Voedingsschema voor je baby 0-1 jaar

Baby Eten & Drinken - Voedingsschema voor je baby 0-1 jaar

Je baby heeft tot 4 maanden oud genoeg aan borst- of flesvoeding. Tussen de 4 en 6 maanden begin je met het geven van oefenhapjes. Vanaf 6 maanden heeft je baby de bijvoeding ook echt nodig. Op dat moment ga je melk en vaste voeding combineren, waardoor het soms even zoeken is naar een voedingsschema dat goed bij jou en je baby past. Als richtlijn hebben we een aantal voedingsschema’s voor je op een rijtje gezet.

0-4 maanden: volledige borst- of flesvoeding

Vanaf de geboorte totdat je baby 4 maanden oud is, geef je volledige borst- of flesvoeding. Bij borstvoeding heeft voeden op verzoek vaak de voorkeur. Baby’s die worden gevoed op verzoek zijn doorgaans rustigere en tevreden baby’s. Ze hoeven geen onnodige energie te verspillen aan hongerhuilen en zullen daardoor veel effectiever aan de borst drinken. Een ander voordeel is dat jouw melkproductie constant op peil blijft, omdat het zich aanpast aan de behoefte van je baby. In sommige situaties kan voeden op schema handiger zijn.

Ook bij flesvoeding kun je voeden op verzoek. In de eerste 2 maanden hebben de meeste baby’s zo’n 6-8 voedingen per dag nodig. Na 2-3 maanden kun je dit langzaam afbouwen naar 5 voedingen. Je baby heeft 150 milliliter flesvoeding per kilo lichaamsgewicht nodig. Als je baby goed plast, goed groeit en levendig is, dan weet je dat hij genoeg voeding binnenkrijgt.

4 maanden: volledige melkvoeding en oefenhapjes

Het advies is om tussen de 4 en 6 maanden te starten met bijvoeding. Dit zijn nog echte oefenhapjes. Je merkt wanneer je baby hieraan toe is, als hij smakkende geluidjes maakt. Ook is het belangrijk dat hij goed zijn hoofdje rechtop kan houden. Probeer eens of hij een lepeltje in zijn mond accepteert. De tongreflex zorgde er eerder voor dat alles wat je baby in zijn mondje stopt, automatisch weer wordt uitgespuwd. Het juiste moment om met oefenhapjes te beginnen, is dus vooral afhankelijk van de behoefte van je baby.

Het heeft de voorkeur om binnen de periode van 4 tot 6 maanden oud, zo vroeg mogelijk te beginnen met oefenhapjes ter voorkoming van voedselallergieën. De kans op een voedselallergie is groter als je pas na 6 maanden begint met bijvoeding van je baby. Start dus – mits je baby er aan toe is – liever met 4 of 5 maanden al met oefenhapjes. Daarnaast blijft het advies om minimaal 6 maanden borstvoeding te geven.

6 maanden: 4-6 melkvoedingen en bijvoeding

Vanaf 6 maanden heeft je baby ook echt bijvoeding nodig naast borst- of flesvoeding. In deze periode bouw je de oefenhapjes langzaam op tot er een volledige maaltijd is ontstaan. Je kunt bijvoorbeeld een boterham in kleine stukjes geven of een fruithapje. Ook mag je baby nu fruit of groente als tussendoortje. Als richtlijn kun je dit handige schema gebruiken van het Voedingscentrum.

8 tot 12 maanden: steeds meer vaste voeding

Geleidelijk aan bouw je de vaste voeding verder op. Vanaf 8 maanden ga je langzaam melkvoedingen vervangen met vast voedsel. Als vuistregel kun je aanhouden dat er minstens een week voor nodig is om een maaltijd zo uit te breiden dat er geen melkvoeding meer nodig is. Geef je baby voldoende tijd om te wennen aan de nieuwe situatie voordat je opnieuw een melkvoeding laat vervallen. Je baby heeft nog steeds 2 à 3 melkvoedingen per dag nodig.

Hier vind je voorbeeld voedingsschema’s voor je kind vanaf 8 en 10 maanden. Blijf altijd goed naar je kind kijken als je veranderingen in zijn voedingsschema doorvoert. Sommige baby’s hebben iets meer tijd nodig dan anderen, of zijn juist hongeriger waardoor ze sneller toe zijn aan een volgende stap.

12 maanden: met de pot mee eten

Vanaf zijn eerste verjaardag kan je kind hetzelfde eten als de rest van het gezin: 3 maaltijden per dag en twee tot maximaal vier keer iets tussendoor. Dit zijn de hoeveelheden:

  • Fruit: 150 gram (1,5 stuks)
  • Groente: 50-100 gram (1-2 opscheplepels)
  • Aardappelen, rijst, pasta, peulvruchten: 50-100 gram (1-2 opscheplepels)
  • Brood: 70-105 gram (2-3 sneetjes)
  • Kaas: 10 gram (0,5 plak)
  • Melk(producten): 300 ml.
  • Vlees(waren), vis, kip, eieren, vleesvervangers: 50-60 gram
  • Bak-, braad-, en frituurproducten, olie: 15 gram (1 el)
  • Halvarine: 10-15 gram (5 per boterham)
  • Dranken (incl. melk): 750 ml.
  • Vitamine D: 10 microgram

Wat kun je beter nog niet geven aan je kind geven? Bekijk het overzicht van het Voedingscentrum.