Voor ouders: 7x lekker in je vel

Voor ouders: 7x lekker in je vel

Tijd en energie vinden om dingen voor jezelf te doen, is naast de zorg en opvoeding van je kind, een van de grootste uitdagingen van het ouderschap. Terwijl me-time juist heel belangrijk is om goed in balans te blijven. Voldoende ontspanning en een gezonde levensstijl zorgen ervoor dat je lekker in je vel blijft zitten en je alle uitdagingen van het ouderschap beter aankunt. Kun je wat hulp en inspiratie gebruiken? Deze 7 lekker-in-je-vel-tips voor ouders helpen je op weg.

1. Direct stress verminderen

Hoe bijzonder en mooi het ouderschap ook is, het kan ook voor stress zorgen. Misschien huilt je kind veel of maak je je zorgen over zijn groei en ontwikkeling? Of ervaar je het werken in combinatie met zorgen voor je kind als druk en stressvol? Heel begrijpelijk, want je hebt er als ouder een heleboel taken bij gekregen. Wil je graag wat spanning kwijt? Dan kun je een aantal simpele dingen doen die direct je stress-level verlagen. Bijvoorbeeld door muziek te luisteren of even te bewegen. Dat doet namelijk iets in je hersenen, waardoor je stress vermindert. Ook ademhalingsoefeningen zijn heel effectief als je je gespannen voelt. Probeer deze simpele ademhalingsoefening eens uit: adem vier tellen in, adem vier tellen uit en herhaal dit vier keer. Je voelt je hierna een stuk rustiger. En bedenk: alles is een fase als het om kinderen gaat. Ook de pittige fases gaan weer voorbij.

Heb je last van langdurige (chronische) stressklachten? Pas goed op jezelf. Praat erover en zoek hulp. Het kan misschien nodig zijn om met een professional te praten. Je huisarts kan je doorverwijzen. Langdurige stress kan vervelende lichamelijke klachten geven. Loop er niet te lang mee door als je je lange tijd niet goed voelt.

Lees ook: Tips tegen ochtendstress

2. Gezond eten = meer energie

We weten allemaal dat gezond eten belangrijk is, maar soms schiet het erbij in of heb je gewoonweg geen energie om in de keuken te staan. Toch hoeft gezond eten helemaal niet ingewikkeld te zijn en veel tijd te kosten. Online vind je talloze simpele recepten die hartstikke gezond zijn en je binnen een handomdraai gemaakt hebt. Tip: maak regelmatig een smoothie met groente en/of fruit. Vaak vinden kinderen dat ook heel lekker. Gezonde voeding zorgt ervoor dat je meer energie hebt en een betere weerstand opbouwt tegen ziektes. En dat is met een kleintje wel zo fijn. Meer energie zorgt ook voor een positievere mindset. Kortom, neem je voedingspatroon eens onder de loep en haal wat extra vitamines in huis. Zo simpel is het!

3. Haal meer uit je slaap

Iedere ouder kent het: slaaptekort. Toch kun je veel meer uit je slaap halen dan je denkt, Ć³Ć³k als je jonge kinderen hebt. Slaapt je kind overdag? Doe een korte powernap van 20 minuten. Je voelt je daarna een stuk beter. Of kies ervoor om vaker op tijd naar bed te gaan en die Netflix-serie even te laten voor wat het is. Lees ook de slaapadviezen en gouden tips voor ouders van slaapdeskundige Stephanie Molenaar eens door. Ze vertelt je hoe slaapcyclussen werken en wat jij kunt doen om meer uit je slaap te halen.

4. Beweeg regelmatig

Kom in beweging! Door te bewegen maak je verschillende stofjes aan in je hersenen, waardoor je simpel gezegd lekkerder in je vel gaat zitten. Dus ga sporten, ook al voel je je moe of heb je misschien geen zin. Ga toch, want je zult je na afloop echt beter voelen. Heb je last van ongemakken of blessures na de bevalling? Sport dan onder begeleiding of ga baantjes trekken in een zwembad. Door te zwemmen belast je je lijf minder dan wanneer je gaat hardlopen. Ben je niet zo dol op sporten? Bewegen kan ook een avondwandeling zijn of een rondje fietsen. Het gaat erom dat je regelmatig beweegt. Dagelijks een klein rondje wandelen doet al wonderen.

5. Neem je slechte gewoontes onder de loep

Als je kind door een pittige fase gaat, dan grijpen we vaak terug op onze slechte gewoontes om te ontspannen. Denk aan snaaien, roken of het drinken van alcohol. Toch maken deze gewoontes juist dat je je uiteindelijk nog slechter gaat voelen. Neem daarom je ‘slechte’ gewoontes eens onder de loep. Wat kun je eraan doen? Vooral stoppen met roken is voor veel ouders een uitdaging. Toch is het voor je eigen gezondheid en die van je kinderen beter om te stoppen. Ook derdehands rook (de rook die in je kleren en op huid gaat zitten) is erg ongezond voor kinderen.

6. Me-time: tijd zonder kinderen

Je kinderen zijn je alles en je zou niet zonder ze willen, maar maak ook regelmatig wat tijd voor jezelf vrij. Voldoende me-time is een must om je goed te blijven voelen. Veel ouders kunnen zich schuldig voelen als ze hun kind (weer) naar de oppas brengen. Maar bedenk goed: je kind beleeft een leuke dag bij de oppas. Jij beleeft een leuke dag, omdat je wat voor jezelf gaat doen. Daar is helemaal niets mis mee. Dus bespreek met je partner dat hij thuis is blijft bij de kinderen of regel een extra dagje opvang of oppas. Dan kan jij eindelijk weer eens ongestoord winkelen, lunchen met een vriendin of naar de sauna, of een concert of theatervoorstelling bezoeken. Me-time komt niet vanzelf naar je toe, dus maak het mogelijk voor jezelf. Dat heb je verdiend. En weet: een happy mom, betekent vaak ook een happy child.

En over me-time gesproken, hoe fijn is het om samen met je partner te ontspannen zĆ³nder de kinderen. Even geen vader of moeder zijn, maar gewoon jullie twee samen op pad. Wedden dat jullie daarna zeggen: dat moeten we vaker doen! Tip: plan een aantal dates vooruit, zodat jullie steeds naar die gezamenlijke ontspanningsmomenten kunnen uitkijken. Wist je overigens dat 80% van de stellen in een relatiecrisis belandt na de geboorte van het eerste kind? Journalist Karin Broeren schreef er een interessante artikel over. Kortom, maak tijd voor elkaar.

7. Schrijf je hoofd leeg

Lukt het maar niet om je te ontspannen? Loopt je hoofd over en ben je onrustig? Pak een pen en een notitieboekje en schrijf alles op wat in je opkomt. Het hoeft geen mooi lopend verhaal te zijn. Je doet het puur voor jezelf. Schrijf bijvoorbeeld op hoe je je op dat moment voelt en hoe de dag verliep. Waar ben je die dag dankbaar voor en wat wil je graag loslaten? Door je gedachten op te schrijven creƫer je letterlijk meer ruimte in je hoofd. En dat zorgt ervoor dat je je rustiger gaat voelen.

Tip: beloon jezelf met een mooi schrijfboekje en schrijf regelmatig alles van je af. Je zult merken dat het enorm kan opluchten. En lees je eerdere schrijfsel nog eens terug. Dit bevordert je zelfkennis en geeft je inzicht in je gedachtenpatronen. Dat kan heel leerzaam zijn en je helpen om alles meer te relativeren en los te laten.

Lees ook: 4 tips om stress te verminderen op je werk