Overgang van wintertijd naar zomertijd

overgang-van-wintertijd-naar-zomertijd

Het laatste weekend in maart gaat de klok een uur vooruit, waardoor onze nacht een uur korter duurt. Goed nieuws voor je vroege vogel, maar niet zo leuk voor je avondmensje. Hoe kun je de overgang van winter- naar de zomertijd gemakkelijker maken voor je kind? Je kunt gaan voor de directe methode of voor de geleidelijke aanpak. Onze tips vind je hieronder!

Directe methode

Met deze methode draait je kind meteen mee in het nieuwe ritme.

  • Breng je kind op zaterdagavond op de ‘oude’ tijd naar bed en begin de zondagochtend op de nieuwe zomertijd. Maak je kind ’s ochtends wakker als hij dat nog niet is.
  • Houd de maaltijden volgens het nieuwe ritme aan.
  • Laat je kind ook overdag slapen op de nieuwe tijd.

Geleidelijke aanpak

De geleidelijke aanpak gaat ervan uit dat je kind langzaam kan wennen aan het nieuwe ritme.

  • Begin een week voordat de klok vooruit gaat.
  • Breng je kind steeds 5 tot 10 minuten eerder naar bed. 
  • Doe dit ook voor de overdagslaapjes en de maaltijden. Na een week zal hij dan in gelijke pas lopen met het zomerritme.
  • De geleidelijke aanpak kan ook goed werken als je borstvoeding geeft volgens een vast schema.

LEES OOK: Overgang van zomertijd naar wintertijd

Algemene slaaptips

  • Laat je kind direct zijn bed uitgaan als het tijd is om op te staan. 
  • Doe de gordijnen en het raam open zodat licht en geluiden naar binnen kunnen komen
  • Van daglicht worden mensen wakker. Zorg in huis voor voldoende daglicht of beter nog ga met je kind naar buiten. Ook als het bewolkt is of regent.
  • Laat je kind overdag voldoende bewegen.
  • Volgens diverse onderzoeken is het zelfs het beste om in de ochtend zo snel mogelijk naar buiten te gaan. Beweging en daglicht schijnt de ideale combinatie te zijn.
  • Laat je baby / peuter overdag voldoende slapen. Hem wakker houden laat hem ’s nachts niet beter slapen. Integendeel, erg vermoeide kinderen worden juist heel druk.
  • Doe een half uur tot een uur voor het slapengaan geen drukke spelletjes meer met je kind.
  • Dim de lichten ’s avonds. Zacht licht maakt dat je kind al wat slaperig wordt.
  • Laat hem een half uur tot een uur voor het slapen niet meer op de tablet of telefoon spelen. Sommige onderzoekers raden ook televisiekijken af. De reden is dat deze apparaten blauw licht uitstralen, waar we juist wakker van worden.
  • Laat hem lekker douchen of badderen voordat hij naar bed gaat.
  • Houd de vaste slaaprituelen aan. Een vaste routine helpt het lichaam in de ‘slaapstand’ te gaan.
  • Zorg voor verduisterende gordijnen op zijn slaapkamer.
  • Geef het tijd! Het is heel normaal als het aanpassen aan het nieuwe ritme van de zomertijd een week duurt.