5 tips om deze lockdown meer ontspannen door te komen

5 tips om deze lockdown meer ontspannen door te komen

Misschien heb je eerst vakantie of heb je van alles geregeld om je werk en het moederschap te combineren. Of misschien ging je net weer starten met werken en kom je nu alsnog thuis te zitten met je baby. In ieder geval staan we weer voor een enorme uitdaging in deze nieuwe lockdown. WIJ deelt samen met Mom Inc vijf tips om het zo goed mogelijk door te komen.

1. Met stip op 1 : haal per direct je lat om laag

Maak het tot je hoogste prioriteit dat je met alles terugschakelt. Met het plaatje van de perfecte kerst, met je verwachtingen in je werk, met je vakantieplannen. Dit is een uitzonderlijke situatie en vraagt om uitzonderlijk veel begrip voor jezelf. De emoties, de stress en het collectieve ongenoegen voelen we allemaal. Het roept van alles op en dat kost onwijs veel energie. Gun jezelf dus ook ruimte om moe te zijn en om minder aan te kunnen. We kunnen onszelf nog steeds niet opsplitsen, dus verwacht dat dan ook niet van jezelf!

2. Maak een plan met je partner

Wij krijgen veel signalen dat voornamelijk moeders de gaten dichten. En ook nu weer het voelen om de boel te regelen. Maar ga eens met je partner om tafel en ga er niet vanuit dat jij het moet oplossen. Verdeel samen de verantwoordelijkheid.

3. Bedenk wat haalbaar is

Bekijk samen met je partner wat haalbaar is en communiceer dit met je werkgever. Als jij helder en duidelijk zegt wat je nodig hebt, dan zal je werkgever hier eerder rekening mee houden. Het belangrijkste moet ten alle tijden zijn dat jij gezond blijft. Dat is jouw primaire verantwoordelijkheid.

4.Organiseer hulp waar mogelijk

Wij merken dat de angst die er in de eerste lockdown was om opa en oma in te zetten nu niet meer zo sterk is. Herken je dat?! Probeer dan zoveel mogelijk hulp te vragen. Maak samen een plan. Schakel eventueel vrienden in en deel dagen.

5. Zorg voor ontspanning

We kunnen niet naar de sportschool, sauna of yoga, dus organiseer het anders. Wacht niet op metime maar zoek ontspanning in alles wat je doet. Ga naar buiten voor je belletje, douche extra lang en maak als je met de kinderen bent lekker een wandeling. Wees niet te streng wat betreft beeldschermtijd en check regelmatig bij jezelf of je aan het overleven ben of meer mag ademen.