Bang voor de bevalling?

Bang voor de bevalling?

Zodra je zwanger bent weet je dat het uiteindelijk moet gebeuren: de bevalling. Het is normaal om daar een beetje tegenop te zien of zelfs bang voor te zijn. Bij je eerste zwangerschap komt dit voort uit angst voor het onbekende. Je bent nog nooit eerder bevallen en weet niet precies wat je kunt verwachten. Bij een tweede of derde zwangerschap kun je bijvoorbeeld angstig zijn door een minder prettig verlopen eerste zwangerschap. Door jezelf goed voor te bereiden op de bevalling kun je een groot deel van je angst wegnemen.

Bang voor de pijn

Je kunt er het beste maar vanuit gaan dat je bevalling pijnlijk is. Dit is zowel bij een vaginale bevalling als een keizersnee het geval. Een eerste bevalling duurt vaak het langst, waardoor vrouwen deze vaak als pijnlijker ervaren dan een daaropvolgende bevalling. Bovendien weet je bij een tweede of derde bevalling al wat je te wachten staat, wat enorm scheelt in je verwachtingspatroon. Als je opziet tegen de pijn, bespreek dan eens de mogelijkheden voor pijnbestrijding met je verloskundige. Misschien kom je er tijdens zo’n gesprek wel achter dat je het liefst in het ziekenhuis bevalt met alle medicatie bij de hand.

Extreem angstig

Ben je zo bang voor de bevalling dat je er ’s nachts wakker van ligt of op een andere manier aan jezelf merkt dat het je teveel bezighoudt? Ga dan op zoek naar manieren om je angst onder controle te krijgen. De eerste stap is je angsten bespreekbaar maken met je verloskundige. Zij kan met je meedenken en een logische vervolgstap voor je maken. Vaak is het heel zinvol om te beseffen dat er tijdens een bevalling belangrijke dingen gebeuren in je lichaam, die ervoor zorgen dat je baby geboren kan worden. Jouw pijn heeft dus een functie.

Misschien is een zwangerschapscursus Hypnobirthing wel wat voor jou. Bij Hypnobirthing leer je stil te staan bij het lichamelijke proces, waardoor je uit kunt kijken naar een kalme en ontspannen bevalling. Ook kan het boek Mindful Zwanger Zijn helpen je gedachten te verzetten. Nog steeds angstig? Zoek dan contact met een professional die jou kan helpen om van je angsten af te komen.

Tips bij angst voor de bevalling

  • Praat over je angst voor de bevalling
    Door je angsten bespreekbaar te maken kun je veel eenvoudiger op zoek gaan naar een oplossing. Daarnaast helpt het om je hart te luchten. Praat met je partner of vriendinnen die zwanger of al bevallen zijn. Zo weet je dat je niet de enige bent met angstige gevoelens, maar ook dat bevallen niet onoverkomelijk is.
     
  • Bereid je goed voor op je bevalling
    Als je goed weet wat je te wachten staat, groeit je vertrouwen in je eigen kunnen. Je weet dat de pijn een functie heeft en kunt makkelijker omgaan met onverwachte situaties. Volg een zwangerschapscursus zodat je weet hoe een gemiddelde bevalling eruit ziet. Lees artikelen of een boek en test je kennis.
     
  • Maak een geboorteplan
    Een geboorteplan is een overzicht van jouw wensen tijdens je bevalling. Dit plan kan je helpen om jezelf meer zekerheid en gevoel van controle te geven. Daarnaast is het een handig hulpmiddel voor je verloskundige of gynaecoloog, als er beslissingen genomen moeten worden terwijl je misschien niet helemaal helder bent door de weeën.

Heb je nog vragen over je angst voor de bevalling? Stel ze aan psychotherapeut Natatchia Seute van het WIJ Deskundigenpanel.