Profiel Sindy Davidse

Je moet inloggen om een vraag te kunnen stellen.

  • MaartjedJ, 07 februari 2017

    Zwangerschapsmisselijkheid

    Hoi Sindy, Ik zit nu in de 16de week van mijn zwangerschap. Sinds de 4de week heb ik last van misselijkheid en overgeven. Sommige dagen hield ik niets binnen. Ik heb hiervoor inmiddels medicijnen. Ik ben bijna 10 kilo afgevallen. (ik ben nu 61 kg en 1.73 cm) Het overgeven is minder geworden, als ik maar rust neem. Eten is nog steeds lastig. Ik eet meerdere kleine porties op een dag. Maar hoe kan ik er voor zorgen dat ik weer wat aankom? Wat voor producten zijn goed? Er zijn veel producten die ik echt niet kan binnenhouden. Ik merk dat ik nu echt te weinig energie heb, ik kan mezelf nauwelijks warm houden. Alvast bedankt!

    Sindy Davidse, 13 februari 2017

    Hallo, 

    Tja dit is een heel vervelend probleem; hyperemesis, het komt regelmatig voor bij zwangeren, soms neemt de misselijkheid af na de 16e week, maar bij jou dus niet? Hier is niet zo makkelijk antwoord op te geven, zoals je al aangaf; je wilt wel, maar het lukt niet. Probeer zo goed mogelijk melkproducten te blijven gebruiken, deze zijn eiwitrijk en  hebben oa B vitaminen, calcium, kalium en nartrium. Vaker op de dag eten is goed, zorg voor vit. D suppletie evt via zwangerschaps vitaminesupplement. Meestal is vocht tekort een trigger voor spugen, als je nog voldoende kunt drinken gaat het ook wel om kleine beetjes te eten. Mocht dit niet meer lukken dan moet je naar de verloskunduge of gynaecoloog! Zij zullen dan een dietist in consult roepen voor aanvullende voeding. Bij verschillende vrouwen is sondevoeding de enige optie om gevoed te blijven (druppels gewijs komt er continue voeding in je maag, waardoor je weer aan kunt sterken...

    Conclusie; alles is goed wat je eet, de voorkeur is gezonde voeding, maar als dat echt niet lukt is wat vaker chips/ noten, toetjes, moesjes ed ook goed, als je maar eet en drinkt. Wacht niet te lang, vraag om hulp van een dietist die met je meedenkt als je nog niet wordt verwezen. 

    Hopelijk kun je snel weer meer genieten van je zwangerschap!

    groetjes Sindy

     

  • Kruips, 19 augustus 2016

    Na de bevalling

    Hoihoi, Ik stel mijn vraag misschien iets te vroeg, maar het spookt gewoon door mijn hoofd. Na de bevalling van ons dochtertje heb ik borstvoeding gegeven. Na 3 maanden zijn we gestopt omdat ik bleef afvallen. Zo'n 200-300 gram per dag. Ik zat dan ook op een erg laag bmi met als gevolg behoorlijk ondergewicht. Ik at alles dat los en vast zat en onze uk groeide als kool. Nu is nummer twee in aantocht en ik zou het geven van borstvoeding weer willen doen, maar dan op een dragelijkere manier. Kan je mij wat specifieke voedingsmiddelen noemen waar ik baat bij kan hebben deze keer? Dank alvast! Groetjes, Kruips PS ik heb ook een hoge stofwisseling...

    Sindy Davidse, 23 augustus 2016

    Hallo Kruips, 

    Gefeliciteerd met je zwangerschap!

    Producten met veel eiwit zijn belangrijk: melkproducten en dan met name (vruchten)kwark, (chocolade)melk, vla, (vruchten)yoghurt. Ik heb tussen haakjes gezet, wat het product calorierijk maakt. Op zich is volkorenbrood gezonder, maar als je bruin/ wit brood eet en je kunt er meer van op, zou ik daarvoor kiezen. (dus producten die minder vullen, waar je dan meer van eet en je dus ook meer energie en door het beleg meer eiwit door binnen krijgt). Mocht je bouillon genomen hebben, neem dan deze keer een gevulde soep tussen door. Ook lekker voor tussendoor zijn noten, daar heb je vele soorten van, je zou ook bij de koffie/ thee bijvoorbeeld gesuikerde pecanoten kunnen nemen. (de suiker neem je anders wellicht ook wel via een koekje en nu heb je er gelijk goede vetten bij.) Verder zijn walnoten, studentenhaver, notenmix ed natuurlijk ook goed. Verdeel de voeding goed over de dag, dat je niet vergeet te eten of lange tijd niets neemt. 

