijd is voor jouw kind.

Maak onderscheid tussen de verschillende vormen van schermtijd:

  • Schermtijd ter ontspanning (zoals tv-kijken en spelletjes spelen)
  • Schermtijd voor school
  • Schermtijd voor sociale interactie (contact met klasgenoten, vriendjes en familie)
  • Schermtijd voor creatieve activiteiten

4. Begeleid je kind bij kijken van filmpjes of spelen van spelletjes

Zorg altijd dat je weet wat je kind (online) kijkt. Kijk regelmatig samen een filmpje en deel samen de emoties. Is het eng, grappig of mooi. Kijk je kind alleen? Installeer bijvoorbeeld een internetfilter of gebruik een kinderbrowser. Wees duidelijk over welke video’s, tv-programma’s of games verboden zijn en leg uit waarom. Geef ook hier duidelijk aan hoe lang je kind mag spelen of kijken.

Tip: ga actief op zoek naar leuke, geschikte filmpjes, apps en boeken die passen bij de leeftijd van je kind en bij wat je kind leuk vindt.

Lees ook: 6x zo is je kind veilig op internet en online media

5. Zorg voor bewuste momenten met smartphone

Gelukkig leven we in een tijd dat we via digitale manieren contact kunnen leggen met de buitenwereld. Jouw smartphone is natuurlijk het middel daarvoor. Zo kan je kind even videobellen met opa en oma, vriendjes of vriendinnetjes. Tip: neem ook dit als een vast moment op in de dagindeling die je samen met je gezin maakt.

6. Niet pushen als het niet lukt

Je probeert je zoveel mogelijk aan je dagindeling te houden, maar wees flexibel en ga niet pushen als het even niet lukt en het anders loopt. De dagindeling is er om spanning en stress te voorkomen. Houd het leuk en gezellig!

7. Niet op een beeldscherm spelen? Geef je kinderen alternatieven

Is het voor je kind moeilijk om te stoppen met kijken naar een beeldscherm? Dit kan voor wrijving zorgen. Kom met alternatieve activiteiten. Daag je kind uit om bijvoorbeeld een spelletje te komen doen, een boekje te lezen of even kort buiten te spelen. Zo help je je kind verder de dag door.

8. Wees creatief met media

Waar beleef je samen met je ukkie plezier aan? Juist in deze tijd kun je samen bewust met media aan de slag gaan. Bijvoorbeeld:

  • Probeer fit en gezond te blijven met z’n allen, bijvoorbeeld met YouTube-video’s. Of zet muziek aan en ga lekker dansen samen. Tip: doe een stoelendans op jullie favoriete liedjes.
  • Maak samen een filmpje en deel deze bijvoorbeeld met familie.
  • Houd een (voor)leesuurtje of zet een luisterboek op.

9. Zorg voor afwisseling en beweging

Zorg dat je schermgebruik afwisselt met lichaamsbeweging. Zolang de maatregelen het toelaten mogen je kinderen naar buiten om te spelen als ze geen klachten hebben. Volg altijd het advies van het RIVM op en zorg voor minstens anderhalve meter afstand. En bedenk goed: ook in de tuin of op het balkon kunnen jullie samen regelmatig een frisse neus halen. Zeker doen, is heel gezond!

10. Extra tips om grip te houden op je kind en zijn online mediagebruik

  • Geniet zoveel mogelijk samen van media en praat over alles wat jullie zien: een goede begeleiding is essentieel om jonge kinderen te laten leren van beeldschermen.
  • Gebruik tv, tablet en computer zoveel mogelijk op vaste momenten. Zo voorkom je dat je kind op andere momenten gaat zeuren of niet meer wil stoppen met kijken of spelen.
  • Leer je peuter om de tv uit te doen als het programma afgelopen is. Leg de tablet weg als jullie wat anders gaan doen. Zo leert je kind vanzelf dat er vaste media-momenten zijn.
  • Laat je kind kijken op een moment dat jij kiest.
  • Laat je kind niet zomaar de televisie aanzetten om te kijken wat er is. Als je kind vraagt of de televisie aan mag, vraag dan altijd: “Wat wil je dan zien?”.
  • Zet de tv overdag uit als er niemand naar kijkt.
  • Voorkom dat je peuter meekijkt met oudere kinderen. Er zijn onderzoeken die laten zien dat kinderen daardoor concentratieproblemen kunnen ontwikkelen.
  • Leg je kind op de buik bij het spelen op de tablet of telefoon. Hierdoor versterk je de rugspieren en ga je kromgroeien tegen.
    Maak een eigen afspeellijst van YouTube-filmpjes en zet die in het beginscherm van je tablet. Zo kan je kind ze gemakkelijk vinden en voorkom je dat je kind iets aanklikt wat niet oké is. Of maak gebruik van YouTube Kids.

(Bron: Opvoeden.nl, Mediaopvoeding.nl en de GroeiGids)