Gezond slapen

Gezond slapen baby

Je baby gedijt op goede nachtrust. Hij heeft het nodig om alle indrukken van de dag te verwerken. Bovendien groeit je kleine letterlijk in zijn slaap. Met een bedritueel, vol buikje en een schone luier is je kind klaar om naar bed te gaan en lekker te kunnen slapen. Maar dat lukt niet altijd. En ook als hij wél veel slaapt, kan hij nog steeds moe zijn 's ochtends. De oorzaak kan liggen in de luchtkwaliteit van zijn kamertje.

Temperatuur

De temperatuur is allereerst van belang. Voor je baby ligt deze op een constante 18°C, 's zomers en 's winters. Dat is een stuk koeler dan de meeste ouders denken. Voel ook altijd onder de kleertjes of je kind het niet te warm of te koud heeft, vooral als het heel warm weer is of het juist vriest buiten.

Ventilatie is niet voldoende

De temperatuur constant houden, is niet genoeg voor een veilige en gezonde slaap. Er is ook frisse lucht nodig. Je kleine ligt immers de hele nacht in één ruimte. Het raam of ventilatieroosters openzetten is niet altijd voldoende. Of er komt vervuilde lucht de kamer binnen. Denk aan fijnstof en kooldioxine van buiten of huisstofmijt, pollen en allergenen door huisdieren binnenshuis. Of de lucht is te droog in de kamer. Ongezonde lucht kan leiden tot irritatie van luchtwegen, hoofdpijn en benauwdheid. Dit draagt niet bij aan een gezonde nachtrust van je baby.

Luchtbevochtiger

Sommige luchtbevochtigers kunnen een aangenamere omgeving creëren. Je kunt het apparaat in alle vertrekken gebruiken. Het is belangrijk om te kiezen voor een luchtbevochtiger die hygiënisch vernevelt. Hiermee verbetert  de luchtkwaliteit aanzienlijk. Hierdoor behoud je het juiste vochtgehalte in de winter en in de zomer zorg je juist voor een goede luchtdoorstroming.