De kracht van mindfulness voor je zwangerschap en bevalling

wat-is-mindfulness

 Je zwangerschap beslaat maar een relatief korte periode in je leven. Toch is het een goed moment om mindfulness toe te passen. Het maakt je zwangerschap onbezorgder, minder vermoeid en geeft ruimte in je hoofd. Met als resultaat dat je beter kunt ontspannen en omgaan met stress. En dat is welkom voor de rest van je zwangerschap én aankomende bevalling. Mindfulness is leven in het nu, dus niet in het verleden en ook niet in de toekomst.

Natuurlijk ben jij bezig met wat er gaat komen, maar mindfulness maakt dat je dit meer bekijkt van dag tot dag. Van moment tot moment. Het maakt onbezorgder, minder vermoeid en geeft ruimte in je hoofd. Met als resultaat dat je je beter kunt ontspannen en kunt omgaan met stress. En dat is welkom voor de rest van je zwangerschap en de aankomende bevalling en kraamtijd.

Het effect van mindfulness: minder stress en angst

Er is veel belangstelling voor mindfulness in de media. Zelfs grote bedrijven stimuleren hun personeel door in een pauze of tijdens trainingsdagen cursussen aan te bieden die te maken hebben met bewustwording. Zie het als sport voor de hersenen. En omdat je geest onlosmakelijk met je lichaam is verbonden, wordt het ook gerelateerd aan een gezonder lichaam. Veel lichamelijke klachten vinden hun oorsprong in de geest.

Mensen die mindful bezig zijn, ervaren minder angst en stress. Ze zijn opgeruimder, frisser in het hoofd, creatiever, rustiger en evenwichtiger. Voor bedrijven betekent dit minder ziekteverzuim en productiever personeel. In het WIJ boek Minfdul Zwanger Zijn krijg je handvatten aangereikt om met mindfulness aan de slag te gaan tijdens je zwangerschap. Je leert te ontspannen en te onthaasten. Door vertrouwen, overgave en je manier van denken kun jij straks beter je bevalling aan, wat er ook gebeurt. 

Mindful zijn doe je voor jezelf. Het is niet gebonden aan de periode dat je zwanger bent; je kunt er altijd mee doorgaan. Het is heerlijk om ballast uit het verleden achter je te laten en hierdoor rustiger en evenwichtiger in het leven te staan. Je kunt meer aan en hebt ook je kind(eren) meer te bieden.

‘Een kwartiertje per dag maakt al het verschil'

Juist nu: Mindful Zwanger Zijn

Het is belangrijk om angsten los te leren laten en te leren vertrouwen op je intuïtie en kracht. Zeker nu je zwanger bent in deze coronatijd. Het WIJ boek Mindful Zwanger Zijn helpt je daarbij, zodat je van deze bijzondere periode in je leven - en daarna - kan genieten. Het boek geeft je informatie, muziek, oefeningen en meditaties.

Bestel voor maar € 14,95 of bekijk de booktrailer.

Hoe werkt mindfulness?

Mindfulness is niet ingewikkeld. Het begint met aandacht voor het patroon van de dag en de mogelijkheden hierin te zien, ook al is het druk en hectisch. 

Drink regelmatig een glas water met volle aandacht. Adem hierbij een aantal keren rustig in en uit. Zo’n kleine pauze brengt de rust in jezelf. Wanneer je naar het toilet gaat, haal dan ook een paar keer diep adem met de handen op de buik. Ga in de lunchpauze even naar buiten, al is het maar vijf minuten. Weinig tijd om te eten? Doe het evengoed met aandacht. 

Het is even wennen, maar wanneer je dit doet, merk je al snel dat het geen tijd kost, maar juist energie oplevert. Als het lukt om even de tijd voor jezelf te nemen, al is het maar een kwartiertje per dag, merk je meteen verschil. Je krijgt de smaak te pakken, het wordt een way of living.