Bekkenpijn

Bekkenpijn

Veel vrouwen hebben na de bevalling last van bekkenpijn; pijn rond het schaambeen die vaak samengaat met een instabiel gevoel in het bekken. Dit kan al tijdens de zwangerschap ontstaan zijn of pas tijdens de bevalling. Bekkenpijn na de geboorte is een gevolg van de druk die tijdens de bevalling op het bekken stond, bijvoorbeeld bij een lange persduur en een vacuüm- of tangverlossing.

Blijf de eerste dagen na de bevalling zoveel mogelijk in bed. Door op je zij te gaan liggen, breng je je bekken in een stabiele positie en krijgen je botten rust. Als je een kussen tussen je benen stopt, liggen je benen evenwijdig en wordt je bekken zo min mogelijk belast. Luister goed naar je lichaam en bouw het rustig op. Neem de tijd om te herstellen, klachten van bekkenpijn zijn meestal niet zomaar voorbij.

Tips om pijn te voorkomen

  • Traplopen geeft een flinke druk op je bekken. Doe dit zo min mogelijk.
  • Doe je baby zo min mogelijk zelf in bad. Deze houding is erg slecht als je last hebt van je bekken. Laat je partner of de kraamverzorgende je kind badderen. Als je hulp hebt, kun je samen douchen met je kind. Laat hem door iemand anders afdrogen.
  • Ga op bed zitten en leg je baby naast je als je hem moet verschonen. Bij de commode staan vormt een grote belasting voor je bekken.

Bij aanhoudende klachten kan een verwijzing naar een bekkenfysiotherapeut zinvol zijn.