Nieuwe Zweedse richtlijn: geen schermtijd voor kinderen onder 2 jaar

Nieuwe Zweedse richtlijn: geen schermtijd voor kinderen onder 2 jaar

In Zweden zijn nieuwe richtlijnen opgesteld over schermtijd voor jonge kinderen. Voor kinderen van 2 tot 5 jaar adviseert het Zweedse agentschap voor volksgezondheid(FHM) om schermtijd te beperken tot maximaal één uur per dag. Voor kinderen van 6 tot 12 jaar is het advies om niet meer dan één tot twee uur per dag achter een scherm te zitten. Lois den Hollander, schermtijd deskundige, is het volledig eens met deze aanpak. Ze benadrukt dat schermtijd niet noodzakelijk is voor jonge kinderen en moedigt ouders aan bewust om te gaan met het gebruik van schermen.

Geschreven door De Redactie

Geen schermtijd voor jonge kinderen

De nieuwe richtlijnen om kinderen tot 2 jaar weg te houden van schermen zijn het resultaat van een discussie die vorig jaar werd gestart door Zweedse kinderartsen en hersenonderzoekers. Dit sluit aan bij de zorgen van experts zoals Lois, die benadrukt dat jonge kinderen niets missen door geen schermtijd te hebben.

Schermtijd is niet nodig, dus als je tot latere leeftijd geen schermtijd wil doen, doe dat dan vooral ook niet. Je kind mist niks als hij de eerste jaren van zijn leven geen tv kijkt. Lois den Hollander

Advies voor kinderen van 2 tot 5 jaar

Voor kinderen van 2 tot 5 jaar wordt maximaal één uur schermtijd per dag aanbevolen. “Je kan er ook voor kiezen om dat uur niet in een keer vol te maken, maar om je kind twee of drie keer 20 minuten schermtijd te geven. Dit is vaak makkelijker af te stemmen op hoelang een aflevering van een kinderserie duurt.” voegt Lois toe.

Lees ook: Een scherm de ideale afleiding voor je kind? Ik heb een goed alternatief!

Gevaren van teveel schermtijd

Te veel schermtijd kan slaap verstoren en concentratieproblemen veroorzaken. Vooral voor het slapengaan moet schermgebruik worden vermeden, benadrukt ook Lois. Ze onderstreept het belang van schermvrije tijd op peuter- en kleuterscholen, waar kinderen hun tijd beter kunnen besteden aan andere belangrijke vaardigheden. In Zweden zijn ze momenteel bezig met een verbod van schermen in kleuterklassen. Lois is blij om te zien dat de kinderartsen vinden dat schermen een taboe moeten zijn op peuter- en kleuterscholen en is het daar volledig mee eens. “Kinderen in die leeftijd zouden hun tijd moeten doorbrengen met spelen, bewegen en sociaal contact.” zegt ze. Deze vaardigheden zijn de basis voor hun verdere leven en schoolcarrière en een scherm draagt niet bij aan de ontwikkeling hiervan. Ze hoopt dat er in Nederland voorbeeld wordt genomen aan Zweden en dat schermgebruik bij peuters en kleuters sterk beperkt gaat worden.

Lees ook: Je kind achter een scherm laten eten? Liever niet

Voorbeeldfunctie van ouders

Ouders hebben een grote invloed op de schermgewoonten van hun kinderen. Lois wijst erop hoe belangrijk het is om bewust met eigen schermgebruik om te gaan. Soms ontkom je er als ouder niet aan om op je mobiel bezig te zijn in het bijzijn van je kind. Haar tip is om te benoemen wat je doet. Bijvoorbeeld: ik zoek even op hoe we moeten rijden, ik stuur even een berichtje naar oma of ik stuur een mailtje voor werk.

Ga niet multitasken door te knikken of te antwoorden terwijl je naar je mobiel kijkt. Je kind merkt direct dat de telefoon tussen het contact in staat. Als je bezig bent op je mobiel en je kind komt iets vragen, maak dan even oogcontact en zeg iets als:“Ik moet even dit mailtje afmaken. Als ik klaar ben, wil ik graag naar je luisteren.” Laat vervolgens ook zien dat je je telefoon weglegt, ga naar je kind toe en vraag wat hij wilde vertellen. Zo merkt hij dat je volledig naar hem luistert, in plaats van met verdeelde aandacht. Bovendien laat je op die manier gezond gedrag zien.

Bron: Volkskrant

Beeld: iStock.com/PeopleImages