    Soms lukt het niet om nog meer dan veel te eten, vraag dan een dietist in de buurt, misschien kan ze je tijdelijk drinkvoeding verstrekken om met een kleine hoeveelheid vocht, veel voedingsstoffen aan te vullen. 

    Misschien kun je deze tips nu ook alvast toepassen, zodat je BMI niet zo ver zakt deze keer..

    Ik hoop dat je voldoende antwoord hebt, geniet van je zwangerschap en succes met de borstvoeding straks!

    Groetjes Sindy

     

  • inge_s81, 04 juli 2016

    combinatie moedermelk en kunstvoeding

    Beste Sindy, Toen mijn dochtertje 8 weken was, kwamen we erachter dat ze te weinig drinkt uit de borst ivm te weinig kracht en geen goede zuigtechniek. Ze kan het vacuüm niet goed maken. Hierdoor was ze te weinig aangekomen en moesten we gaan bijvoeden. Inmiddels is ze bijna 12 weken en kolf ik ca 6x per dag en geef deze melk in een flesje. Omdat ik niet genoeg melk heb voor 7 voedingen, voeden we bij met kunstvoeding. Ze weegt inmiddels ca 5 kilo (bij geboorte 3060). Hoe weet ik nou hoeveel ze in een flesje moet krijgen? We geven nu 7x ca 120ml, maar is dat wel genoeg? Ze drinkt de flesjes zonder problemen leeg. Als ik haar wat meer geef, spuugt ze ook meer uit (ze heeft wat last van reflux). Ik merk dat het niet weten hoeveel ze moet eten me erg onzeker maakt. Ik hoop dat jij me wat duidelijkheid op dit gebied kunt geven. Groet Inge

    Sindy Davidse, 10 juli 2016

    Hallo Inge, 

    Wat fijn dat het nu beter gaat met je dochter wat groeien betreft, wij hebben hetzelfde meegemaakt, wat een onzekerheid.  Je kunt qua hoeveelheden ook op de verpakking van de flesvoeding kijken, die geven een indicatie. De hoeveelheid borstvoeding in cc combineren met de flesvoeding in cc. In theorie zou je naar 6 x 150 cc kunnen gaan of 5 x 180 cc, in totaal dus rond 900 cc, maar als ze last heeft van reflux/ spugen, dan kun je er ook voor kiezen om nog bij 7 voedingen te blijven, maar wel in totaal rond de 900 cc uitkomen. Vraag ook het CB als je het niet vertrouwd. Ik hoop dat je hier wat mee kunt. Vit. D ook blijven geven, tot 4 jaar. 

    Succes en geniet van je dochter, 

    groetjes Sindy

  • Marieke___, 24 juni 2016

    Gewichtstoename

    Hoi Sindy, Ik ben 27 weken zwanger en al 8,5 kilo aangekomen. Mijn lengte is 1.70 en mijn startgewicht van voor de zwangerschap lag rond de 56 kilo. Ik eet gezond en snoep zo goed als niet. Wel eet ik grotere porties en meer zuivel dan voor de zwangerschap. Mijn buik is erg hard gegroeid de afgelopen weken en ik denk dan ook dat het meeste van mijn gewichtstoename daar terecht is gekomen. Twee meiden uit mijn yogaklas zijn een week verder dan ik qua zwangerschap maar hebben veel minder buik zijn minder aangekomen. Mijn vraag is of mijn gewichtstoename normaal is of te hoog? Diabetes type 2 komt in mijn familie voor, maar hier ben ik in week 23 op getest en de uitslag was goed.

    Sindy Davidse, 27 juni 2016

    Hoi Marieke, 

    Maak je geen zorgen hoor, globaal kom je in totaal 12- 13 kg aan, maar ik denk dat de meeste vrouwen hier wel iets overheen gaan. De verloskundige houdt bij hoe hard de baby groeit evt. kunnen ze een keer een groei echo doen. Mocht je nog twijfelen kun je nog eens je bloedsuiker bij de verloskundige laten meten. Verder klinkt het goed, zoals je de voeding omschrijft: 

    goed eten, voldoende brood en zuivel, goede portie warm eten en niet zoveel snoepen. Gebruik je ook vitamine D? 10 mcg per dag hoor je te gebruiken tijdens de zwangerschap, je kunt ook een multivitaminesupplement voor zwangeren gebruiken, daar zit ook deze hoeveelheid vit. D in. 

