Het gewicht van je kind

Het gewicht van je kind peuter kleuter

Als je kind nog een dreumes is, lijkt hij in jouw ogen misschien wat mollig. Maar als hij een beweeglijke kleuter is, lijkt hij soms eerder mager. De gewichtscurve vertelt je of je kind een normaal gewichtspatroon volgt.

In de gewichtscurve op deze pagina vind je het gemiddelde gewicht van kinderen. Van peuter tot tiener (2-14 jaar). Het gaat hier om een gemiddelden, er zijn variaties mogelijk zijn. Er zijn weinig kinderen die precies voldoen aan het profiel van het gemiddelde kind. Maak je dus geen zorgen als je kind zwaarder of juist lichter is dan de waarden in onderstaande afbeeldingen.

Een afwijking van drie tot vier kilo boven of onder het gemiddelde is bijvoorbeeld heel normaal. De meeste kinderen volgen in het algemeen wel de stijging van de lijn. Als je kind op zijn eerste verjaardag twee kilo boven het gemiddelde zit, zal hij als hij ouder wordt waarschijnlijk telkens ongeveer twee kilo zwaarder blijven dan het gemiddelde kind. Hij volgt dan een normaal gewichtspatroon.

Wanneer heeft mijn kind een gezond gewicht en wanneer heeft mijn kind overgewicht?

Voor het vastellen van een gewichtscurve voor kinderen gebruiken wij de richtlijnen van het Voedingscentrum. We maken hierbij onderscheid tussen jongens en meisjes. De onderstaande overzichten van het Voedingscentrum maken onderscheid tussen gezond gewicht en overgewicht. Let op: het gaat hier dus om gemiddelden. Als je kind hier iets van afwijkt hoef je je niet direct zorgen te maken. Twijfel je of je kind te dun of dik is en of dit schadelijk is voor zijn of haar ontwikkeling? Ga dan naar je huisarts voor advies.

 

Gewicht versus lengte

Het gewicht van je kind is onlosmakelijk gekoppeld aan zijn lengte. Naarmate hij groter wordt, zal ook zijn gewicht toenemen. Dat betekent dat je kind tijdens een groeispurt er behalve een paar centimeter ook een paar pondjes bij krijgt. Deze relatie tussen lengte en gewicht geeft jou de mogelijkheid om te controleren of je kind te zwaar wordt of juist te licht blijft. Schiet je kind de lucht in, maar komen er maar weinig pondjes bij, dan kan het zijn dat je kleine wat licht is.

Bedenk wel dat ieder kind zijn eigen, individuele gewichtscurve volgt. Sommige kinderen zijn nu eenmaal zwaarder of lichter gebouwd dan anderen. Dat wordt voor een groot deel bepaald door erfelijke factoren. Ook het geslacht spreekt een woordje mee: jongens zijn over het algemeen iets zwaarder dan meisjes. Denk dus niet te snel dat je kind te dik of te mager is. De huisarts of de verpleegkundigen op het consultatiebureau zullen je zorgen in de meeste gevallen al snel wegnemen.

BMI van je kind berekenen

Wil je weten of je kind een gezond gewicht heeft? De BMI (Body Mass Index) geeft hiervoor een indicatie. Het Voedingscentrum heeft een handige tool gemaakt, waardoor je eenvoudig de BMI van je kind kunt berekenen. In onderstaande afbeelding kun je zien of je kind in gevarenzone valt of juist een gezond gewicht heeft. Er wordt hierbij weer onderscheid gemaakt tussen jongens en meisjes. Heeft je kind een veel te hoog of te laag BMI? Ga dan naar de huisarts, schoolarts of consultatiebureau. Zij kunnen vaststellen of je kind echt te licht of te zwaar is en je gerichte adviezen geven. Ook als je je zorgen maakt over het gewicht van je kind kun je bij hen terecht.

(Bron: Voedingscentrum 2020) 

Mollige dreumes of peuter?

