Slaapritme

Slaapritme peuter kleuter

Voordat je kind naar school gaat, slaapt hij gemiddeld 12 uur ’s nachts en één à twee uur overdag. Maar het is ook normaal als jouw kind juist meer of minder slaap nodig heeft. Bovendien kan de behoefte aan slaap per dag variëren. Als je kind vaak moe en prikkelbaar is, krijgt hij misschien niet genoeg slaap. Maar ook als hij wel genoeg slaapt, kan het ‘s nachts moeilijk zijn. Hij protesteert als het bedtijd is en vecht tegen de slaap. Misschien wordt je kind vaak ‘s nachts wakker. Hoe kun je hier het beste mee omgaan?

Niet naar bed willen

Het is niet zo vreemd als je kind niet naar bed wil. De dag is voorbij, de lange, donkere nacht volgt en jullie blijven gezellig beneden! Probeer toch om het naar bed gaan als iets positiefs te brengen. Van zijn kamertje en bed maak je een fijn plekje, dat echt van hemzelf is. Het is dan ook beter om hem nooit voor straf naar zijn kamer of naar zijn bed te sturen.

LEES OOK: Bedritueel, hoe pak ik dit aan?

Zorg dat je kind rond bedtijd niet druk of van streek is. Een griezelig verhaal voor het slapen kan zorgen voor een enge droom. Is hij helemaal ontspannen? Dan kun je hem lief instoppen en hoeft hij zijn bedje niet meer uit.

’s Nachts wakker

Bijna alle jonge kinderen worden ‘s nachts een paar keer wakker. Meestal is er niets aan de hand en valt hij vanzelf weer in slaap. Maar hij kan ook wakker worden omdat hij zich niet lekker voelt of bang is door rare geluiden, een nare droom of een angstaanval. Wacht het eventjes af en ga dan naar hem toe. Probeer te ontdekken wat er aan de hand is. Stel hem gerust in zijn eigen bedje en laat hem dan weer alleen. Het is niet verstandig om je kind ’s nachts als troost te voeden. Een beetje water bij zijn bed kan natuurlijk wel.

Als je kind wel eens slaapwandelt of praat in zijn slaap, is dat niet ongewoon. Meestal gaat dat vanzelf weer over. Tot die tijd zorg je dat zijn omgeving veilig is. Als je kind ’s nachts aan jullie bed staat, kun je hem het beste naar zijn eigen bed terugbrengen. Wanneer dat iedere keer gebeurt, zal hij uiteindelijk minder vaak komen.

Vroeg wakker

Voor het krieken van de dag is je kind misschien klaarwakker. Als er genoeg speelgoed en een beker water is, kan hij eerst in zijn eentje spelen. Spreek bijvoorbeeld af dat hij pas naar jullie kamer mag komen als het 7 uur is, of als het licht wordt. Natuurlijk kan hij je altijd roepen als er echt iets aan de hand is (zijn pyjama is bijvoorbeeld nat). Het kan helpen als je je kind ‘s avonds wat later naar bed brengt.

Het middagslaapje

Het kan een lastige tijd zijn, als je kind eigenlijk nog niet zonder zijn middagslaapje kan, maar toch wakker blijft en dan rond etenstijd doodop is. Het ene kind went het middagslaapje eerder af dan het andere. Deze overgang gaat meestal geleidelijk. Je kunt het wel wat stimuleren, maar het is beter als je zijn ritme niet te veel verstoord. Maak je geen zorgen als hij niet altijd slaapt. Misschien haalt hij het ’s nachts weer in!

Soms is er iets bijzonders: bijvoorbeeld een familiefeest ’s avonds. Als je je kind meeneemt, moet je er rekening mee houden dat hij de volgende dag ook op andere tijden slaapt en wakker is. Daarom is het voor jullie allebei het prettigst als je zoveel mogelijk vasthoudt aan zijn dagelijkse slaapritme.