Extra power nodig? 5 gouden tips voor mama’s (to be)

Extra power nodig? 5 gouden tips voor mama’s (to be)
Geschreven door Roos

Stel, je bent de eerste maanden van je zwangerschap ontzettend misselijk en beroerd. En plots vanaf week 20 verdwijnt die misselijkheid. Een nieuwe fase openbaart zich. Je voelt je fitter, energieker en denkt: wat een verademing! Wat zou jij doen? Ik zal je uitleggen wat ik deed. Ik ging als zwangere maximaal profiteren van deze ‘fitte fase’. Ik maakte veel overuren op mijn werk en kreeg thuis last van opruimwoede. Uitrusten? Ach, dat kwam straks wel.

Samen met SPA

Was dit achteraf gezien handig? Nee. Het vele werken zorgde voor meer stress en het constant bezig zijn, kostte veel energie. Toch bleef ik deze overactieve houding stug volhouden. Waarom? Ik heb geen flauw idee. Misschien omdat ik nooit anders gedaan had? 

Het belang van zelfliefde

Mijn bevalling begon twee weken eerder dan verwacht en verliep helaas niet erg vlot. Nét voor mijn geplande inleiding beviel ik met veel moeite van een wolk van een jongen. Ik was heel opgelucht, blij en trots op ons gezonde ventje. Maar ook totaal gesloopt, want wat was dit intens allemaal. Mijn kraamverzorgende was fantastisch. Zij deed mij inzien dat ik veel rustiger aan moest doen, meer mocht loslaten. “Kijk nou hoe mooi hij is, dat heb jij gemaakt”, riep ze dan wijzend naar ons kind. “Zorg goed voor jezelf, want je baby heeft je hard nodig. Luister naar je lijf.” Het waren precies de woorden die ik nodig had. De kraamtranen vloeide rijkelijk.

Kennelijk was de geboorte van mijn zoontje nodig om de liefde voor mezelf weer te kunnen voelen. Mijn lichaam had zojuist een topprestatie geleverd en ik had er helemaal niet (bewust) goed voor gezorgd. En daar zat ik dan. Oververmoeid aan de keukentafel en onwennig te knikken als de kraamzorg mij weer terecht naar bed stuurde voor een dutje midden op de dag. 

5 heilige bijtankmomentjes

Inmiddels ben ik zwanger van de tweede en zoals je misschien wel voelt aankomen, gooi ik het over een andere boeg. Ik heb mijn lesje geleerd. Het mag soms een tandje minder en nee is ook een antwoord. Ik ben mijn lichaam meer gaan eren, bewuster gaan leven en ik raad alle mama’s (to be) aan dit ook te doen. Je zult je krachtiger voelen en daardoor meer in je kracht kunnen staan.

Maar … mooie woorden maken nog geen daden. Kun jij wat extra power gebruiken, maar weet je niet zo goed waar je moet beginnen? Laat me je helpen. Probeer de 5 dingen van hieronder eens regelmatig toe te passen in je leven. Maak ze heilig. Uit liefde voor jezelf. Zie ze als bijtankmomentjes. Wees je bewust van het feit dat je innerlijke accu regelmatig opgeladen moet worden. Juist als je zwanger of (net) mama bent.

1. Beweeg regelmatig

Wekelijks sporten zit er qua energie en tijd niet altijd in. Dat snap ik helemaal. Maar regelmatig een klein rondje wandelen dat moet toch lukken. En wist je dat wie regelmatig beweegt tijdens haar zwangerschap de kans vergroot op een vlotte bevalling en een sneller herstel na afloop. There you go! Ook na je bevalling is bewegen gezond. Het vermindert stress en die me-time maakt dat je uitdagingen van het moederschap beter aankunt. Geloof me, doen!

