Als het coronavirus je gezin bereikt en je in thuisisolatie zit
De scholen zijn inmiddels al een week gesloten in verband met het coronavirus en wij beginnen aan onze tweede week van thuisisolatie. Best een flinke uitdaging met drie energieke jongens!
Dit is de tweede week dat we in thuisisolatie zitten. Het begon met een leerkracht op school die een familielid met corona heeft en vervolgens kreeg mijn zoon verkoudheidsklachten. De combinatie was genoeg reden voor de huisarts om ons te adviseren thuis te blijven tot iedereen helemaal klachtenvrij is. Mijn zoon wordt niet getest, we weten dus niet zeker of dit het coronavirus is of een ’normale’ griep.
Nog nooit heb ik mijn kind letterlijk zien happen naar lucht
Naarmate de week verstreek werden zijn klachten erger. Hoge koorts, flink hoesten en benauwdheid. Nog nooit eerder heb ik mijn kind letterlijk zien happen naar lucht. Ik zag de paniek in zijn ogen terwijl hij probeert te zeggen āmama, ik … krijg … geen … ademā. Ik zag meteen dat hij begon te hyperventileren, dus mijn eerste doel was om hem rustig te krijgen. Toen hij kalmeerde kreeg hij weer iets meer lucht al bleef hij zich benauwd voelen. Nog een paar keer heeft hij zo’n aanval gehad, maar inmiddels is zijn koorts weer gezakt en heeft hij alleen nog een lichte hoest.
Ook onze tweede zoon krijgt klachten
Drie dagen later begon onze tweede zoon met precies dezelfde klachten. Hoesten, hoge koorts en precies dezelfde benauwdheid. Midden in de nacht hoor ik hem rochelen en zoeken naar lucht, terwijl hij in paniek naar me toe komt. Onder normale omstandigheden zouden we allang naar de huisartsenpost in het ziekenhuis gegaan zijn, maar die willen juist niet dat je langskomt met zulke klachten om het risico op een coronabesmetting te beperken. Pas als hij echt geen lucht meer zou krijgen, dan moeten we bellen en wordt hij opgehaald. Gelukkig is dit niet nodig en kalmeert hij redelijk snel weer. De klachten zijn erg intens, maar lijken ook vrij kort te duren. Na drie dagen zijn ze over het ergste heen en wat blijft is een lichte hoest.
Het beste ervan maken
Om te zorgen dat de muren niet op ons afkomen nu we niet buitenshuis mogen komen, is het belangrijk om een duidelijke structuur te volgen. Jonah maakt ’s ochtends zijn huiswerk voor school, daarna spelen de jongens even buiten in de achtertuin. Na de lunch kijken ze een filmpje en de middag gebruiken we om creatief bezig te zijn.
Kaarten knutselen voor oude mensen, muziek maken, samen verhaaltjes verzinnen of gewoon lekker spelen. School heeft een bingokaart gemaakt met activiteiten erop die ze in huis kunnen uitvoeren en elke dag krijgen we video’s van de leerkrachten doorgestuurd. We maken er het beste van. Sterkte allemaal. Onderschat het niet!