Ouders van kleintjes van twee of drie jaar oud denken vaak dat hun kind te dik is. Dat komt omdat je kind op deze leeftijd nog volop babyvet met zich meedraagt. Zijn hoofd is behoorlijk groot in verhouding tot de rest van zijn lichaam en met dat bolle kopje en die volle wangen lijkt je kind al snel een gezellige dikkerd. Zijn bolle buikje, holle rug en gebrek aan taille dragen volop bij aan dat beeld.

Toch wil dit helemaal niet zeggen dat je kind aanleg heeft om dik te worden. Zolang de lengtegroei van je kind gelijkmatig toeneemt met zijn gewicht is er helemaal niets aan de hand. Pas als je kind meer dan de helft zwaarder is dan het gemiddelde kind is er sprake van overgewicht. De meest mollige dreumesen en peuters veranderen dan ook vanzelf in een slanke kleuter.

Van peuter naar kleuter: lengtegroei en gewichtstoename veranderen

Naarmate je kind steeds meer gaat bewegen, verdwijnen de laatste restjes babyvet. Van een mollige dreumes die op de grond speelde, wordt hij een slanke kleuter die onvermoeibaar rondrent. Tijdens de kleutertijd verandert bovendien de verhouding tussen de lengtegroei en gewichtstoename. Je kind wordt in deze periode vlug langer, maar neemt minder snel toe in gewicht. Spillebeentjes en magere borstkassen zijn dan ook heel normaal op deze leeftijd.

Dat betekent in het merendeel van de gevallen dus niet dat je kind te weinig eet of te veel beweegt. Mocht je kind nu erg veel lichter zijn dan zijn leeftijdsgenootjes zonder dat hij veel kleiner is, kun je voor de zekerheid contact opnemen met je huisarts. In negen van de tien gevallen zal hij je geruststellen. Slanke tot magere kleuters zijn heel normaal!

Hoe zorg je voor een gezond gewicht bij je kind?

Voor een gezond gewicht bij kinderen zijn 3 dingen belangrijk: gezonde voeding, voldoende beweging en genoeg slaap. Gezonde voeding bereik je door je kinderen zoveel mogelijk gezond te laten eten volgens de Schijf van Vijf. Daarnaast beperk je sap en frisdrank en geef je zo min mogelijk koek, snoep en chips. Naarmate je kind ouder wordt kun je steeds beter afspraken maken over snoepmomenten. Het is namelijk niet alleen belangrijk om gezonde voeding aan te bieden, maar je kinderen ook bewust te maken van de gevolgen van (on)gezond eten. 

Genoeg beweging is belangrijk voor een gezond gewicht. Daarnaast helpt voldoende beweging bij sterke botten en spieren. Je kind heeft elke dag minimaal 1 uur matig intensieve beweging nodig. Onder matig intensief wordt beweging verstaan waarbij je sneller gaat ademhalen, zoals wandelen, fietsen of zwemmen. Ook dansen, buiten spelen en trampoline springen vallen onder deze bewegingen. 

Tot slot is ook voldoende slaap van belang bij een gezond gewicht. Mensen die te weinig slapen hebben een grotere kans op overgewicht. Kinderen van 4 jaar hebben elke nacht ongeveer 12 uur slaap nodig. Een uur meer of minder valt binnen de normale grenzen. Naarmate je kind ouder wordt heeft hij steeds minder slaap nodig. Zo slapen kinderen van 8 jaar ongeveer 10 uur per nacht en kinderen van 13 jaar 9 uur per nacht. 

Wat als je kind te zwaar is?

Als je kind iets te zwaar is, kun je gewoon blijven eten volgens de Schijf van Vijf. Zet je kind niet zelf op een dieet, kinderen hebben namelijk alle voedingsstoffen nodig om goed te kunnen groeien. Vraag altijd om advies bij je huisarts of schooldokter als je kind te zwaar is. 

Wat als je kind te licht is?

Kijk goed naar de Schijf van Vijf om te zien wat jouw kind nodig heeft op een dag. Je kunt je kind tussen de maaltijden door een extra boterham, fruit of yoghurt geven. Geef je kind niet teveel snoep of ongezonde snacks, dit is voor ook voor te lichte kinderen niet gezond. Als je je zorgen maakt over het (onder)gewicht van je kind, neem dan contact op met je huisarts of een diëtist.