2. Drink voldoende

Expres zet ik dit puntje boven gezond eten, want voldoende drinken is ontzettend belangrijk voor je lichaam. En wordt vaak toch onderschat (of snel vergeten). Of je nu zwanger bent, borstvoeding geeft en/of een hardwerkende moeder bent: drink echt voldoende, zo’n 1,5 tot 2 liter per dag. Als je borstvoeding geeft zelfs iets meer. Vocht geeft je lichaam kracht en water drinken is het meest gezond. Het is de meest pure vorm om je hardwerkende lichaam in topconditie te houden. Ik drink het liefst puur natuur, zoals SPA® Reine (mineraalwater van de zuiverste samenstelling). Voordeel van dit pure water is dat het zoutarm is, wat tijdens je zwangerschap goed is tegen gezwollen enkels. Ook is het mineraalarm, waardoor je het de hele dag kunt drinken.

Tip! Vergeet je voldoende te drinken? Ik herinnerde mezelf hieraan door op verschillende plekken flesjes SPA® Reine neer te zetten. Ik kwam die blauwe flesjes op gegeven moment overal tegen. In mijn tas, op mijn bureau, in de koelkast of in mijn auto. Het werkte! Water zien, is namelijk water drinken. Ook fijn: SPA-water is verkrijgbaar in verschillende formaten flesjes, handig voor onderweg!

 2. Eet gezond 

Een open deur, want we weten allemaal dat gezond eten goed is. Maar vraag jezelf regelmatig af, hoe gezond eet ik echt op dit moment? Ook de meest simpele maaltijden hoeven niet ongezond te zijn. Maak het jezelf gemakkelijk, zorg bijvoorbeeld dat je fruitmand altijd gevuld is. Voeg groenten toe aan je lunch, zoals tomaat, sla of avocado. Prima te combineren met van alles en nog wat. Zo krijg jij gemakkelijk extra vitamines binnen.  

3. Pak je rust

Doen: rust pakken. Met een kind op komst (of in je leven) kan dit een grote uitdaging zijn. Alhoewel, is dat echt zo? Doe overdag een korte powernap, ga slapen als je kleintje slaapt. Stap ’s avonds een uurtje eerder in je bed of neem vrij als je oppas hebt. Rust is ontzettend belangrijk voor je welzijn. Vraag jezelf regelmatig af: hoe voel ik mij vandaag? Wat heb ik nodig? En probeer dat dan voor jezelf te regelen. 

4. Ga stress te lijf

Het is zo verleidelijk om een tandje bij te zetten op je werk als het druk is. Maar pas op. Hard en veel werken zorgen automatisch voor spanningen en stress. Stress slurpt energie, terwijl je die energie juist zo hard nodig hebt. Jouw stresslevel heeft daarbij invloed op je (ongeboren) kind. Wees je daar bewust van. Voel je je gespannen? Ga ontspannen. Neem een warm bad, pak een boek, luister muziek, mediteer of maak een wandeling. Wat je hierna voelt, is een wereld van verschil.

5. Wees niet te streng voor jezelf 

Moederschap is topsport en hetzelfde geldt voor zwanger zijn. Jouw lichaam werkt keihard om een topprestatie te leveren. Sta er bewust bij stil dat je lijf kracht nodig heeft. Wees daarin niet te streng voor jezelf. Het gaat om het vinden van de juiste balans. Ik hanteer het volgende model om te beoordelen of datgene je wilt doen ook écht belangrijk is op dat moment. Lees onderstaande zinnen eens hardop op en leg de nadruk op het woord dat dikgedrukt staat. Neem daarbij in gedachte wat je op dat moment wilde gaan doen.

  • MOET ik dit nu doen?
  • Moet IK dit nu doen?
  • Moet ik DIT nu doen?
  • Moet ik dit NU doen?
  • Moet ik dit nu DOEN?

Interessant hè? Kortom, gebruik dit model de komende periode eens. Je zult versteld staan wat voor inzichten het geeft. En weet: je doet het goed, omdat je het met (zelf)liefde doet.