10 tips om fit te worden na de bevalling

10 tips om fit te worden na de bevalling
Geschreven door Sjifra 

Moe, moe, moe. Dik, dik, dik.  Dat was het enige wat ik voelde een jaar na mijn tweede zwangerschap. Op een dag besloot ik dat het roer om moest. Ik wilde me weer fit voelen en afvallen. En dat is gelukt! En dat lukt jou ook, als je het volgende doet.

1. Wacht niet te lang

Een ‘Doutzen Kroesje’ of Sylvie Meisje’ (lees: na vier weken weer strak in bikini) hoeft niet. Maar een jaar lang op de bank wachten tot je conditie verbetert is het andere uiterste. By the way: het helpt niet.

2. Tackel de excuses

Ik had écht goede redenen om niet te sporten, vond ik zelf: Ik was écht te moe. Na het werk zou het écht niet meer lukken. Het was écht te laat voordat ik van huis kon. Mijn conditie was écht te slecht om me bij wat voor groepje dan ook aan te sluiten. Nu achteraf moet ik, schoorvoetend, toegeven; smoesjes, smoesjes, smoesjes.

3. Zoek (sport)begeleiding wanneer nodig

Ja, een open deur. Maar niet voor niets. Als je iets wil veranderen, gaat dat niet vanzelf (zie punt 1). Ik zat in de cirkel ‘te moe om iets te doen-niets doen-nog moeier’. Om daaruit te komen ben ik bij een fysiotherapeut onder begeleiding gaan sporten.

4. Zorg voor een ritme

Sport elke week, op dezelfde dag, op hetzelfde tijdstip. Maak een afspraak met een (personal) trainer/begeleider en je kan er niet meer onderuit.

5. Daag je zelf uit; doe een challenge

Download een 30-day-ab-challenge-app. Vraag vriendinnen dit ook te doen. Maak een groeps-app (controle helpt!). Op naar de 200 crunches en een six-pack!

6. Stop met (toegevoegde) suikers

‘Nee hoor, ik heb geen suikerverslaving. Ik hou gewoon van lekker dingen.’ Totdat ik stopte met elke dag chocola, koek of chips (ja, zo erg was het!). Ik snapte opeens wat ‘afkicken’ en ‘craving’ in hield. Ik kon maar aan één ding denken. Maar het ging over. Na een week had ik er al veel minder behoefte aan. En nu? Ik gun mezelf op zaterdag één of twee stukjes chocola. En dat kan ik. Echt waar!

7. Houd een eetdagboek bij

Krijg inzicht in je eetpatroon. Download een app en zie hoeveel calorieën je eet, hoeveelheid (verzadigd) vet, koolhydraten, vezels en zout. Zeer confronterend! Je past je dieet onmiddellijk aan.

8. Geen crashdieet!

Genoeg mensen om me heen die ‘zakjes-diëten’ doen. 20 kilo afvallen. Jaloers! Jaloers! Maar na een half jaar 25 kilo zwaarder zijn. Hi, hi (stiekem). Ik doe het langzaam, maar het blijft er wel af.

9. Ga naar een diëtist

Ik doe-het-zelf maar wat. Mocht je bovenstaande tips van een leek niet vertrouwen, zoek dan hulp van een professional

10. Hou vol! Zet door! Geef niet op!

Als het mij lukt, als a-sportieveling, kampioen excuses verzinnen, zonder conditie en met een suikerverslaving, dan kan jij het ook! Succes gegarandeerd.

Lees ook: Pittige fase mama? 10x een steuntje in de rug