'Ik wil heel graag van die overtollige zwangerschapskilo's af. Iemand tips?'

WIJ fan Emma: "Ik ben sinds mijn zwangerschap 20 kilo aangekomen. We zijn nu ruim een half jaar verder en ik wil heel graag van die overtollige kilo's af. Ik probeer regelmatig te sporten en gezonder te eten. Het schiet alleen echt voor geen meter op.  Ik ben daarom benieuwd hoe andere mama's dit hebben aangepakt. Wat werkte voor jullie goed? Hebben jullie wat concrete tips voor mij om weer in shape te komen? Heel erg bedankt alvast!"

We stelden deze vraag onlangs aan onze fans op Facebook. Hierbij een greep uit de reacties en tips.

An -  “Na mijn zoon ben ik aan een afvalprogramma begonnen. Dit is geen dieet, maar een levenswijze. Ik was nooit te zwaar, maar blijkbaar is het bij mij iets hormonaals, want ik kom heel veel aan nà mijn bevalling. Het is een soort koolhydraatarm dieet, maar met meer adviezen en richtlijnen. Ik had ook àlles geprobeerd, maar met dat programma ben ik in vijf maanden 23 kilo blijvend afgevallen!”

Susan – “Hier ook 20 kilo aangekomen bij beide zwangerschappen. Na de eerste hielp het dat ik destijds geen rijbewijs had en alles lopend of op de fiets moest doen en bij de tweede bleven er eerst wel kilo’s plakken (wat geen ramp was bij mij)."

Kim – “Ze zeggen 'negen maanden ontzwangeren.' Nou, bij mij was dat het dus! De eerste negen maanden na mijn bevalling, kon ik NIET afvallen. Soms een klein beetje, maar was er dan snel weer bij. Na negen maanden lukte het wel! Je hormonen kunnen je echt tegenwerken. Misschien gewoon afwachten en blijven proberen.”

Mieke – “Ik zal eerst lekker een jaar ontzwangeren en dan pas verder kijken. Hoe anderen het doen is niet belangrijk. Niemand moet na zes maand weer strak zijn. Geniet van de kleine en die kilo's komen vanzelf wel. Die kilo's kunnen er altijd wel af. Die kleine is maar een keer zo klein. Als je toch echt iets wil, dan zal ik zeggen dat een langzaam begin het beste resultaat zal zijn op langer termijn. Begin met dagelijks wandelen met de kleine. Beetje op voeding letten en absoluut geen crash dieet aangaan. Gun het gewoon de tijd. Uiteindelijk zal dit op langere termijn ook beter resultaat geven.”

Joëlla – “Ik kwam ook 20 kilo aan, veel gesport, vooral minder gesnaaid. Maar je lichaam heeft ook tijd nodig. Bij mij was het met anderhalf jaar weer in shape.”

Gaby – “Niet alleen proberen, maar consequent bezig zijn met het verbeteren van je lifestyle en eetgewoontes. Zo ben ik het afgelopen jaar achttien kilo afgevallen door écht drie keer per werk een sportprogramma te volgen en mijn eetgewoontes blijvend aan te passen, diëten werkt niet op de lange termijn. Discipline en uithoudingsvermogen.”

Sabine – “Hier leek er een maand of tien niets af te willen. Het is echt hormonaal denk ik. Na tien maanden ging het ineens heel snel en bijna zonder moeite. Ik moet nog wel een paar kilo, maar sporten heb ik er niet voor over, liever actief zijn samen met mijn dochter.”

Insaf – “Accepteren dat je lichaam nooit meer het zelfde zal zijn als voor je zwangerschap. En ga lekker verder met je leven en je nieuwe lijf. Gelukkig zijn met wie je bent. Daar leert je kind ook meer van dan altijd maar bezig zijn met je postuur en gewicht.”

Beau – “Ik ben een lifestyle programma gaan volgen. Niks alleen maar shaken, maar anders leren eten samen met een coach. Daarmee in een paar maanden tijd achttien kilo afgevallen en bijna drie kledingmaten minder.”

Brenda – “Bepaald eten beperken. Ik ben nooit van bepaald eten totaal uitsluiten, want op den duur zal je het toch weer gaan pakken. Veel bewegen! Ik ben zelf bij de eerste ruim 30 kilo aangekomen en na een half jaar was er nog vijf blijven plakken. Nu bij de tweede ben ik 25 kilo aangekomen, maar anderhalve week na haar bevalling is er alweer veertien af. Ik merk dat ik vooral erg veel vocht vast hield en nu zal bij mij ook het punt komen, dat het gaat om de extra happen die ik heb genomen, die er nog vanaf moeten. Geef het vooral ook de tijd en pin je er niet te veel op vast!”

Wil jij ook een vraag stellen aan andere ouders? Stuur je vraag naar redactie@wij.nl.