    Geniet er nog van!

    groetjes Sindy

     

  • IngeMV, 01 juni 2016

    Vitello tonato

    Hallo Sindy, Ik ben 35 weken zwanger. Binnenkort ga ik uit eten en er staat vitello tonato op het menu. Kan ik dit gewoon eten? Ik kan nergens een duidelijk antwoord vinden, dus ik hoop dat je me kunt helpen. Groeten, Inge

    Sindy Davidse, 02 juni 2016

    Hoi Inge, neem het niet, het is toch wel een risico product, kies voor iets anders waarmee je geen risico loopt op toxoplasmose. 

    groetjes Sindy

  • Karimatohouss, 26 mei 2016

    Mijn zoontje te zwaar?

    Beste sindy, Ik had een vraag mijn zoontje is geboren met een gewicht van 4,700 gram een flinke baby dus. Nu is hij vier jaar en ik heb gemerkt dat andre vier jarigen in vergelijking met hem veel meer eten en broodmager zijn. Hij snoept niet en eet bijboorbeeld geen sauzen. Als ik kijk naar wat hij eet op een dag in vergelijking met zijn neefjes is dat echt niet veel en eten en snoepen zij juist veel maar komen niets aan? Heb me vaak afgevraagd ligt t er aan dat hij al zwaar geboren is dus ook een stevige jongen zal worden of werkt zijn stofwisseling gewoon traag? Met andre woorden begrijp t niet misschien kan jij mij wat antwoorden geven? Groetjes

    Sindy Davidse, 27 juni 2016

    Hallo!

    Tja de meeste mensen hebben toch een natuurlijke bouw. De een heeft van nature meer aanleg om te zwaar te worden dan de ander. Kinderen die met een wat hoger gewicht geboren zijn, wil helemaal niet zeggen dat ze later ook te zwaar worden. Ook al eet een kind gezond dan kan het nog wel zijn dat de hoeveelheid energie in de voeding wat aan de hoge kant is. 

    Mocht hij echt richting een te hoog BMI gaan ( de verhouding tussen lengte en gewicht- afgelezen in een tabel voor kinderen) laat dan de voeding eens berekenen door een dietist, die dit ook vergelijkt met de energiebehoefte van je zoon. Let altijd op voldoende beweging, kinderen hebben echt wel een uurtje beweging (of meer) per dag nodig. 

    Groetjes Sindy

     

     

  • Marieke___, 02 mei 2016

    Vraag over Omega 3 supplement

    Ik las ergens dat glycerol (E422) wordt afgeraden tijdens borstvoeding en zwangerschap. Nu slik ik een Omega 3 supplement (verloskundige vond het oké) speciaal voor de zwangerschap (ben nu 19 weken). Hierin zit glycerol verwerkt blijkt. Hier schrok ik wel van, ik wist niet dat ik hierop moest letten. Mijn vraag is of het slikken van dit supplement schadelijk is voor mijn kindje?

    Sindy Davidse, 04 mei 2016

    Hallo, 

    Ik snap eigenlijk niet waarom er ergens wordt beweerd dat je dit niet mag hebben. Glycerol is een onderdeel van vetzuren, daarom zit het ook in het visolie supplement. In je lichaam komt Glycerol vrij bij het verbranden van vetzuren en gebruikt als brandstof.

    Visvetzuren kunnen een positief effect hebben op de cognitie van je kindje, maar we weten nog niet zo goed of dat ligt aan de vetzuren zelf of de combinatie van het visvlees(eiwit) + de vetzuren. Als je vis lust (mn de vette vissoorten, 1(-2) x per week) is dat het advies in plaats van het supplement. 

    Maar je belangrijkste vraag: kan het kwaad: NEE. 

    Groetjes Sindy

     

  • Dani-1047851, 14 maart 2016

    voeding

    Goed middag, Mijn zoontje is nu 13 weken oud is 68 cm en 6745 gr. Hij krijgt 4 flessen van 180 water met 6 scheppen voeding, Door zijn laatste fles doe ik 2 eetlepels rijstenbloempap hij Slaapt daar al een paar weken op door van 19.30 uur zijn laatste tot 08.00 uur smorgends. Maar zins afgelopen week wordt hij steeds wakker rond 3 of 4 uur eerst deed ik ze Speen Erin en sliep hij Verder maar nu steeds Echt honger dus geef ik hem een fles. Maar gaat nu over dag soms ook ruim een uur eerder komen voor een fles. (Zit dus nu weer op 5 flessen) Hij is nu helemaal uit ze ritme.. moet ik misschien overgaan op andere voeding voor hongerige babys? Of misschien al beginnen met fruithapje? Ik heb het idee aangezien hij zo lang is (zit bij de 10% langste jongens) hij meer nodig heeft als andere baby's van zijn leeftijd... Ik hooray grange van u. Groeten danielle keijzer

    Sindy Davidse, 21 maart 2016

    Hallo Danielle, 

    ik weet hoe lastig het soms kan zijn om je kindje tevreden te stellen met voldoende voeding. 

