Baby goed laten slapen ’s nachts? Zo leg je een goede basis bij je newborn

Baby goed laten slapen ’s nachts? Zo leg je een goede basis bij je newborn

Bij een pasgeboren baby horen nu eenmaal gebroken nachten, al is het alleen maar omdat hij nog geen verschil kent tussen dag en nacht. Toch kun je door in de eerste weken goed op een aantal zaken te letten, je newborn redelijk rap naar goede nachten krijgen. 

Het gaat erom dat je een soort gebruiksaanwijzing ontdekt bij je baby. Hiermee kun je een prachtige basis leggen om nu en straks alles uit de slaap te halen.

Gebruiksaanwijzing voor slaap bij pasgeboren baby’s

Slaap werkt op iedere leeftijd anders, een ongeboren baby slaapt daarom anders dan een pasgeboren baby die weer anders slaapt dan een ukje van vier maanden oud. Op het slaapritme van je baby kun je inspelen. 

  • Pasgeboren baby’s hebben een omgekeerd dag- en nachtritme. 
  • Pasgeboren baby’s hebben nog geen 24-uursklok.
  • Pasgeboren baby’s slapen af en aan op pure slaapdrang.

Dat maakt dat kleintjes van 0-3 maanden oud ‘slapen als een baby’. Dat klinkt fijner dan het is, want ze slapen dus af en aan gedurende alle 24 uren van de dag. Omdat dit verandert, neem je echter minder fijne slaapgewoonten mee en gaat dit bijten zodra je baby een upgrade in zijn slaapsysteem krijgt. Dat wil je voorkomen door in te spelen op zijn slaap. Lees hieronder hoe je dat aanpakt.

Dag en nachtritme

De eerste zes weken wil je het dag- en nachtritme goed krijgen. Dat doe je door:

  • De slaapplek niet donker te maken overdag, laat het licht zijn werk doen voor het ritme in ontwikkeling;
  • Daarom ook lekker te wandelen, als het kan iedere ochtend;
  • Je baby geen gat in de dag te laten slapen, hoe relaxt dit ook is: Het brengt je wakkere nachten. Maak je pasgeboren baby in ieder geval wakker als hij langer dan drie uren slaapt. De voeding moet immers ook nog soepel gaan verlopen! 

Omgaan met wakkertijd en slaapdrang

Als je baby slaapdrang heeft, wil je dat hij op de piek van die drang gaat slapen. Bij een pasgeboren baby bereik je deze piek al als hij 45 minuten wakker is. Als je baby 3-6 weken oud is verschuift de maximale wakkertijd naar 60 minuten en vanaf zes weken naar 75 minuten. Vooral in de eerste weken is die wakkertijd zo voorbij. Na een voeding en een schone luier is de tijd al om en leg je je baby neer voor een slaapje. 

Je baby weg leggen voor een slaapje, waarom is dat zo belangrijk? Als je baby altijd na een voeding of op je schoot gaat slapen, dan wil hij op gegeven moment ook op deze manieren in slaap vallen in de nacht. Juist de ‘verkeerde’ gewoonten brengen veel slaapproblemen bij kleintjes vanaf drie maanden oud en dat kun je dus voorkomen. Natuurlijk is een keer op schoot in slaap vallen geen probleem, een zwaluw maakt nog geen zomer, maar probeer na de kraamtijd meteen goede slaapgewoonten te aan te leren.

Lees ook: vermoeidheidsignalen bij je baby herkennen

Slaperig wegleggen is goed

Je baby slaperig wegleggen maakt dat je kleintje slaperig genoeg is om te gaan slapen, maar wakker genoeg is om te beseffen waar hij ligt. Zo ontstaat het veilige gevoel, maar ook een goede slaapgewoonte. Hoewel hele jonge baby’s vaak nog overal en nergens kunnen slapen en zich ook slapend laten wegleggen, keert het tij rond de leeftijd van drie maanden en zit je op de blaren als je kind steeds op je heeft geslapen en daaraan gewend is geraakt.

Niets afdwingen en meegaan op het ritme van je baby

Niet doen: je baby laten huilen of geforceerd in zijn eigen bedje laten slapen, verwachten dat je jonge baby al voorspelbare slaapjes doet of dat je de avond weer voor jezelf hebt. Het heeft geen zin om dit te verwachten en het brengt je alleen maar frustratie, waardoor je baby ook weer moeilijker gaat slapen. 

De allerkleinsten slapen af en aan tot ze een iets langere ruk gaan maken in de avond of nacht. Ga mee in het ritme, door zelf ook vroeg naar bed te gaan, samen te werken met je partner, de dag op tijd te starten en goed op die rust en regelmaat te letten. Als je er ontspannen in staat, mee gaat op het ritme van je baby, lekker wandelt in de ochtend en je bewust bent van de valkuilen, dan pak je niet alleen je eigen rust, je zaait ook om straks te oogsten. Let maar op!

Een pasgeboren baby en slapen: wat kun je verwachten? 

De eerste weken slaapt een baby 16 tot 20 uren af en aan. Hiervan mogen 10 uren in de nacht zitten. Overdag is je baby 45 minuten wakker en juist door je goed aan de wakkertijd te houden, voorkom je dat je kleintje teveel uren op de dag maakt. Door goed op te letten, zal je nacht beter zijn dan wanneer je dit niet doet.

3-6 weken

Tussen de drie en zes weken ga je iets van structuur in de dagslaap zien, doordat je baby net wat langer wakker kan zijn: 60 minuten. Laat je niet verleiden hem langer wakker te houden, ook als hij niet slaperig lijkt. Juist met ritme geef je rust en krijg je dus ook rust. 

Vanaf 7 weken

Vanaf 7 weken is er een 24-uursritme, maar dit kun je nog instellen. Slapen kan wat rommeliger worden, omdat je baby nu een wat ‘echter’ slaapsysteem krijgt. Let goed op het ritme, zo krijgt je baby voldoende slaap, de juiste spreiding van slaap dat bijdraagt aan een rustige nacht. Vanaf nu kun je het kamertje donker maken bij een slaapje. 

Vanaf 3 maanden

Zo rond de drie maanden gaat je baby een tikje minder slapen overdag en wil je 4 tot 6 slaapjes gaan zien. De wakkertijd schuift op naar 90 minuten. Zijn de slaapjes langer, dan krijg je dus minder slaapjes. Zijn de slaapjes korter, krijg je er meer. Zo is er altijd voldoende slaap. De nacht is een spiegel van de dag. Houd je overdag goed aan het ritme, dan stel je hiermee de nacht zo goed als veilig. 

Conclusie: ritme brengt rust

De slaap die iedere ouder wenst (voorspelbaar en met goede nachten) komt vaak later en gebeurt niet zomaar. Juist door die eerste maanden je baby te laten slapen in een ritme, creëer je fijne gewoonten en associaties. Hierdoor heb je een grote kans dat je de gewenste slaap krijgt als je baby uit het vierde trimester komt. Slapen kun je in die zin leren, want slapen is een gewoonte.

Stephanie Molenaar is als slaapdeskundige aan WIJ verbonden. Ze is dé slaapexpert gericht op baby's en jonge kinderen.