Overgang van zomertijd naar wintertijd

overgang-van-zomertijd-naar-wintertijd

In het laatste weekend van oktober gaat de klok in de nacht een uur achteruit. Dat we dan op zondag een uurtje langer hebben, klinkt heerlijk maar onze biologische klok (en zeker die van kinderen) loopt op licht dat via de ogen naarbinnen komt en niet op elektriciteit. Zie het maar als een jetlag van één uur. Wat je kunt doen om de overgang naar de wintertijd zo soepel mogelijk te laten verlopen is afhankelijk van de leeftijd van je kind en het type slapertje dat hij is.

Is je kind een vroege vogel?

Een vroege vogel rolt ’s avonds om van de slaap en is ’s ochtends bij het krieken van de dag alweer klaarwakker. Door het uur tijdsverschil zijn deze kinderen in de avond extra moe (ze gaan als het ware een uur later naar bed) en zijn in de ochtend juist heel vroeg wakker. Om de overgang voor hen (en jou) wat makkelijker te maken de volgende tips:

  • Start één week van te voren met hem 5 á 10 minuten later naar bed te brengen. Hij gaat hierdoor later slapen en zal ook ’s ochtends later wakker worden. Tegen de tijd dat de klok teruggaat loopt hij precies in pas met de nieuwe tijd.
  • Voor kinderen die nog overdag slapen pas je het ritme op dezelfde manier aan.
  • Dit geldt ook voor de maaltijden, zodat hij trek heeft op de nieuwe tijden. (Net als voor borstvoeding volgens een vast schema) 
  • Check zijn slaapkamer. Is het donker genoeg? Ook in de ochtend? Extra verduisterende gordijnen kunnen helpen om langer te slapen.
  • Bij een wat oudere peuter en kleuter kun je afspreken op welk tijdstip hij uit bed mag. Of koppel een nachtlampje aan een tijdklok als hij nog geen klok kan kijken. Gaat het lampje uit; tijd om op te staan.
  • Zorg voor iets te doen in de ochtend. Leg bijvoorbeeld boekjes of ander speelgoed bij hem neer.

Of is het een avondmensje?

Deze kinderen vinden het ’s avonds nog lang gezellig en slapen het liefst ’s ochtends lang door. Het verschil tussen deze kleine ochtend- en een avondmensjes kan oplopen tot wel twee uren. Dus ook al “mag” je avondkind één uur later naar bed, dan nog kan hij moeite hebben met inslapen of opstaan. Deze tips kunnen helpen.

  • Het klinkt tegenstrijdig maar breng hem juist 5 á 10 minuten eerder naar bed. Start hiermee één week van te voren. Als de wintertijd begint heeft hij op deze manier een voordeel van twee uren opgebouwd, waarmee je meer tegemoet komt aan zijn eigen ritme.
  • Zorg voor goed verduisterende gordijnen in zijn slaapkamer.
  • Spreek met wat oudere kinderen af dat hij ’s avonds in bed nog 15 minuten iets voor zichzelf mag doen. Bijvoorbeeld lezen of een rustig muziekje luisteren.
  • Overweeg een lichtwekker aan te schaffen. Het geleidelijk feller wordende licht is een heel natuurlijke manier om wakker te worden.

LEES OOK: Overgang van wintertijd naar zomertijd

Algemene tips

  • Het kan zijn dat jouw kind geen uitgesproken ochtend- of avondmens is. Je kunt er voor kiezen om hem dan gelijk in het nieuwe ritme van de wintertijd te laten meedraaien.
  • Laat je baby / peuter overdag voldoende slapen. Hem wakker houden laat hem ’s nachts niet beter slapen. Integendeel, erg vermoeide kinderen worden juist heel druk.
  • Laat je kind overdag voldoende bewegen.
  • Van daglicht worden mensen wakker. Zorg in huis voor voldoende daglicht of beter nog ga met je kind naar buiten. Ook als het bewolkt is of regent.
  • Volgens diverse onderzoeken is het zelfs het beste om in de ochtend zo snel mogelijk naar buiten te gaan. Beweging en daglicht lijkt de ideale combinatie te zijn.
  • Doe een half uur tot een uur voor het slapen gaan geen drukke spelletjes meer met je kind.
  • Dim de lichten ’s avonds. Zacht licht maakt dat je kind al wat slaperig wordt.
  • Laat hem een half uur tot een uur niet meer op de iPad of telefoon spelen. Sommige onderzoekers raden ook televisiekijken af. De reden is dat deze apparaten blauw licht uitstralen waar we juist wakker van worden.
  • Laat hem lekker douchen of badderen voordat hij naar bed gaat.
  • Houd de vaste slaaprituelen aan. Een vaste routine helpt het lichaam in de ‘slaapstand’ te gaan.
  • Geef het tijd! Het is heel normaal als het aanpassen aan het nieuwe ritme van de wintertijd een week duurt.