Zwanger en kramp in billen

"Ik ben nu 26 weken zwanger van de 1eerste. Op de dagen dat ik niet werk, neem ik rust en gaat het op zich redelijk. Werk ik wel, dan lig ik gelijk de volgende dag helemaal plat. Kramp is voornamelijk als ik de volle 8 uur sta en het straalt uit naar mijn bovenbeen. Het lopen met de hond is zelfs iets te intensief momenteel."

Overbelaste spieren

Bekkentherapeut Miranda Lindenhoff:  De klachten die jij beschrijft, kunnen een uiting zijn van een bepaalde dysbalans in de spieren rondom je bekken. Het zijn dan veelal de bilspieren en beenspieren (achter- en binnenkant) die samen een hoop functies overnemen. Hierdoor kunnen ze overbelast raken en klachten geven, zoals kramp of pijn.

Het is heel belangrijk om pauzes (b.v. tussendoor gaan zitten of even liggen) te nemen. Blijf niet te lang in bepaalde houdingen staan die pijnlijk zijn. Anders nemen je klachten alleen maar toe. Bespreek eventuele mogelijkheden hiertoe met je werkgever.

 

Oefening bilspier

Het tussendoor oprekken van je bilspier zal verlichting geven, maar de klachten niet volledig gaan oplossen. Daar zou een geregistreerd bekkenoefentherapeut je verder mee kunnen helpen. Kijk voor adressen bij jou in de buurt op vvocm.nl.

Je bilspier rek je op door zittend de enkel van de pijnlijke zijde op je andere knie te leggen (b.v. rechts op links). Mocht dit heel erg rekken, dan de (linker)knie strekken zodat deze hanteerbaar wordt. In ongeveer 30 seconden moet de rek afnemen, anders de beweging minder ver uitvoeren. Voel je niets, dan kun je met een zo recht mogelijke rug naar voren buigen, totdat je hem licht voelt rekken in je bil en/of achterzijde bovenbeen. Als de andere zijde ook gevoelig is , kun je de oefening ook herhalen met je andere been.