Drukkend gevoel na bevalling

Jola: "Ik ben 8 weken geleden bevallen van een gezonde dochter. Ik heb een voorspoedige bevalling gehad. Ik heb alleen veel last van een drukkend gevoel in de schaamstreek. Dit is al een paar weken zo, maar deze klachten nemen niet af. Verre afstanden lopen lukt niet goed, omdat ik dan meer last krijg van die druk. Ik heb sinds mijn zwangerschap veel last van obstipatie. Daarvoor gebruik Ik nog steeds soms Movicolon.

Ik doe bekkenbodemoefeningen en verder erg rustig aan. Toch heb ik deze klachten, soms 's ochtends gelijk al, soms ook niet. 's Avonds is het vaak erger. Heb jij een idee wat dit kan zijn?"

Teveel spanning

Bekkentherapeut Miranda Lindenhoff: Het drukkende gevoel in je bekkenbodem heeft te maken met de bevalling en de bekkenbodemspieren die tijdelijk een minder goede functie hebben. Normaliter neemt dit gevoel gaandeweg de weken af. Soms blijven deze klachten, net zoals bij jou, aan ondanks de oefeningen die je doet. Dan is het raadzaam bij een bekkenoefentherapeut/bekkenfysiotherapeut langs te gaan om te laten controleren of je de oefeningen die je doet, wel goed doet. Ook wordt gekeken of je bekkenbodem niet teveel of juist te weinig spanning bevat gedurende je dagelijks leven.

Omdat je bekkenbodem gaandeweg de dag meer vermoeid raakt, zijn deze klachten eigenlijk altijd meer aan het einde van de dag of na inspanning, zoals lopen, dingen tillen etc. Voor nu is het heel belangrijk niet langer of meer te belasten dan dat gaat, zonder dat de klachten toenemen. Dit vanwege preventie van bijvoorbeeld verzakkingen etc.

Vezellijst

Qua ontlasting vraag ik mij af of je wel voldoende drinkt op een dag en of je wel voldoende vezels binnen krijgt. Via een vezellijst, die je op internet kunt vinden, kun je kijken of je voldoende vezels binnen krijgt: minimaal 25 gram per dag. Bij last van obstipatie zelfs bijvoorkeur 30-35 gram. Ik kan je de lijst ook mailen als je mij een bericht stuurt.

Verder kan het helpen bij de toiletgang de voeten op een verhoging te zetten zodat je knieën boven de heupen uit komen. Dit maakt het ontlasten veelal makkelijker, door het nog meer kunnen ontspannen van een belangrijke spier die juist voor onze continentie zorgt. Als je meer vragen hebt, hoor ik het graag