Onze zoon eet nauwelijks avondeten

"Onze zoon heeft geen gemakkelijke start gehad bij zijn geboorte. Het duurde een tijdje voordat hij doorhad dat eten niet iets afschuwelijk is. Met 2 jaar is hij normaal gaan eten. Van sommige dingen gruwelt hij nog, maar dat wordt steeds minder. Ons 'probleem' is dat hij gezellig met ons (en zijn 2 zussen) aan tafel zit, maar helemaal niet aan zijn eten komt. Bij het opscheppen is hij actief. Hij beslist zelf wat en hoeveel hij op zijn bord wil. Hier houdt het mee op.

Nadat wij hem meerdere keren aangespoord hebben om te gaan eten, pakt hij zijn vork niet. Eten na 20 minuten weghalen, maakt hem niks uit. Als wij aan het toetje gaan, begint hij wel ineens met eten, maar het blijft meestal bij 1 of 2 happen. We geven hem geen tussendoortjes en spelen niet aan tafel. Honger lijkt hij niet te hebben. Soms heeft hij bij het ontbijt en inhaalslag en eet hij 2 hele boterhammen. Hij heeft een normaal gewicht, al vragen wij ons af hoe hij dat doet. Hoe kunnen wij hem positief activeren aan tafel, want de laatste tijd wordt het eigenlijk erger r en beginnen ook wij ons geduld te verliezen, helaas."

Kindereetcoach Diana van Dijken-Bonestroo: wat vervelend dat jullie zoon zo weinig interesse toont in de avondmaaltijd. Maakt het uit wat jullie eten? Toont hij bijvoorbeeld meer interesse wanneer het iets is dat hij graag eet? Als jullie tussen de middag warm eten, reageert hij dan anders? Of als jullie ’s avonds een broodmaaltijd hebben: eet hij dan ook minder goed?

Over de honger heen

Je geeft aan dat hij geen tussendoortjes eet. Dat kan er echter ook voor zorgen dat hij juist over zijn honger heen raakt of dat hij uit trek extra veel gaat drinken. Ik zeg niet dat dit bij jullie zoon ook zo gaat, maar het is wel goed om daar eens naar te kijken. Drinkt hij veel? Vraagt hij op een tijdstip ruim voor het avondeten om iets te eten?

 Wat jullie zouden kunnen proberen om hem aan het eten te krijgen, is om hem zelf eens te vragen wat hij denkt dat er aan de hand is. Vraag hem of hij geen trek heeft, of hij het er niet lekker uit vindt zien of dat hij het niet lekker vindt ruiken. Vraag hem wat zou kunnen helpen om het makkelijker te maken. Stel hem deze vragen op een rustig moment  (bijvoorbeeld als zijn zussen er een keer niet bij zijn met het eten) en op een neutrale toon. Jullie zijn de ouders en willen hem graag helpen. Zo moet hij het ook opvatten. Niet als kritiek.

Spelelement

Wat ook kan helpen om hem positief te stimuleren, is een spelfactor aan het eten te verbinden.

- Bijvoorbeeld door rekensommetjes te maken met het aantal happen dat elk kind neemt: Als zus A 2 happen neemt, zus B 3 happen en jij 1 hap, hoeveel happen hebben jullie dan samen op?

- Door vragen te stellen over hoeveel verschillende kleuren eten er op het bord liggen.

- Door uitdagingen te bedenken: wie kan de grootste hap maken? Wie kan er zoveel mogelijk verschillende soorten eten op zijn vork krijgen? Of wie kan er het snelste zijn bord leeg krijgen?

Positieve aandacht

Het is vooral belangrijk om zo min mogelijk negatieve aandacht op zijn gedrag te richten en zo min mogelijk aandacht in het algemeen op zijn negatieve gedrag. Maak er een ontspannend moment van, waarbij het draait om genieten van het eten. Soms lukt dat door er een spelelement aan toe te voegen. Soms heeft een kind zelf een goed idee en soms is het een fase waar een kind doorheen gaat. En ja, die fase kan heel lang duren.

Stel jouw persoonlijke vraag aan de kindereetcoach