    Zoals je het nu doet is het op zich goed (met 5 x 180/ 200 cc), hij mag dit wel hebben,  je zou evt. de voeding ook nog over 6 momenten kunnen verdelen (misschien heeft hij wel dorst), 5-6 voedingen mag in deze maand/ weken. Mijn advies is rond de 4 maand te beginnen met fruit (of later). Overleg ook nog even met het consultatiebureau, volg de groeicurve, mocht hij qua gewicht te veel boven de lijn uit komen, dan pas moet je actie ondernemen of hij misschien te veel krijgt. Als hij de curve volgt zoals vanaf geboorte(zowel voor lengte als gewicht) is het prima. 

    Hopelijk slaapt hij snel weer door!

    groetjes Sindy

  • Femijn, 20 februari 2016

    Geen granen, rijst of mais

    Beste mevrouw Davidse, Ik ben nu 7 weken zwanger en ik vroeg me af of ik iets moet verranderen aan mijn voeding. Ik ben namelijk alergiech voor granen, rijst en mais en eet hierdoor heel weinig zetmeel. Heel soms eet ik bonen zo'n 1 keer per week, af en toe aardappelen zo'n 2 tot 3 keer per week maar meestal eet ik enkel groenten, fruit, zuivel, eieren, vlees en vis. Ook dingen zo als noten eet ik amper omdat ik dat niet zo heel lekker vind. Denkt u dat die een probleem kan op lever met de baby? Moet ik meer zetmeel gaan eten of is dit ook oké?

    Sindy Davidse, 27 februari 2016

    Hallo 

    Ik snap de vraag,  Wat nu met name belangrijk is, is dat je wel voldoende energie krijgt. Eet je ook geen brood? (graan) Als dat zo is, kom je ook moeilijk aan een volwaardige voeding. Het advies is om de granen die je wel kunt verdragen te gebruiken en dagelijks een zetmeelproduct bij je maaltijd te nemen. In bonen kun je natuurlijk ook varieren. Mocht je super weinig brood eten, neem dan zeker het vitaminesupplement voor zwangeren, waar ook Jodium bij in zit. 

    Succes en let goed op het gewicht (dat je niet afvalt).

    Geniet van de zwangerschap!

    groetjes Sindy

  • Room, 12 februari 2016

    Borstvoeding

    Beste mevrouw Davidse, Mijn kindje is nu 3 maanden oud en krijgt borstvoeding. Vanaf het begin van de borstvoeding ben ik erg vermoeid en nu 3 maanden later begint mijn spiermassa af te nemen terwijl ik wel beweeg. Welke voedingsstoffen moet ik extra nuttigen om zelf niet helemaal aan de borstvoeding onder door te gaan. Mijn voeding 7:00 yoghurt met granula. 10:00 broodje met beleg (altijd met roomboter) 13:00 2 broodjes met beleg, vaak ei. 15:00 broodje, koekjes of fruit 18:00 diner, vaak 2 borden vol. En tegenwoordig ' plunder' ik de kasten naar eten tussen de vaste tijdstippen door. Ik hoop dat u mij tips kunt geven. Hartelijke groeten Room

    Sindy Davidse, 14 februari 2016

    Hallo Room, 

    Val je ook af in gewicht? 

    Soms is er een hogere energie (en voedingsstoffen) behoefte, niet alleen door de borstvoeding, maar ook omdat het hebben een baby meer energie kost dan voor de zwangerschap. (Je kunt minder je eigen dingen doen, je moet er voor de baby zijn, het werk en huishouden komt er nu ook nog bij). Als ik het goed lees neem je maar 3 snee brood/ bolletjes per dag? Dat mogen er rustig meer zijn, zeker als je gewicht niet toeneemt en je moe bent. Roomboter hoeft niet per se, betere vetten zitten in dieetmargarines (die hebben ongeveer net zoveel totaal vet). Neem 2 keer fruit en rond een halve liter melkproduct (en meer mag ook). Noten zijn ook nuttig als tussendoortje, zowel door veel energie als door de vetten en B vitamines. 

    Ik hoop dat ik je wat tips heb kunnen geven zo. 

    groetjes Sindy

     

     

     

Pagina's