Zó organiseer jij de leukste babyshower

Zó organiseer jij de leukste babyshower

Is je zus, nichtje of goede vriendin in blijde verwachting? Tijd om een babyshower te organiseren! Omdat je een babyshower niet in twee tellen geregeld hebt, heb ik wat ideeën en tips voor je verzameld om de leukste babyshower te organiseren.

Geschreven door Nadia

Check of er al een babyshower georganiseerd wordt

Super leuk dat jij een babyshower wilt organiseren, maar misschien ben je niet de enige met dit plan. Informeer bij de partner of moeder van de zwangere of er al een babyshower georganiseerd wordt. Zonde als jij moeite doet maar iemand anders ook al druk is met de voorbereidingen. Misschien kan je samen verder organiseren?

Wie nodig je uit?

Iedereen die belangrijk is voor de zwangere nodig je uit. Logisch, maar wie zijn er allemaal belangrijk? Traditioneel gezien is een babyshower alleen voor vrouwen, maar als jullie het anders willen doen ben je daar vrij in. Of laat de mannen hun eigen feestje organiseren; The Dadchelor. Vaak worden de aanstaande oma’s uitgenodigd, samen met zussen, nichtjes en beste vriendinnen. Als de oma van de zwangere dame nog leeft is die ook welkom. Er zijn ook nog een paar anderen waar je aan kan denken zoals eventuele collega’s of sportmaatjes. Bedenk wel dat niet iedereen een even goede band heeft met (schoon)moeder of zussen, dus leef je altijd in of de persoon in kwestie welkom zou zijn. Bedenk wie er bij verjaardagen of feestjes ook altijd van de partij zijn en je kunt altijd de mening van de partner nog vragen bij twijfels.

Hoe nodig je iedereen uit?

Tegenwoordig is het super snel geregeld als je een WhatsApp groep aanmaakt, alleen moet je dan wel alle telefoonnummers hebben. Meestal heb je er al wel een paar, maar je kunt altijd kijken of je een momentje de telefoon van de dame in kwestie kunt stelen om in haar contactenlijst te spieken. Anders zou haar moeder of partner dit misschien kunnen doen. Ook kun je via via aan mensen hun telefoonnummer komen, haar moeder heeft vast het nummer van de nichtjes, zusjes en oma! Lukt dat allemaal niet? Zoek de personen dan op via hun social media en stuur ze daar een berichtje. Ze zeggen niet voor niets dat er meerdere wegen naar Rome leiden, net als naar telefoonnummers.

Datum prikken

En dan meteen het moeilijkste; wanneer is de babyshower? Meestal tussen de 25 en 32 weken zwangerschap. Het meest belangrijk is dat het op een dag is dat de zwangere beschikbaar is, overleg dit met haar partner of moeder. Die kunnen er dan voor zorgen dat zij niets anders heeft die dag. Haar moeder kan bijvoorbeeld afspreken om die dag te gaan lunchen en winkelen, dan ben je er zeker van dat er geen andere belangrijke afspraken gepland worden die dag. En dan kom ik weer terug bij de WhatsApp groep, je kunt namelijk meteen in de intro zeggen ‘We houden de babyshower op 4 juli’ en wie kan die kan, en wie niet kan, die kan niet.

Je kunt ook samen een datum zoeken, waarop de meeste mensen aanwezig kunnen zijn . Je hebt hier verschillende sites of apps voor of gebruik de optie ‘Polls’ in WhatsApp en laat iedereen data aanklikken die zij kunnen. Ik vind het zelf het handigst om meteen een datum te noemen, anders krijg je gedoe als de ene vriendin wel op 4 juli kan en een andere vriendin niet en op 5 juli is het weer andersom. Dan moet jij gaan kiezen welke vriendin er wel of niet bij kan zijn en dat is vervelend. Ik wil in ieder geval niet in die positie zitten, haha.

Locatie

Oké, we hebben de gasten én we hebben een datum. De wie en wanneer kunnen we afstrepen, maar nu nog de waar? Kies een locatie die past bij de aanstaande moeder - een leuke plek waar ze zich helemaal thuis voelt. Een gezellige tuin of een prachtig versierd huis kunnen ideale locaties zijn om een babyshower te organiseren, maar een picknick in het bos of aan het strand is ook heel leuk. Voor een grotere groep vriendinnen en familie is het boeken van een babyshower in een restaurant of lunchroom een uitstekende optie, genoeg ruimte voor iedereen en niemand hoeft zich druk te maken over hapjes en drankjes.

Baby shower

Wat neemt iedereen mee?

Als je een babyshower in een horecalocatie organiseert hoeft niemand hapjes en drankjes mee te nemen, maar bij iemand thuis is het wel handig om de taken te verdelen. Wie neemt hapjes en drankjes mee, wie komt het huis versieren en neemt iedereen een eigen cadeau mee of doen jullie een groter groepscadeau? Bij de meeste babyshowers waar ik bij was namen we allemaal zelf een gerechtje mee, als iedereen één ding maakt kost het niemand heel veel tijd en dat is tegenwoordig ook fijn in onze drukke levens. Als je nog spellen organiseert waar de gasten iets voor moeten meenemen zoals hun eigen babyfoto moet je dit ook op tijd laten weten. De ene heeft haar babyfoto in een klik tevoorschijn, de ander moet de zolder bij haar ouders op en zoeken in oude dozen.

TIP! Check hier 9 leuke babyshower hapjes om zelf te maken.

Babyshower spelletjes

Afhankelijk van de aanstaande mama kun je activiteiten organiseren tijdens de babyshower. Ik zocht wat leuke ideeën voor je op:

  • Babyfoto’s raden; hang ze genummerd op een bord en raden maar!
  • Rompertjes versieren
  • Mijlpaalkaarten maken
  • Babyflessenrace: Vul babyflessen met een drankje naar keuze en zie wie het snelst de fles leeg drinkt
  • Babyhapjes proeven; welke smaakje hoort bij welk potje?
  • Invullen van een voorspellingsboekje
  • Foto’s maken met de stralende zwangere
  • Wie ben ik?: Een kaartje op je hoofd met een babyitem, je mag vragen stellen waar anderen alleen ja en nee op mogen antwoorden. Wie weet het snelst wat zij is?
  • Babybingo

Kijk bij het kiezen van de activiteiten naar wat de mama in spé leuk zou vinden en kies niet teveel spelletjes, een babyshower kan namelijk best vermoeiend zijn. En er moeten naast de activiteiten ook nog cadeautjes uitgepakt worden en lekker gegeten en gedronken worden.

Een babyshower is een mooie manier om een zwangere te verrassen en in het middelpunt te zetten. Hopelijk hebben deze tips en ideeën je geïnspireerd om een onvergetelijke babyshower te organiseren! Of je nu kiest voor wel of geen spelletjes of thuis of buitenshuis; het belangrijkste is dat je de aanstaande moeder in het zonnetje zet en samen met haar dierbaren een leuke tijd hebt.

Beeld: iStock.com/PeopleImages, AzmanJaka